سه شنبه , ۱۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر مادر تغذیه می‌کرده‌اند، بهبود متوسطی در نمرات امتحانات آنان دیده شده است.

به گزارش افغانستان انترنیشنال، این پژوهش در مجله پزشکی کالج کودکان و سلامت کودکان «بی‌ام‌جی» نشر شده است.

دکتر رنه پریرا الیاس، پنج هزار کودک بریتانیایی شامل دوران نوزادی تا سال آخر دوره متوسطه مکتب را بررسی کرد. نتایج این پژوهش تایید کرد که شیر مادر در سطح متوسط موجب بهبود نمرات شده است.

این کودکان در مقایسه با کودکانی که هرگز شیر مادر نخورده‌اند، در امتحانات ریاضی و انگلیسی ۳۹ درصد بیشتر موفق شدند و در امتحان انگلیسی ۲۵ درصد کمتر رد شدند.

بیشتر بخوانید

تغذیه با شیر مادر، بیش از ۲۲ درصد نوزادان را از معلولیت‌های بعدی نجات می‌دهد

۱۱ فایده‌ای که تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر دارد

منسوخ شدن ۱۴ افسانه در باره تغذیه نوزاد با شیر مادر

با این حال، این پژوهشگر همه‌گیرشناسی دانشگاه آکسفورد تاکید کرده که این امر به معنای اجبار در شیردهی نیست، زیرا در هر خانواده امکان‌پذیر نیست و خانواده‌ها نباید احساس «شرمندگی» یا «گناه» کنند.

در همین‌حال، دکتر کوین مک‌کانوی، استاد بازنشسته دانشگاه آزاد انگلستان، با اشاره به عوامل دخیل دیگر در ارتباط میان تغذیه با شیر و موفقیت در آزمون گفته است: «گرچه نتایج مطمئناً جالب هستند، باید محدودیت‌های موجود در تحقیقات را در نظر داشته باشید. نتایج این تحقیق فقط یک همبستگی بین شیردهی و نمرات آزمون را نشان می‌دهد، نه علیت را.»

آقای مک‌کانوی وضعیت مالی خانواده‌ها را به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر موفقیت دانش‌آموزان در کسب نمرات خوب در آزمون‌های مکتب می‌داند.

از سوی دیگر، دکتر اندرو وایتلاو، استاد بازنشسته پزشکی در دانشگاه بریستول، گفت که این تحقیق بیانگر یکی از مزایای احتمالی شیردهی است.

با این حال، دکتر الیاس تاکید دارد که هدف نهایی این است که به دلیل مزایای متعدد شیردهی، خانواده‌ها به این امر تشویق شوند.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …