دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

قربانی شدن ۱۶ غیرنظامی در روز؛ ۶۳۰ کودک در شش ماه گذشته کشته و زخمی شده‌اند

#کودک‌خبر، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر، با انتشار تازه‌ترین گزارشی در باره میزان تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، از کاهش یازده درصدی تلفات غیرنظامیان خبر داده اما می‌گوید که باوجود کاهش تلفات، باآنهم روزانه شانزده غیرنظامی در نتیجه منازعات مسلحانه در افغانستان قربانی شده‌اند.

این کمیسیون در گزارش خود می‌گوید که در جریان شش ماه نخست امسال، در نتیجه ۸۸۰ رویداد مختلف امنیتی، ۲۹۵۷ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند که از این میان ۶۳۰ تن از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند. براساس این گزارش، در شش ماه گذشته یک‌هزار و ۲۱۳غیرنظامی کشته و یک‌هزار و ۷۴۴غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. این ارقام، کاهش یازده درصدی تلفات را در مقایسه با شش نخست سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

کاهش ۳۳درصدی تلفات کودکان

گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که میزان تلفات در جریان شش ماه نخست سال جاری میلادی نیم درصد و از کودکان ۳۳درصد کاهش داشته است. به گفته‌ی این کمیسیون، در شش ماه گذشته ۱۲۶ زن در نتیجه خشونت‌های مسلحانه کشته و ۱۷۱ تن دیگر زخمی شده‌اند. هم‌چنین میزان تلفات کودکان نیز شامل ۲۲۵ کشته و ۴۰۵ زخمی، به ۶۳۰ تن می‌رسد. این رقم در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ به ۱۵۹ کشته و ۷۹۲ زخمی رسیده بود.

طالبان عامل اصلی تلفات

گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر حاکیست که عامل ۴۸.۵ درصد تلفات غیرنظامیان گروه تروریستی طالبان، ۲۶.۷درصد عوامل نامعلوم، ۱۵.۵درصد نیروهای امنیتی، ۶.۳درصد گروه تروریستی داعش و ۲.۳درصد هم نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان شناخته شده‌اند. این کمیسیون تاکید کرده که راکت‌پراکنی نیروهای پاکستانی در ولایت‌های شرقی نیز از غیرنظامیان قربانی گرفته است.

هم‌جنین ۳۱درصد کُل تلفات غیرنظامیان ناشی از قتل‌های هدفمند، ۲۶درصد دیگر هم در نتیجه انفجارها صورت گرفته است. به گفته‌ کمیسیون مستقل حقوق بشر، تلفات غیرنظامیان ناشی از انفجارها هفت درصد افزایش داشته است. حملات راکتی نیز عامل بیش از دوازده درصد تلفات غیرنظامیان بوده و کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که تلفات ناشی از این نوع حملات در مقایسه با سال گذشته چهل‌وهفت درصد کاهش داشته است. همین طور نزدیک به دوازده درصد غیرنظامیان در نتیجه حملات انتحاری قربانی شده‌اند.

درگیری‌های زمینی و حملات هوایی نیز منجر به وارد شدن تلفات زیادی به غیرنظامیان شده است. کمیسیون می‌گوید که تلفات غیرنظامیان ناشی از درگیری‌های مسلحانه، امسال در مقایسه با سال گذشته ۶۶درصد کاهش داشته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر درحالی از کشته و زخمی شدن نزدیک به سه‌هزار غیرنظامی خبر داده که از مدت‌ها به این سو تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه تروریستی طالبان آغاز شده است. در تازه‌ترین مورد، این گروه روز گذشته دفتر امنیت ملی را در ولایت سمنگان هدف قرار داد که در نتیجه‌ی آن نزدیک به هفتاد تن از نظامیان و غیرنظامیان کشته و زخمی شدند.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …