دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کمیسیون حقوق بشر: حملات دیروزی مصداق‌های آشکار جنایت جنگی است

#کودک‌خبر، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر در واکنش به حملات خونین تروریستی در ولایت‌های کابل و ننگرهار، می‌گوید که این حملات از مصداق‌های جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

این کمیسیون در بیانیه‌ای با ارایه‌ ارقامی از میزان تلفات حملات تروریستی دیروز بالای شفاخانه صد بستر نسایی‌ولادی در ناحیه سیزدهم شهر کابل و مراسم خاک‌سپاری یک فرمانده محلی در ولسوالی خیوه ولایت ننگرهار، می‌گوید: «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ضمن محکوم کردن این حمله‌های جنایت‌کارانه و ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان، هدف قراردادن تاسیسات عامه و صحی و اجتماع مردمی را براساس حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی، به‌ویژه بر بنیاد کنوانسیون‌های چهارگانه ژینو و اساسنامه محکمه جزایی بین‌المللی، از مصداق‌های آشکار جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت می‌داند.»

این کمیسیون از دولت خواسته تا عاملان این رویداد را تحت تعقیب عدلی و قضایی قرار دهد.

پیش از این اشرف‌غنی رییس‌جمهور کشور نیز، این حملات را جنایت‌کارانه توصیف کرده بود. آقای غنی شام دیروز در یک پیام ویدیویی در پی حملات تروریستی بالای شفاخانه نسایی‌ولادی ناحیه سیزدهم شهر کابل و شرکت‌کنندگان مراسم خاک‌سپاری در ننگرهار، محکوم کرد اما باوجود چنین کشتاری، از گروه تروریستی طالبان خواست تا به روند صلح بی‌پیوندد. آقای غنی خطاب به رهبران گروه تروریستی طالبان گفت: «دعوت به صلح و پیشنهاد آتش بس ما را، ضعف ما تعبیر ننمایید، بلکه احترام بی‌نهایت به خواست و اراده مردم بپندارید.»

اشرف‌غنی در این پیام ویدیویی خود هم‌چنین از نیروهای امنیتی خواست تا از حالت تدافعی به حالت تعرضی قرار گیرند. چنین دستوری هرازگاهی پس از حملات خونین تروریستی از سوی رییس‌جمهور صادر شده است.

برگی برپرونده سیاه

در همین‌حال، سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری، حملات تروریستی دیروز را «برگی بر پرونده سیاه» طالبان توصیف کرده می‌گوید که این حوادث نسخه جدیدی از جنایت‌ها و جنون تروریستان است. آقای دانش در یک بیانیه خبری گفته است: «با تاسف تروریستان خون‌آشام و دشمنان قسم‌خورده مردم افغانستان در یک اقدام ضد بشری و حمله بر یک شفاخانه نسایی ولادی در جاده شهید مزاری در غرب کابل، برگی دیگر بر پرونده سیاه و ننگین خویش افزودند. هم‌چنین شبکه گروه‌های تروریستی در یک اقدام ضد بشری دیگر بر تشییع جنازه در ولایت ننگرهار ماهیت اصلی خویش را به نمایش گذاشتند. هر دو حادثه نسخه جدیدی از جنایت و جنون است که تروریستان بدان دست زده‌اند و نشان از اوج سبوعیت و درندگی نسل‌های جدید گروه‌های تروریستی دارد.»

سرور دانش معتقد است که حمله تروریستی بر شفاخانه نسایی‌ولادی و شهروندان شرکت‌کننده در مراسم خاک‌سپاری و کشتار بی‌رحمانه کودکان، زنان و غیرنظامیان نشان آشکار از اراده گروه‌های تروریستی بر تداوم کشتار و جنایت دارد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری هم‌چنین به مبارزه جدی‌تر نیروهای امنیتی با گروه‌های تروریستی تاکید کرده می‌گوید که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند چهره ضدانسانی تروریزم را پنهان کند. در این بیانیه آمده است: «هیچ بهانه‌ای حتی به نام صلح نمی‌تواند چهره ضد انسانی تروریسم را پنهان کند و جنایت‌های ضد انسانی آنان را به فراموشی بسپارد. گروه‌های تروریستی در یک شبکه درهم‌تنیده و با اهداف ضد انسانی همسان قرار دارند و دست به جنایت می‌زنند. بنابراین زمان آن فرارسیده است که نیروهای امنیتی کشور از حالت دفاعی بیرون شده و در حالت تهاجمی قرار گیرند.»

کشتار کودکان راه بهشت نیست

هم‌چنین امرالله صالح معاون اول ریاست‌جمهوری نیز، حوادت تروریستی دیروز را دردناک و استخوان‌سوز توصیف کرده می‌گوید که کسی با کشتار کودکان به بهشت نمی‌رود.

آقای صالح در بیانیه‌ای که در صفحه رسمی فیسبوک خود منتشر کرده می‌گوید: «یقین دارم به اساس آیه‌های مقدس و آموزه‌های دینی و دنیوی که رسیدن به جایگاه عزت و رفتن به بهشت با قتل کودکان نوزاد و مادران در حال ولادت و یا مسلمانان جمع شده در نماز جنازه امکان ندارد. هیچ امکان ندارد. هیچ دین و هیچ مکتب سیاسی بیاد ندارد که یک نیروی تشنه به خون و گرسنه به گوشت انسان در پایان داستان صاحب منزلت و عزت شده باشد. طالب از این امر خدا و حکم تاریخ مستثنا نیست. آنها خواستند که مانند خوارج درین شب‌های قدر فتنه ایجاد کنند و رفتند به قتل عام مردم با عزت شعیه مذهب ما، بی‌خبر از این‌که مردم هوشیار و متحد‌ اند.»

امرالله صالح می‌‌افزاید که طالبان «راه شیطان» را می‌پیمایند و او مطمین است که «به ذلت و روی‌سیاهی طالب» کم مانده است.

حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رییس ‌اجرایی اسبق نیز، از این حملات به عنوان اعمال «نابخشودنی» یاد کرده و آن را محکوم کرده‌اند.

حامد کرزی در اعلامیه‌ای می‌گوید: «ما مردم افغانستان زمانی از دسائس بیگانه‌گان و درد و رنجی که همه روزه گریبان‌گیر ماست نجات خواهیم یافت که با اتحاد، اتفاق و هوشیاری کامل سرنوشت خود را صاحب شویم و آینده‌ی خود و فرزندان مان را بدست خود رقم بزنیم.»

عبدالله عبدالله نیز در بیانیه‌ای گفته است: «حمله به اماکن عامه، جنایت جنگی و مغایر تمام ارزش‌های اسلامی، انسانی و اخلاقی است. در شرایطی‌که مردم ما با بحران کم‌سابقە‌ی صحی، فقر و گرسنگی دست‌و پنجه نرم می‌کنند، تروریستان کوردل بدون در نظر داشت حرمت ماه مبارک رمضان اعمال وحشیانه شان را را افزایش داده‌اند.»

برخی از سازمان‌های ملی و بین‌المللی دیگر نیز از حملات تروریستی دیروز به عنوان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت یاد کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …