دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

گزارش یوناما: کودکان قربانیان اصلی «مرگ‌بارترین جنگی در جهان»، در افغانستان

#کودک‌خبر، کابل: هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، با انتشار گزارشی از میزان تلفات غیرنظامیان در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی، از جنگ جاری در افغانستان به عنوان «مرگ‌بارترین جنگ در جهان» نام‌ برده است.

این گزارش که به تازگی توسط یوناما منتشر شده، حاکیست که در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳هزار و ۴۵۸ غیرنظامی در نتیجه‌ی منازعات مسلحانه در افغانستان کشته و زخمی شده که بیش از یک‌هزار تن از این قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند. براساس این گزارش در شش ماه اول سال جاری میلادی، یک‌هزار و ۲۸۲ غیرنظامی در افغانستان کشته و دوهزار و ۱۷۶غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد، یوناما، می‌گوید که این آمار کاهش ۱۳درصدی تلفات غیرنظامیان را نشان می‌دهد، اما باآنهم «جنگ افغانستان هم‌چنان به عنوان یکی از مرگ‌بارترین جنگ‌های جهان» برای غیرنظامی به شمار می‌رود.

یوناما تاکید کرده که در میزان تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای امنیتی و طالبان کاهشی به‌وجود نیامده است و دلیل کاهش ۱۳درصدی تلفات، کم‌تر شدن گروه تروریستی داعش و کاستن حملات هوایی نیروهای بین‌المللی در افغانستان است.

نیروهای امنیتی عامل اصلی تلفات کودکان

گزارش یوناما حاکیست که زنان و کودکان قربانیان اصلی جنگ جاری در افغانستان هستند. براساس آمار یوناما، در نیمه اول سال جاری میلادی، ۳۹۷ زن شامل ۱۳۸ کشته و ۲۵۹ زخمی شده‌اند. هم‌چنین در این مدت یک‌هزار و ۶۷ کودک نیز کشته و زخمی شده‌اند. در این مدت۳۴۰ کودک کشته و ۷۲۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، بخش عمده‌ی تلفات کودکان را به نیروهای امنیتی نسبت داده می‌گوید: «تلفات افراد ملکی که به نیروهای امنیتی ملی افغان نسبت داده شده، ۹ درصد افزایش یافته است، این افزایش عمدتاً به دلیل حملات هوایی و استفاده از فیرهای غیرمستقیم در جریان درگیری‌های زمینی می‌باشد. تلفات افراد ملکی از حملات هوایی که از سوی نیروی هوایی افغان در جریان شش ماه اول سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است، در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۹، سه برابر شده است. نیروهای امنیتی ملی افغان، مسوول ۲۳ درصد از مجموع تلفات افراد ملکی در نیمه اول سال می باشند، ۷۸۹ مورد تلفات افراد ملکی (۲۸۱ کشته و ۵۰۸ زخمی). نیروهای طرفدار دولت هم‌چنان مسوول بیشترین مرگ کودکان هستند.»

در این گزارش هم‌چنین تاکید شده که کودکان در معرض خطر استخدام و استفاده برای وظایف جنگی توسط طرف‌های درگیر قرار دارند.

با این‌حال، دیبرا لاینز نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان، می‌گوید که تلاش‌ها برای آغاز گفتگوهای صلح، فرصت خوبی برای پایان دادن به خشونت است. او می‌گوید که جنگ جاری همه روزه به غیرنظامیان «آسیب وحشت‌ناکی» وارد می‌کند. او گفت: «من از همه طرف‌های درگیر می‌خواهم که در مورد حوادث وحشت‌ناک و آسیب‌هایی که آن‌ها به مردم افغانستان سبب می‌شوند و در این گزارش مستندسازی شده است، تامل کنند تا برای توقف کشتار، تصمیم قاطع بگیرند و به میز مذاکره حاضر شوند.»

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …