یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

ناتوانی یادگیری چیست و ۱۲ موضوعی که باید در باره آن دانست

Eileen Bailey

منبع: ADDITUDE

#کودک‌خبر، کابل: ناتوانی‌های یادگیری در بسیاری از موارد پنهان می‌ماند و می‌تواند تا آخر عمر ادامه داشته باشد و درمان نشود. مساله‌ی مهم تشخیص زودهنگام این اختلالات و اقدام برای رفع آن است. والدین باید به این مطلب توجه داشته باشند و بدانند که به دنبال چه هستند و چطور می‌توانند با این مشکل کنار بیایند.

ناتوانی یادگیری چیست؟

اصطلاح ناتوانی یادگیری (LD) برای مجموعی از اختلالاتی اطلاق می‌شود که روی نحوه‌ی یادگیری شخص تاثیر می‌گذارد و در خواندن، نوشتن، حل مسایل ریاضی، گوش دادن و حتی صحبت کردن مشکل دارد. معمولاً بین آنچه که به طور اساسی از هوش و ذکاوت شما انتظار می‌رود، با عملکرد واقعی شما تفاوت زیاد وجود دارد.

۲-تنها یک ناتوانی نیست

خیلی از مردم یادگیری ناتوانی را براساس آن چیزی که نیست توصیف می‌کنند. به عبارت دیگر، قبل این‌که یک ناتوانی یادگیری تشخیص داده شود، باید شرایط خاص شخص در نظر گرفته شود. تنها یک ناتوانی یادگیری نیست: یک ناتوانی فکری نیست (شما باید هوش یا آی‌کیوی بالای ۸۵ داشته باشید که بتوان گفت ناتوانی یادگیری دارید)هم‌چنین ناتوانی یادگیری از دست دادن شنوایی، مشکلات بینایی، اختلال رفتاری یا احساسی، اختلال کم توجهی بیش فعالی و یا اوتیسم نیست.

۳-ناتوانی‌های یادگیری دایمی اند

زمانی که خیلی از مردم بزرگ‌تر می‌شوند یاد می‌گیرند تا تفاوت‌های یادگیری‌شان را جبران کنند. شاید این‌طور به نظر برسد که ناتوانی‌های یادگیری‌شان به مرور ناپدید شده است. زیرا این تصور وجود دارد که فکر می‌کنید ناتوانی‌های یادگیری فقط بر روی کودکان تاثیر می‌گذارد.

حالا ما می‌دانیم که ناتوانی‌های یادگیری در طول عمر یک شخص ادامه خواهد داشت حتی اگر آن‌ها یاد بگیرند تا سختی‌هایی که دارند را جبران کنند.

۴-نوعیت‌های اصلی ناتوانی یادگیری

مفهوم ناتوانی یادگیری شامل تفاوت‌های یادگیری متعددی می‌شود. سه نوع اصلی ناتوانی یادگیری شامل: ناتوانی خواندن، ناتوانی زبانی نوشتن و ناتوانی حل معادلات ریاضی می‌باشد. هر کدام از این نوع‌ها شامل چندین اختلال متفاوت است.

در واقع فقط یک ناتوانی یادگیری وجود ندارد بلکه ناتوانی‌های یادگیری دیگری وجود دارد. اختلال‌های یادگیری کم‌تر رایج که برحافظه، مهارت‌های اجتماعی و عمل‌کردهای اجرایی تاثیر می‌گذارد.

۵ناتوانی‌های خواندن

این ناتوانی معمولاً به اختلال خوانش‌پریشی مربوط می‌شود. بین دو تا هشت درصد از کودکان مکتبی ناتوانی خواندن دارند. بعضی از نشانه‌های رایج ناتوانی خواندن شامل: مشکل داشتن در تشخیص و یا ربط دادن صداهایی که همراه حروف هستند و بخش کردن صداها؛ مشکل داشتن در صداگذاری کلمات؛ مشکل داشتن با آهنگ‌‌های کلمات و فهمیدن و استفاده از لغات و دستور زبان و تلفظ‌های ضعیف می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

تشخیص ناتوانی یادگیری در کودکان

هفت راز مهم برای تقویت توانایی یادگیری

پنج راهکار برای افزایش سرعت‌ یادگیری

ده راه حمایت از کودکان برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه

۶ناتوانی نوشتن

ناتوانی‌های نوشتن که به آن نوشتارپریشی گفته می‌شود، بر روی توانایی فرد برای بیان افکارشان در نوشتن تاثیر می‌گذارد. بعضی از نشانه‌های رایج این اختلال شامل: بسیار سُست یا بسیار محکم گرفتن قلم در دست؛ دست‌خط ناخوانا؛ بلند خواندن لغات هنگام نوشتن آن‌ها؛ جا گذاشتن کلمات در جملات؛ مشکل داشتن با دستور زبان و ساختارهای زبان شناسی؛ خودداری از انجام کارهای نوشتنی و مشکل داشتن با سازماندهی افکار هنگام نوشتن می‌شوند.

