یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

نیمی از ۳.۷ میلیون کودکِ بازمانده از مکتب، به کودکان‌‌کار تبدیل شده‌اند

#کودک‌خبر، کابل: آمارهای جدید از وضعیت کودکان در افغانستان نشان می‌دهد که میزان کودکان‌کار در این کشور روبه افزایش گذاشته و از مجموع ۳.۷ میلیون کودکی که از رفتن به مکتب محروم شده‌، اکنون به کودکان‌کار تبدیل شده‌اند.

وزارت کار و امور اجتماعی، با ارایه ارقام جدیدی از وضعیت کودکان آسیب‌پذیر و در معرض خطر، رقم‌های میلیونی از این دسته از کودکان ارایه کرده است. این وزارت با تاکید براین‌که افغانستان یک کشور فقیر و در حال جنگ است، می‌گوید که گراف کودکان آسیب‌پذیر در این کشور بلند است.

سیدانور سادات سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی در پیامی که به مناسبت روز جهانی حمایت از کودک می‌گوید: «به اساس آمارهای تخمینی چیزی در حدود شش ملیون کودک آسیب‌پذیر وجود دارند که ۳٫۱ میلون آن در معرض خطر تثبیت شده است. به اساس سروی‌های ریاست محافظت کودکان وزارت کار و امور اجتماعی هم‌اکنون ۲۳ دسته از کودکان آسیب‌پذیر و در معرض خطر شناسایی شده‌اند. هم‌چنان ۳٫۷ ملیون کودکان بازمانده از مکتب در کشور وجود دارند که نزدیک به پنجاه درصد آن‌ها به کودکان‌کار تبدیل شده‌اند.»
باوجود وضعیت رقت‌بار کودکان در افغانستان، وزارت کار و امور اجتماعی مدعی است که در همکاری با نهادهای داخلی و بین‌المللی در راستای بهبود وضعیت کودکان کار می‌کند. این وزارت در بیانیه خود گفته است: «از آنجایی که حدود ۴۸درصد از نفوس کشور را کودکان زیر سن ۱۵ سال تشکیل می‌دهند، عرضهٔ خدمات و رسیدگی به آموزش و پرورش کودکان، یکی از اولویت‌های اساسی دولت به شمار می‌رود. به همین لحاظ وزارت کار و امور اجتماعی از طریق ریاست‌های عمومی کودکستان‌ها، پرورشگاه‌ها و ریاست محافظت به کودکان کشور خدمت‌رسانی می‌کند. یکی از دست‌آورد‌های مهم وزارت کار و امور اجتماعی در حوزه‌ی کودکان در سال گذشته، توشیح قانون حمایت از اطفال بود که از چندین سال به این سو به دلایل معلوم و نامعلوم از مجلس نمایندگان نگذشته بود.»

این وزارت هم‌چنین تاکید کرده است: «ما همواره در تلاش هستیم تا در هم‌کاری و هم‌آهنگی با نهادهای ملی و بین‌المللی وضعیت کودکان کشور را بهبود بخشیده و کودکانِ در معرض خطر، کودکان کارگر و کودکان بازمانده از مکتب را به زندگی عادی و عاری از جبر و خشونت بر گردانیم.»

با این‌حال، وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید که به منظور حمایت از کودکان، شبکه محافظت از عمل‌‌کرد کودکان، «سپن»، را در ۳۴ ولایت و ۱۷۱ ولسوالی گسترش داده است. این شبکه مسوولیت دارد تا قضایای مربوط به کودکان را پیگیری و تا مراجع عدلی و قضایی تعقیب نماید.

به گفته وزارت کار و امور اجتماعی، شبکه «سپن» از سال ۲۰۱۶ تاکنون به شصت‌هزار قضیه مربوط به کودکان را تعقیب و شصت‌هزار کودک در معرض خطر را تحت حمایت و محافظت قرار داده است. این وزارت تاکید دارد که هم‌اکنون نیز دوهزار کودک قربانی در ۲۰ مرکز تحت حمایت و حفاظت قرار دارند و سال گذشته سه‌هزار کودک هم پس از مراقبت‌ها و ارایه خدمات روان‌درمانی، به خانواده‌های‌شان تسلیم داده شده‌اند.

وزارت کار و امور اجتماعی از نهایی شدن طرح استراتژی ملی محافظت از کودکان نیز خبر داده می‌گوید که هم‌اکنون در حدود ده‌هزار کودک یتیم در پرورشگاه‌های سراسر کشور و در حدود بیست‌وپنج‌هزار کودک دیگر را در کودکستان‌ها زیر پوشش خدمات خود دارد.

با این‌حال، وزارت کار و امور اجتماعی می‌افزاید که بهبود و رسیدگی به وضعیت کودکان نیازمند هم‌سویی و مشارکت همگانی است. این وزارت گفته است: «ما باورمندیم که پرداختن به مسایل کودکان، نیازمند هم‌سویی و مشارکت همگانی‌است و می‌باییست تمامی نهادهای حکومتی، موسسات ملی و بین‌المللی و خانواده‌ها در امر رسیدگی، آموزش، پرورش، پشتیبانی و نگهداشت از کودکان، نقش برازنده‌‌ی‌شان را ایفا کنند.»

براساس ارقامی که اخیراً توسط اداره ملی احصاییه و معلومات منتشر شد، افرادی دارای سنین کم‌تر از هجده سال، بیشترین جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند. اما، این جمعیت از آسیب‌پذیر قشر این کشور به شمار می‌روند.

 

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …