دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

مسایلی که قبل از به‌دنیا آوردن فرزند دوم باید درنظر داشته باشید

Mitha Shameer

منبع: Mom Junction

کودک‌خبر، کابل: اگر صاحب یک فرزند هستید احتمالاً نکات زیادی از فرزنداری آموخته‌اید و می‌فهمید که چگونه صاحب فرزند شدن می‌تواند جهان شما را دگرگون نماید. تمام روزهای محرومیت از استراحت و خستگی پس از فرزند اولی‌تان ممکن برای‌تان خاطراتی دور از ذهن بوده و در فکر داشتن فرزند دوم باشید.

این تصمیمی است که نباید با شتاب گرفته شود، مگر این‌که یک خانواده ثروتمند یا مشهور باشید که اطراف‌تان با پرستار احاطه شده باشد. تصمیم برای داشتن فرزند دوم نیازمند فکر جدید است.

این مهم است که همه جوانب و امکانات خود را واقع‌بینانه درنظر بگیرید و بعد یک تصمیم آگاهانه بگیرید. این‌جا مواردی ذکر شده که قبل از پریدن به باند، آن را باید درنظر بگیرید.

  • آیا فرزند اول به حد کافی بزرگ شده است؟

اگر فرزند اول شما برای درک خیلی از موارد هنوز خیلی کوچک است، مدیریت مسوولیت‌های دایمی هردو کودک برای شما بسیار سخت خواهد بود. با داشتن کودک کوچک توجه شما به طور مداوم بین این دو تقسیم می‌شود و معمولاً بیشتر به سمت بچه کوچک‌تر متمرکز خواهد شد. اگر درحال برنامه‌ریزی برای داشتن فرزند دوم هستید، حتماً باید به فرزند اول خود حداقل آموزش را داده باشید تا درک کند که چرا به فرزند دوم توجه بیشتری می‌کنید.

  • ثبات مالی دارید؟

یقیناً نوزادان دسته گل‌های کوچکی از جنس شادی هستند، اما هزینه به‌دست آوردن آنها نیز بسیار گران و گزاف است. این هزینه‌ها فقط شامل هزینه‌های بارداری و مراقبت‌های صحی نیست، همان‌طوری که در مورد فرزند اول‌تان دیده‌اید به محض تولد نوزاد با نیازهای بی‌پایان آنها مواجه خواهید شد. البته از آنجایی که تازه کار نیستید این بار بسیار باهوش‌تر خواهید بود و هزینه‌های غیرضروری را کاهش می‌دهید. هم‌چنین می‌توانید بسیاری از لوازم قابل استفاده فرزند اول خود را برای دومی نگه‌دارید.

بیشتر بخوانید: 

چرا صاحب فرزند شدید؟ پاسخ به این پرسش از شما پدر و مادرِ بهتری می‌سازد

مادران و پدران سمی و غایب، فرزندانِ همانند خود به‌دنیا می‌آورند

هفت کاری که مادران برای شاد شدن نوزادان خود باید بکنند

سن‌وسال والدین و تاثیر آن بر رشد کودک

اما موارد دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر بگیرید. آیا در زندگی خود فضا و امکانات لازم برای داشتن یک کودک دیگر را دارید؟ آیا خانه‌ی شما برای فرزند دوم‌تان به اندازه کافی بزرگ است؟ آیا باید به خانه جدیدی بروید؟ آیا می‌توانید در صورت لزوم فداکاری کرده و هریک از اهداف و رویاهای خودتان را نادیده بگیرید؟

  • آیا آمادگی جسمی دارید؟

هنگام برنامه‌ریزی برای داشتن فرزند دوم وضعیت جسمی و سلامتی شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آیا بدن شما قادر خواهد بود آنچه را که برای بارداری و زایمان سلامت لازم است، تامین کند؟ آیا شما برای مشکلات و شب‌های بی‌خوابی که از راه می‌رسند آماده هستید؟ این‌بار نه تنها یک بلکه دو روح کوچک در خانه دارید که باید از آنها مراقبت کنید. هنگامی که وقت و توجه شما بین این دو تقسیم می‌شود چانس شما برای استراحت و خواب روزانه بسیار کاهش می‌یابد.

هم‌چنین بسیاری از زنان این تصور اشتباه را دارند که بارداری دوم برای‌شان به نوعی یادآوری و همزیستی مجدد با خاطرات تجربه اول‌شان است. اما شما اشتباه نکنید. اگر اولین بارداری شما به طور شگفت‌انگیزی ساده بود و شما زایمان راحتی داشتید می‌تواند این بار کاملاً متفاوت و برعکس باشد.

  • آیا شما قادر به مدیریت موثر زمان هستید؟

مدیریت زمان یک نگرانی شناخته شده برای مادران شاغل است که مجبور هستند به تنهایی مشکلات مربوط به کار، خانه و کودک را حل کنند. اگر فردی خاص یا خانواده‌ی‌تان را برای کمک در نزدیکی خود دارید، برای درخواست کمک تعارُف نکنید.

  • آمادگی ذهنی دارید؟

آیا از نظر عاطفی آماده آن هستید؟ آیا می‌خواهید یک فرزند دیگر داشته باشید یا در برابر فشارهای خانواده، همسر و یا جامعه خود تسلیم شوید؟ جنبه‌های دیگری نیز وجود دارند که باید به آنها فکر کنید، مخصوصاً این‌که چقدر از آینده رابطه خود با شریک زندگی‌تان مطمین هستید.

تصمیم داشتن فرزند دوم در نهایت به شما و شریک زندگی‌تان بستگی دارد. اگر قصد صاحب فرزند دوم شدن دارید، با داکتر خود صحبت کنید تا درباره موارد مربوط به سلامتی و بارداری با شما صحبت کند. ما بهترین‌ها را برای‌تان آرزو می‌کنیم.

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …