دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

باز شدن مکاتب در مناطق تحت کنترول طالبان و برخورد دوگانه این گروه با آموزش دختران

#کودک‌‌خبر، کابل: همزمان با باز شدن مکاتب در مناطق تحت کنترول طالبان، سازمان دیدبان حقوق بشر، در گزارشی گفته است که فرماندهان این گروه در قبال آموزش دختران برخورد دوگانه دارند.

برخی از باشندگان مناطق تحت کنترول طالبان می‌گویند که این گروه از چند روز به این سو دروازه‌های مکاتب را بر روی کودکان دانش‌آموز باز کرده و مساله‌ی احتمال شیوع بیشتر ویروس کرونا در نتیجه باز شدن مکاتب را نادیده گرفته است.

به‌دنبال شیوع ویروس کرونا، وزارت معارف تمامی مکاتب در سراسر کشور را برای مدت نامعلومی تعطیل اعلام کرد. دروازه‌های تمامی مکاتب از آغاز سال خورشیدی تاکنون بر روی دانش‌آموزان بسته‌اند. این تصمیم به منظور پیش‌گیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا اتخاذ شده بود.

یک باشنده ولسوالی گیلان ولایت غزنی، از مناطق تحت کنترول طالبان، می‌گوید که با شیوع ویروس کرونا مکاتب در مناطق تحت کنترول طالبان نیز مسدود شدند، اما از چند روز به این سو دوباره فعال شده‌اند. این باشنده ولسوالی گیلان که از افشای هویت‌اش خودداری کرد، به کودک‌خبر گفت که طالبان آموزگاران مکاتب را تهدید کرده که هرگاه در مکاتب برای تدریس حاضر نشوند، معاش‌شان قطع و منفک خواهند شد. هنوز این موضوع به صورت رسمی تایید نشده است.

ولسوالی گیلان سال‌هاست که تحت کنترول طالبان قرار دارد. در این ولسوالی هیچ مکتب دخترانه فعالیت ندارد.

بیشتر بخوانید:

وزارت معارف: طالبان در کندز به آموزش دختران تا صنف ۱۲ اجازه می‌دهد

طالبان با اجازه دادن به آموزش کودکان در مناطق تحت کنترول خود، برای صلح امتحان راستی‌آزمایی بدهد

باز شدن دروازه‌های مکاتب در مناطق تحت کنترول طالبان، پیش‌شرط اصلی مذاکرات صلح با طالبان

نهادهای مدنی: آموزش و پرورش دختران در مذاکرات صلح خط سرخ باشد

در همین‌حال، سازمان دیدبان حقوق بشر، از برخورد دوگانه رهبران و فرماندهان طالبان در پیوند به آموزش دختران خبر داده است. این سازمان در تحقیقی تحت نام «تو حق شکایت نداری»، در باره حقوق اساسی شهروندان به ویژه حق آموزش، آزادی‌های اجتماعی و دسترسی به عدالت را در مناطق تحت کنترول گروه تروریستی طالبان به بررسی گرفته می‌گوید که رهبران و فرماندهان این گروها دیدگاه واحد در باره آموزش‌وپرورش دختران ندارند.

دیدبان حقوق بشر می‌‌افزاید که هرچند گروه طالبان «رسماً اظهار داشته که مخالف آموزش‌وپرورش دختران نیست»، اما تعداد محدودی از رهبران این گروه به دختران اجازه می‌دهند که پس از رسیدن به سن بلوغ به مکتب بروند. به گفته‌ی این سازمان، شمار بیشتری از رهبران و فرماندهان طالبان «به هیچ وجه» اجازه نمی‌دهند که دختران در مناطق تحت کنترول‌شان به مکتب بروند. دیدبان حقوق بشر می‌گوید که این ناهماهنگی و ناسازگاری میان رهبران و فرماندهان طالبان در باره آموزش‌وپرورش دختران، باشندگان مناطق تحت کنترول طالبان را با نگرانی و احتیاط مواجه ساخته است.

یک آموزگار در ولایت میدان وردک به دیدبان حقوق بشر گفته است: «امروز یک فرمانده یا مقام طالبان به شما می‌گوید که آنها به آموزش دختران تا صنف ششم اجازه می‌دهند، اما فردا، زمانی که شخص دیگری به جای او می‌آید، ممکن است با آموزش‌وپرورش دختران مخالف باشد.»

این گزارش حاکیست که طالبان در برخی از ولسوالی‌های ولایت کندز، در شمال کشور، محدودیت‌ها علیه آموزش‌وپرورش دختران در مکاتب و همین‌طور آموزش زنان و دختران جوان در مراکز آموزشی در مناطق تحت کنترول دولت را کم‌تر ساخته، اما در شمار دیگری از ولسوالی‌های تحت کنترول این گروه در دیگر ولایت‌ها، هیچ مکتب دخترانه فعالیت ندارد. دیدبان حقوق بشر از ولایت هلمند نام برده می‌‌گوید که در ولسوالی‌هایی که طالبان حضور و کنترول دارند، مکاتب دخترانه فعال نیست. این سازمان در عین‌حال تاکید کرده که مناطقی که در ولایت هلمند قبلاً تحت کنترول دولت بوده نیز، مکتب دخترانه فعال نداشته‌اند.

گروه طالبان با مخالفت‌شان با آموزش‌وپرورش به ویژه آموزش دختران، ضربه‌ی سنگینی را برای چندین نسل وارد کرده است. کودکانی که در نتیجه‌ی مخالفت‌های این گروه تروریستی با آموزش‌وپرورش، از رفتن به مکتب محروم شده‌اند، آینده‌یی که می‌‌توانست روش‌تر و بهتر از امروز باشد را از دست داده‌اند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …