دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

مصرف دوای ضد صرع در حاملگی منجر به نقص‌های مادرزادی کودکان می‌شود

تعداد نگران‌کننده‌ای از زنان نسبت به افزایش احتمال به دنیا آوردن نوزادانی با نقص‌های مادرزادی جدی در نتیجه استفاده از نوعی خاص از دوای ضد صرع (یک نوع بیماری عصبی) در دوران حاملگی بی‌اطلاع هستند.

تحقیقی که توسط سازمان‌های خیریه «اقدام علیه صرع»، «جامعه صرعی‌ها» و «صرعی‌های جوان» انجام شده به این نتیجه رسیده که یک نفر از هر ۱۰ زن که دوای ضد صرع والپروات مصرف می‌کنند، درباره خطر احتمالی آن و ایجاد نواقص مادرزاد در کودک اگر در هنگام حاملگی مصرف شود بی‌خبر است.

به گزارش ایندیپندینت، این تحقیق از ۷۵۱ زن و نوجوان بریتانیایی گرفته شد که این دوا را مصرف می‌کنند و تقریباً یک پنجم آنها درباره نواقص احتمالی آن بر یادگیری و رشد کودکان اگر در دوران حاملگی استفاده شود بی‌خبر بودند.

محققان تخمین می‌زنند از هر ۱۰ کودکی که از مادرانی زاده می‌شوند که داوی سودیم والپروات (sodium valproate) را هنگام حاملی مصرف کرده‌اند، یک کودک با نواقص مادرزاد به دنیا می‌آید و تا ۴۰ درصد کودکان به دنیا آمده از این مادران نیز احتمال دارد روند رشدشان به تاخیر افتاد و از معلولیت‌های ذهنی رنج ببرند.

سایمون ویگلزورث، نایب رییس اجرایی سازمان اقدام علیه صرع گفت: «واقعاً قابل قبول نیست که بعضی از زنانی که از صرع رنج می‌برند هنوز درباره خطرات دوای والپروات در دوران حاملگی خبر ندارند. اگر تنها یک زن نیز از عواقب جدی این دوا بر جنین خود بی‌خبر باشد، تعدادی نگران‌کننده است چه برسد به این تعداد. با غنای منابعی که اکنون در اختیار کارمندان نظام طبی قرار دارد و برقراری مکالمه و صحبت کردن با بیماران را تسهیل می‌بخشد دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم توضیح این خطرات به هر زنی که از دوای والپروات استفاده می‌کند وجود ندارد. تغییراتی جدی اکنون باید صورت گیرد تا از تولد کودکانی که بدون دلیل آسیب دیده‌اند و تاثیرات طولانی مخرب آن بر آنها و خانواده‌های‌شان جلوگیری شود.»

بیش از دو پنجم زنانی که صرع دارند گزارش کرده‌اند در طول سال گذشته و در دوران حاملگی هنگام ملاقات با داکتر خود یا هر کارمند نظام صحی دیگری، درباره خطرات مصرف دوای والپروات با آنها صحبت نشده است. والپروات دوایی است که به کنترول تشنج در این بیماران کمک می‌کند.

محققان هم‌چنین دریافتند تنها دو پنجم از زنانی که مورد نظرسنجی قرار گرفته و والپروات مصرف می‌کردند گفتند فرم بررسی خطرات سالانه خود را امضا کرده‌اند که حاکی از آن است که درباره خطرات احتمالی این دوا و هم‌چنین گزینه‌های جایگزین آن با آنها صحبت شده است.

آژانس قانون‌گذاری محصولات صحی و دوایی تصمیم خود را در سال ۲۰۱۸ عوض کرد تا به کارمندان نظام صحی پیشنهاد کند دوای والپروات را به زنانی که از صرع رنج می‌برند و در سنین باروری قرار دارند تجویز نکنند مگر آنکه تنها دوایی باشد که برای بیماری آنان موثر است.

کنشگران از داکترانی که در زمینه صرع و تشنج متخصص هستند خواسته‌اند درباره خطرات احتمالی دوای والپروات به بیماران بهتر اطلاع‌رسانی کنند.

این تحقیق پیش از گزارش مستقل بررسی ایمنی تجهیزات طبی و دواها انجام شد که قرار است امروز چهارشنبه منتشر شود. این گزارش نه تنها درباره دوای سدیم والپروات تحقیق می‌کند بلکه هم‌چنین دو دوای شدیداٌ مورد انتقاد دیگر توری واژنی و آزمایش حاملگی با هورمون به نام پریمودوس را نیز،  بررسی خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …