دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۹ نوزاد هنوز چشم‌ به راه وابستگان‌‌اند؛ مادری به‌دنبال گرفتن سرپرستی یکی از نوزادان نجات یافته از حمله

#کودک‌خبر، کابل: حمله به شفاخانه نسایی‌ولادی صد بستر دشت‌برچی در کابل، نوزادان زیادی را در نخستین لحاظات زندگی‌شان بی‌مادر ساخت. بیشتر این نوزادان دقایقی از به‌دنیا آمدن‌شان نگذشته بود و هنوز شیری از پستان مادر نچشیده بودند که با مادران‌شان مورد حمله تروریستی وحشیانه قرار گرفتند.

حوالی ساعت ده قبل از ظهر دیروز، سه تروریست پس از انفجاری در ورودی این شفاخانه در ناحیه سیزدهم شهر کابل، وارد شفاخانه شده و به کشتار بیمارانی که اکثریت آنان را زنان‌‌باردار و نوزادان تازه متولد شده تشکیل می‌دادند، دست زدند. در پی انفجار، نیروهای امنیتی وارد محل شده و با تروریستان درگیر شدند. این درگیری نزدیک به هفت ساعت دوام یافت.

وزارت صحت عامه در تازه‌ترین گزارش گفته است که در حمله دیروزی در شفاخانه صد بستر دشت‌برچی، ۲۴ غیرنظامی که اکثریت آنان را کودکان و زنانی در حال زایمان تشکیل می‌دادند، جان باخته و شانزده تن دیگر شامل زنان و کودکان زخمی شده‌اند.

وزارت امور داخله دیروز اعلام کرد که در جریان درگیری با تروریستان، بیش از صد تن از بیماران، پایوزان و کارمندان صحی از این شفاخانه نجات یافتند.

این حمله واکنش‌های گسترده‌ی شهروندان را به‌دنبال داشته و برخی از مادران، برای به سرپرستی گرفتن نوزادانی که از حادثه خونین دیروز نجات داده شده و به شفاخانه‌های اطفال اتاترک و اندراگاندی در دیگر نواحی شهر کابل منتقل شده‌اند، اقدام کرده‌اند.

منم یک مادرم

بانو سحر یکی از مادرانی است که تلاش دارد تا سرپرستی یکی از نوزادان نجات یافته از حادثه خونین دیروز را به عهده بگیرد. او در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «من یک مادرم و حاضرم سرپرستی یکی از کودکان حادثه فراموش نشدنی دیروز را به‌دوش بگیرم. لطفاً در این قسمت مرا یاری کنید.»

خانم سحر مادر یک پسر است که در یازدهم جوزای امسال به سن دو سالگی می‌رسد. او روزنامه‌نگاری می‌کند و سرپرستی دو شبکه رادیویی و یک شبکه تلویزیونی را در ولایات به عهده دارد. بانو سحر هم‌چنین از فعالان حقوق زن به شمار می‌رود و برای دسترسی زنان به حقوق اصلی‌شان دادخواهی می‌کند.

بانو سحر که برای گرفتن سرپرستی یکی از نوزادان نجات‌یافته از حمله‌ی تروریستی دیروز به شفاخانه اطفال اتاترک رفته بود، به کودک‌خبر گفت که از میان بیست‌ نوزادی که از حادثه‌ی خونین دیروز در شفاخانه نسایی‌ولادی صد بستر دشت‌برچی نجات داده شده و به شفاخانه اتاترک منتقل شده‌اند، هنوز نُه نوزاد در این شفاخانه به‌سر می‌برند. همزمان با گفتگوی کودک‌خبر با بانو سحر، صدای گریه نوزادان نیز به گوش می‌رسید. خانم سحر گفت: «من واقعاً منحیث یک مادر حاضر هستم که یکی از این نوزادان را به سرپرستی بگیرم. اما، تاحال هیچ یک از داکتران و خانواده‌هایی که یکی از این نوزادان را به سرپرستی بدهد، پیدا نتوانستم.»

بانو سحر به نقل از داکتران شفاخانه اطفال اتاترک افزود ۹ نوزادی که تاهنوز در این شفاخانه حضور دارند، هنوز خانواده‌های‌شان نیامده و ممکن است خانواده‌های‌شان آنان را پیدا کنند. او تاکید کرد که شماری از خانواده‌های دیگر برای این نوزادان شیرخشک، دایپرز و چوشک کمک کرده‌اند.

بانو سحر هم‌چنین یک ویدیویی زنده از داخل شفاخانه اتاترک در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده و در آن ویدیو می‌گوید که او برای گرفتن سرپرستی یکی از نوزادان نجات‌یافته از حادثه دیروز با رییس شفاخانه اتاترک صحبت کرده اما او در جوابش گفته هرگاه خانواده‌های این نوزادان در شفاخانه آمدند و رضایت دادند، او می‌تواند سرپرستی یکی از این نوزادان را به عهده بگیرد. خانم سحر در این ویدیو می‌گوید: «امیدوارم به این کار موفق شوم و بتوانم یکی از نوزادان را به سرپرستی بگیرم.»

پیش از این فیروزه عمر، یک مادر جوان دیگر نیز پس از انتقال نوزادان نجات‌یافته، به شفاخانه اطفال اتاترک رفته و به این نوزدان که مادران‌شان را در نتیجه حمله تروریستی بر شفاخانه نسایی‌ولادی دشت‌برچی از دست داده‌اند، شیر داد. این اقدام خانم عمر مورد ستایش بسیاری شهروندان قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …