یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تدریس واقعیت‌های تحریف‌شده به کودکان؛ گسستی میان نسل‌ها

#کودک‌خبر، کابل: چاپ و تدریس یک مضمون درسی با محتوای وارونه از سوی وزارت معارف و تدریس آن در مکاتب، اخیراً بحث‌برانگیز شده و شماری از شهروندان افغانستان به ویژه کاربران شبکه‌های اجتماعی، وزارت معارف را متهم به برخوردهای تبعیض‌آمیز و تحریف حقایق و افتخارات این کشور کرده‌اند.

در مضمون درسی «فرهنگ» صنف یازدهم، به موضوعی به عنوان یکی از افتخارات افغانستان اشاره شده اما، معلوماتی که در این بخش شامل محتوای درسی کتاب شده است، به معلوماتی اشاره شده که برای هریک از شهروندان آگاه و واقع‌بین، قابل انکار و نفرت‌انگیز است.

موضوع از این قرار است که تالیف‌کنندگان مضمون درسی «فرهنگ» صنف یازدهم، از افرادی دیگری غیراز روح‌الله نیکپا، تنها مدال‌آور افغانستان از بازی‌های المپیک، به‌عنوان نخستین‌ مدال‌آوران این کشور یاد کرده‌اند. روح‌الله نیکپا که متعلق به قوم هزاره است، دو بار در تاریخ بازی‌های ورزشی افغانستان از بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۲ لندن، برای افغانستان مدال آورد. پیش از آن، افغانستان موفق به کسب مدال در بازی‌های المپیک نشده بود.

اما، مولفان کتاب درسی فرهنگ صنف یازدهم، از نثاراحمد بهاوی، دیگر تکنواندوکار مهشور افغانستان، به عنوان نخستین‌ مدال‌آور این کشور از بازی‌های المپیکی یاد کرده‌اند.

به‌دنبال جنجالی‌ شدن این موضوع و بیان واقعیت‌های تحریف شده در کتاب درسی وزارت معارف، مقام‌های این وزارت به اشتباهات خود اعتراف کرده اما، معترضان به تحریف واقعیت‌ها توسط این وزارت را متهم به «قربانی کردن» کسانی که برای افغانستان افتخار آفرینده، کرده‌اند.

 

محمدمیرویس بلخی سرپرست وزارت معارف، با بیان این‌که کتاب‌های درسی اصلاح و کتاب‌های موجود از نصاب تعلیمی بیرون خواهند شد، می‌‌گوید: «نیکپاها، بهاوی‌ها و راشدخان‌ها را قربانی برداشت‌های سلیقه‌ای خود نسازید. این‌ها متعلق به افغانستان هستند و چهره واقعی گذار به سوی آینده یک افغانستان توسعه یافته. معارف از همه و برای همه است.»

سرپرست وزارت معارف در باره‌ی این که چرا کسانی را که در تالیف مضون فرهنگ نقش داشته توصیه نکرده تا افرادی را که افتخار آفریده قربانی سلیقه‌های شخصی خود نسازند، جزییات نداده در عوض معترضان به تحریف واقعیت‌ها را متهم به برخوردهای سلیقه‌یی کرده است.

وزارت معارف هم‌چنین در یک بیانیه با اعتراف به این که نصاب درسی نیاز به اصلاح دارد، گفته است: «برنامه اصلاح و تجدید نصاب آموزشی جریان دارد، نصاب همه دوره‌های تعلیمی با توجه به شرایط و وضعیت افغانستان با رویکرد قابلیت محور تدوین می‌گردد. دادخواهی و حق‌طلبی حق شهروندان است، ما نیز اشتباهات در کار خود را می‌پذیریم اما تلاش برای دامن زدن تبعیض، تعصب و سیاسی ساختن معارف بدون داشتن آگهی، زشت است و عواقب خطرناکی به دنبال دارد.»

با این‌حال، تاریخ و واقعیت‌‌ها، برای ساکنان یک جغرافیا هویت می‌بخشد. کودکانی که از تاریخ و واقعیت‌های کشورش به صورت وارونه و تحریف‌شده آگاه شوند، نمی‌توانند پیوندشان با نسل‌ گذشته‌ی خود را حفظ کنند. کودک با آگاهی از دست‌آوردهای تمدنی و فرهنگی گذشته‌ی سرزمین خود، قادر می‌شوند آینده‌ی بهتری برای خود رقم بزنند و از تاریخ و گذشته‌ی که برای نسل‌های قبلی‌شان دردآور و رنج‌آور بوده درس بگیرند و جامعه را از مسیری که در گذشته‌ها در حرکت بوده، به سمت بهتری حرکت دهند. هرگاه تاریخ و واقعیت‌های امروزی ما تحریف‌شده و وارونه به درخور کودکان و نسل آینده‌ی ما داده شود، این سرزمین به آرامش نخواهد رسید.

تاکنون واقعات تاریخی زیادی تحریف و وارونه جلوه داده شده و از افرادی که به‌دنبال آشوب و سرکشی بوده‌اند، با تحریف واقعیت‌ها بُت ساخته شده‌اند. با تحریف واقعیت‌ها نمی‌‌توان چیزی به‌دست آورد و با ارایه معلومات نادرست و غیرواقعی، به‌جای این که مسیرهای درست‌تری برای کودکان و نسل‌های بعدی مهیا شود، زمینه‌های تفریق و گسست میان نسل‌‌ها بیشتر می‌گردد.

مطلب پیشنهادی

افغانستان در جمع بدترین کشورها برای کودکان قرار گرفت

یک سازمان حامی حقوق بشر هشدار داده که حدود یک میلیارد کودک در معرض «خطرات …