۷ناتوانی‌های ریاضی

اختلال یادگیری ریاضی یک مفهوم گسترده برای انواع متفاوتی از اختلال‌هایی است که شامل مشکل داشتن با مسایل ریاضی است. برخی از نشانه‌های این اختلال شامل این موارد می‌شوند: این افراد در شمردن اعداد کُند هستند و مهارت‌های حل مشکل ریاضی پایینی دارند؛ در خواندن اعداد به ترتیب مشکل دارند؛ مشکلات محاسبه دارند؛ با مفهوم زمان و مسیرها مشکل دارند؛ با حل مسایل ریاضی ذهنی مشکل دارند.

کودکی با ناتوانی یادگیری ریاضی ممکن است قادر باشد یک روز مسایل ریاضی را حل کند اما هنگام مواجهه با همان مساله در روز دیگری گیج و سردرگم شود.

۸شناسایی ناتوانی‌های یادگیری

اگر پدر و مادری یا آموزگار متوجه می‌شود که کودک در مکتب، در یک یا چند محل مشکل دارد و عمل‌کرد وی با سطح فکری‌اش مطابقت ندارد، یکی از اختلالات و نواقص او شناسایی شده است. البته هیچ آموزنی برای اندازه‌گیری اختلال یا ناتوانی یادگیری وجود ندارد. اما، در عوض مجموعه‌ای از ارزیابی‌هایی قابل انجام است که شامل دو دلی و تردید، مشکل داشتن با فعالیت‌های چند مرحله‌ای، مشکل داشتن با تنظیم اهداف، فراموش کردن زودهنگام جزییات و پس از خواندن یک متن و مدیریت زمان می‌شوند.

۱۰درمان ناتوانی‌های یادگیری

هیچ داو درمانی طبی برای کمک به بهبود ناتوانی یادگیری وجود ندارد. راهبردهای تحصیلی می‌تواند روی کودک شما در صنف کارساز باشد و یا براساس سطح ناتوانی کودک ممکن است کودک شما صنف‌های تحصیلی خاصی را آغاز کند.

۱۱دخالت‌های علمی

چون هر کودک با ناتوانی یادگیری متفاوتی خواهد بود و ممکن است در بخش‌های خاصی مشکل داشته باشد، هیچ درمان آکادمیک معیاری وجود ندارد. در عوض، مکاتب در کنار والدین باید یک برنامه تحصیلی فردی و قوانین خاصی در مسیر رسیدگی به مشکلات کودک در بخش‌های خاص داشته باشند.

باید تمام دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری، باید از ساختارهای منظم و مرتب بهره‌مند شوند و به سازماندهی و تکنیک‌های یادگیری چند بخشی‌شان کمک شود.

۱۲-موفق شدن در مقابل ناتوانی یادگیری

ناتوانی‌های یادگیری اختلال‌هایی اند که در تمام عمر همرای‌تان خواهند ماند اما به این معنا نیست که کودکی که ناتوانی یادگیری دارد موفق نمی‌شود. افرادی با ناتوانی‌های یادگیری را می‌توان در هر زمینه‌ی شغلی یافت.

برخی از مثال‌ چهره‌های معروفی که ناتوانی یادگیری داشتند شامل: شر، آگاتا کریستی، تام کروز، ووپی گلدبرگ می‌باشند. خیلی از افراد دیگری در تاریخ هستند که به نظر می‌رسد ناتوانی‌های یادگیری داشته‌اند شامل بنجامین فرانکلین، توماس ادیسون، توماس جفرسون، جورج پتنو و جورج واشنگتن می‌شوند.

مطلب پیشنهادی

دختری‌که از تداوم تحصیل منع شد، از چهار دانشگاه معتبر بورسیه دریافت کرد

کودک‌خبر، کابل: یکی از دانشجویان سابق دانشگاه کابل که با وضع محدودیت از سوی طالبان …