دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۵ روش پیش‌گیری از آزار و اذیت جنسی کودکان با استفاده از آموزش قانون لباس زیر+ویدیو

#کودک‌خبر، کابل: آزار و اذیت جنسی کودکان، کابوس هر پدر و مادر است، اما این آزار و اذیت قطعاً قابل پیش‌گیری است. اگر پدر و مادر از کودکی نکات مهمی را به فرزندشان آموزش دهند، می‌توانند کاملاً جلوی وقوع چنین اتفاقی را بگیرند.

وقتی حرف از آزار جنسی کودکان می‌شود، چهار ستون بدن پدرها و مادرها می‌لرزند. ولی وقتی می‌گوییم برای پیش‌گیری از آزار جنسی باید با کودک خود صحبت کنید و برایش آموزش بدهید، خیلی از همین پدر و مادرها پا پس می‌کشند. یا فکر می‌کنند که هنوز خیلی زود است که با کودکان‌ خود وارد این گفتگوها بشوند یا فکر می‌کنند که حرف زدن راجع به این موضوع خیلی سخت و دشوار است ویاهم نگرانند که نکنند کودک را بترسانند.

اما، وقتی بدانید دقیقاً چه چیزهایی به کودکان بگویید، می‌فهمید که این گفتگو اصلاً ترس‌ناک نیست و حتی لازم نیست اسمی از «آزار جنسی» بیاورید. فقط پنج نکته را به کودکان بگویید که به قانون لباس زیر معروف است.

  • اندام‌های خصوصی بدن

به کودکان یاد بدهید که هرجایی از بدن‌شان با شورت و مایو (لباسی که زنان برای پوشاندن شرم‌گاه‌های خود استفاده می‌کنند) پوشانده می‌شود، عضو خصوصی بدن‌شان محسوب می‌شود و هیچ کس حق ندارد که به عضو خصوصی بدن‌شان دست بزند یا نگاه بکند. به کودکان خود بگویید که اگر کسی هم‌چنین چیزی را از ایشان خواست، خیلی محکم بگویید «نه».

;

  • مالکیت بر بدن

به کودکان خود آموزش بدهید که بدن‌شان فقط و فقط مال خودشان است و هیچ کس حق ندارد با بدن‌‌شان کاری بکند که دوست ندارند. اگر کسی این کار را کرد، حتماً به یک بزرگ‌تر که به او اعتماد دارند بگویند. برای کودکان مشخص کنید که افراد مورد اعتمادشان چه کسانی هستند.

بیشتر بخوانید:

آموزش پنج نکته اساسی به کودکان برای پیش‌گیری از آزار و اذیت جنسی

۹ علامت سوءاستفاده از کودکان

برای پیش‌گیری از سوءاستفاده جنسی کودکان خود چه‌کار کنیم؟

برای جلوگیری از سوءاستفاده جنسی، به کودکان نام‌ اصلی اندام‌های تناسلی را آموزش دهید

  • نه گفتن

نه گفتن، حق کودک است و به کودکان‌تان آموزش دهید که از «نه گفتن» نباید بترسند و نباید خجالت بکشند. وقتی کودک «نه گفتن» را یاد می‌گیرد، می‌تواند جلوی هرکسی که می‌خواهد به بدنش دست بزند، بی‌ایستد و بگوید «نه». اسرار کردن یا جایزه دادن ویا هم تهدید کردن، هیچ کدام نباید «نه» کودک را عوض کند.

  • بیان کردن رازهای بد

به کودکان‌ خود بگویید که «راز خوب» با «راز بد» فرق می‌کند. راز خوب مثل تحفه خریدن برای مادر و پدر است که می‌توانید مخفی نگهدارید. ولی، راز بد رازی است که کودک را ناراحت، مضطرب یا غمگین می‌کند. اگر کودک راز بد در دل دارد، حتماً به یک بزرگ‌تری که به او اعتماد دارد بگوید.

رازداری مهم‌ترین تاکتیک فردی است که کودک‌آزاری می‌کند. معمولاً این‌ آدم‌ها به کودکان می‌گویند که این یک «راز» است و باید میان آنان و کودکان بماند. کودک باید بداند که هر رازی را با خیال راحت می‌تواند به یک بزرگ‌تر بگوید و آن بزرگ‌تر هم قطعاً باورش می‌کند.

  • صحبت کردن با فرد مورد اعتماد

به کودکان خود بگویید که اگر یک وقتی ناراحت و نگران بودند ویاهم ترسیده‌‌اند، حتماً به یک بزرگ‌ترهایی که به آنان اعتماد دارند بگویند. همیشه کمک بخواهند و یک نفر هست که کمک بکند.

به کودک اطمینان بدهید که داشتن احساسات منفی تقصیر او نیست و به‌خاطر گفتن‌اش هم دچار دردسر نمی‌شود.

اگر هنوز تصور می‌کنید که حرف‌زدن راجع به این پنج نکته با کودکان کار سختی است، یک بار با خودتان یادآوری کنید که با همین گفتگوی ساده می‌توانید کمک کنید که کودک‌تان از آزار و اذیت جنسی در امان بماند.

 

مطلب پیشنهادی

افغانستان در جمع بدترین کشورها برای کودکان قرار گرفت

یک سازمان حامی حقوق بشر هشدار داده که حدود یک میلیارد کودک در معرض «خطرات …