دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چطور از ابتلای کودک به «ADHD» در زمان بارداری جلوگیری کنیم؟

Dr. Vikas Jain

منبع: Lybrate

#کودک‌خبر، کابل: اختلال بیش‌فعالی یا کم‌توجهی که بیشتر به عنوان «ADHD» شناخته می‌شود، احتمال ابتلای کودک به آن در جریان ماه‌های بارداری و قبل از تولد به مرور زمان افزایش می‌یابد. دلیل اصلی این افزایش قرار گرفتن در معرض دستگاه‌ها یا آزمایش‌های دیجیتالی است. این اختلال با ویژگی‌های خاصی مشخص می‌شود که عمده‌ترین آن‌ها عدم توانایی تمرکز است. هم‌چنین فرد مبتلا به اختلال بیش‌فعالی، در طول روز بیش از حد فعال است و در همه موارد سریعاً تحریک می‌شود.

اما خبر خوب این است که پژوهشگران با ارایه برخی از راه‌‌های حل ممکن برای پیش‌گیری از بیش‌فعالی در جریان بارداری، می‌توان مانع از آن شد.

برای این‌که بتوانیم از ابتلای کودکان خود به بیش‌فعالی یا اختلال کم‌توجهی جلوگیری نماییم، موارد ذیل را در جریان بارداری باید رعایت کرد.

  • مصرف قند را کنترول کنید:

یکی از گام‌هایی که می‌توانید برای پیش‌گیری از ابتلا به بیش‌فعالی در دوران بارداری خود بردارید، داشتن رژیم غذایی کم قند است. چندین تحقیق ثابت کرده است که رژیم غذایی با قند بالا برای مادر به طور مستقیم با ابتلا به بیش‌فعالی ارتباط دارد. دلیل این امر کاملاً ساده است. یک ژن خاص در بدن انسان به نام «IGF2» وجود دارد که مسوولیت رشد مغز را به عهده دارد. اما وقتی مقدار زیادی قند در رژیم غذایی وجود داشته باشد، سطح «IGF2» محدود شده و در نهایت منجربه «ADHD» می‌شود. بنابراین پروتیین‌های فرآوری شده را بیش از حد مصرف نکنید و رژیم غذایی سالم را دنبال کنید. در صورت لزوم به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید که می‌تواند به شما یک برنامه رژیم غذایی مناسب ارایه دهد.

  • «پروبیوتیک» مناسب دریافت کنید:

پروبیوتیک‌ها یا نوعی از باکتری‌های مفید برای بدن که در برخی از غذاها‌ یافت می‌شوند، در سلامتی نقش بسیار مهمی دارند و از ابتلای جنین به بیماری بیش‌فعالی در رحم مادر جلوگیری می‌کند. اضافه کردن پروبیوتیک‌های لازم برای یک زن باردار نه تنها برای سلامتی کُلی او مفید است، بلکه سطح رشد‌ونموی مناسب جنین را نیز به همراه دارد. استفاده از پروبیوتیک‌های مناسب نه تنها مانع پیشرفت «ADHD»در نوزادان می‌شود، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل اوتیسم، اختلالات دوقطبی، اختلالات بدخُلقی و حتا اسکیزوفرنی یا روان‌گسیختگی را نیز کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

علایم بیش‌فعالی در کودکان و راه‌های درمان آن

ای‌ایچ‌دی، کمبود توجه یا بیش‌فعالی در کودکان چیست و چگونه درمان می‌شود

۱۴ نشانه‌ی‌ کودکانِ مبتلا به اختلال کمبود توجه

۹ نشانه‌ی اوتیسم در کودکان که باید هرچه‌ زودتر شناسایی شود

  • تلیفون موبایل‌تان را از خود دور بگذارید:

تمام نوع دستگاه‌های دیجیتالی در بسیاری از موارد تاثیرات زیادی برابتلای جنین به بیش‌فعالی به‌جا می‌گذارند. هرچند تلیفون‌های موبایل بدون شک بخش انکارناپذیر و البته اجتناب‌ناپذیری از زندگی امروزی ماست، اما حداقل زمانی که مورد نیاز نیست، می‌توانید آنها را از خود دور نگه‌دارید، به خصوص این‌که آن را در جیب خود نگهداری نکنید.

  • آب پاک و تصفیه‌شده بنوشید:

آب‌های ناپاک و تصفیه‌ نشده حاوی مواد شیمیایی و سایر مواد غیرصحی است. شما باید به خصوص در ماه‌های بارداری از مصرف آب غیرتصفیه شده اجتناب کرده و اگر آب شهری منطقه‌ی‌تان خوب نیست، آب معدنی بنوشید و یا از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده کنید.

در ماه‌های بارداری و هنگامی که بدن شما نسبت به عوامل خارجی مضر آسیب‌پذیرتر است، باید مراقب بوده و تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای اطمینان از این‌که کودک شما از بیش‌فعالی مصوون می‌ماند، انجام دهید. رژیم غذایی خوب خود را حفظ کنید و چکاپ‌ را نادیده نگیرید. در صورتی که نگرانی خاصی دارید همیشه می‌توانید با یک متخصص مشورت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …