دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

روز شمار تلفات کودکان در حمله برمساجد و عبادت‌گاه‌ها

#کودک‌خبر، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر، آمار جدیدی از میزان تلفات غیرنظامیان به ویژه کودکان در جریان حملات تروریستی بالای عبادت‌گاه و نمازگزاران ارایه کرده است.

این آمار حاکیست که از ۲۵ ماه میزان سال گذشته تا ۲۳ سرطان امسال، در نتیجه ۱۷ حمله انتحاری، انفجار ماین، کشتار هدفمند، تیراندازی از سوی طالبان و افراد ناشناس بر مساجد، ملا امامان و نمازگزاران، در مجموع ۴۴۲ نفر کشته و زخمی شده که از این میان ۳۶ تن آنان کودکان بوده‌اند. براساس این آمار، در جریان نزدیک به ده ماه، ۱۷۰ نفر در نتیجه حمله برمساجد و عبادت‌گاه‌ها کشته و ۲۷۲ تن دیگر زخمی شده‌اند. مجموع تلفات کودکان در چنین حملاتی به ۱۴ کشته و ۲۲ زخمی می‌رسد.

روزشمار حملات

  1. به تاریخ ۲۵ میزان ۱۳۹۸ در ولسوالی هسکه‌مینه‌ ولایت ننگرهار با حمله انتحاری گروه داعش بر نمازگزاران تعداد ۶۴ تن ملکی کشته و ۳۴ تن به شمول ۵ کودک زخمی شدند.
  2. به تاریخ ۶ حمل ۱۳۹۹ با حمله تهاجمی بر درمسال سیک‌ها در شور‌بازار ولایت کابل،۲۵ تن از افراد ملکی به شمول زنان و کودکان کشته و تعداد ۱۲ تن دیگر شامل ۳ زن و ۵ کودک زخمی شدند.
  3. به تاریخ ۲۹ حمل ۱۳۹۹ با حمله مسلحانه افراد مسلح ناشناس بر یک مسجد هنگام نماز جمعه در شهر لشکرگاه، ۳ تن به شمول آمر حوزه ۸ شهر لشکرگاه، رییس پیشین انکشاف دهات ولایت هلمند و یک کودک کشته شدند‌.
  4. به تاریخ ۱۴ ثور امسال با انفجار ماین در یک مسجد در قریه محمد‌حسن ولسوالی خیرکوت ولایت پکتیا ۱۶ غیرنظامی به شمول ۴ کودک و ۴ تن دیگر زخمی شدند‌.
  5. به تاریخ ۱۸ ثور در شهر مهترلام ولایت لغمان براثر تیراندازی بر نمازگزاران یک غیرنظامی کشته‌ و یک تن دیگر زخمی شد‌.
  6. به تاریخ ۲۰ ثور در ناحیه ۶ شهر کابل افراد ناشناس ملا‌امام مسجد قلعه بهادر‌خان را هنگام ادای نماز تراویح کشتند‌.
  7. به تاریخ ۲۲ ثور در ولسوالی جبل‌السراج ولایت پروان ‌افراد ناشناس یک غیرنظامی را با پسرش هنگام برگشت از مسجد کشتند‌.
  8. به تاریخ ۲۳ ثور با حمله انتحاری در مراسم نماز جنازه در ولسوالی کوزکنر ولایت ننگرهار، ۵۱ غیرنظامی کشته‌ و ۱۵۹ تن دیگر به شمول ۶ کودک زخمی شدند‌.
  9. به تاریخ ۲۳ ثور با تیر‌اندازی طالبان بر نمازگزاران در قریه محمد‌حسن ولسوالی خیرکوت ولایت پکتیکا، ۴ تن غیرنظامی به شمول ۲ کودک کشته و یک کودک دیگر زخمی شد‌ند.
  10. به تاریخ ۲۶ ثور با انفجار ماین در نزدیک مسجدی در شهرک عینو‌مینه شهر قندهار ۲ غیرنظامی کشته و ۳ تن دیگر زخمی شدند.
  11. به تاریخ ۳۰ ثور با تیر‌اندازی افراد ناشناس بر نمازگزاران در یک مسجد هنگام افطار روزه در قریه خلازایی مربوط‌ به شهر چاریکار ولایت پروان، ۷غیرنظامی کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.
  12. به تاریخ ۳۰ ثور با تیر‌اندازی افراد ناشناس بر نمازگزاران در یک مسجد در قریه «گورچکو» ولسوالی صبری ولایت خوست، ۴ غیرنظامی به شمول یک ‌کودک کشته‌ و دو تن دیگر به شمول یک کودک زخمی شد‌‌ند‌.
  13. به تاریخ ۱۳ جوزای امسال با انفجار ماین در مسجد وزیراکبرخان شهر کابل ۲ تن به شمول مولوی محمد‌ایاز نیازی کشته‌ و ۵ تن دیگر زخمی شدند‌.
  14. به تاریخ ۲۳ جوزا با انفجار در مسجد شیرشاه سوری ‌در کارته چهار شهر کابل ۲ غیرنظامی به شمول امام مسجد کشته‌ و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند‌.
  15. به تاریخ ۲۳ جوزا در منطقه دشت شیرازی ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار عین‌الله، خطیب مسجد قریه خلیان آن ولسوالی با حمله افراد ناشناس کشته شد.
  16. به تاریخ ۲۹ جوزا افراد طالبان ‌شیخ حسین، ملا‌امام مسجد قریه کهنه مسجد ولسوالی دهنه غوری ولایت بغلان را به اتهام اعلان جنازه و فاتحه یک تن از فرماندهان پولیس محلی از طریق بلند‌گوی مسجد لت‌وکوب و شکنجه کردند و سپس کشتند.
  17. به تاریخ ۲۳ سرطان با تیراندازی چهار فرد مسلح بر نمازگزاران در مسجد حضرت عثمان در ناحیه هفتم شهر میمنه ولایت فاریاب،  ۴ تن کشته و‌ ١١ تن زخمی شدند.

با این‌حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر با تاکید بر حفاظت از جان غیرنظامیان، گفته است که این آمار نشان می‌دهد که بیشتر تلفات را بر کودکان و عالمای دینی وارد کرده است. کمیسیون گفته است: «براساس یافته‌های این گزارش باتأسف بیشترین شمار قربانیان این حمله‌های جنایت‌بار از میان نمازگزاران، کودکان و عالمان دینی بوده‌اند که همه غیرنظامی شناخته ‌شده‌اند و براساس حقوق بشری و ‌شهروندی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه، حمله بر آنها ممنوع است.»

این درحالیست که دفتر شورای امنیت ملی نیز امروز اعلام کرد که در جریان ماه اخیر، ۴۲۰ غیرنظامی توسط تروریستان کشته و زخمی شده‌اند.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …