دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کمیسیون حقوق بشر: آزمایش پرده بکارت بی‌قید و شرط ممنوع شود

#کودک‌خبر، کابل: به‌دنبال ممنوعیت آزمایش پرده بکارت بدون رضایت زنان و حکم دادگاه با صلاحیت از سوی کمیته قوانین، کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرده که این نهاد خواستار ممنوعیت «بی‌قید و شرط» معاینات پرده بکارت می‌باشد.

کمیته قوانین در جلسه دیروزی خود فیصله کرد که آزمایش پرده بکارت بدون رضایت زن و حکم دادگاه با صلاحیت، جواز ندارد و کسانی که چنین آزمایشی را انجام بدهند به حبس محکوم خواهد شد.

دفتر معاونت دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که فیصله ممنوعیت آزمایش پرده بکارت بدون حکم دادگاه و رضایت زن، در کمیته قوانین پس از بحث در باره طرح تعدیل ماده مربوط به آزمایش پرده بکارت در کود جزا، صادر شده است.

دفتر معاون دوم ریاست‌جمهوری در این باره گفته است: «اعضای جلسه فیصله کردند که برای حفظ کرامت انسانی زن و رعایت موازین حقوق بشری، آزمایش پرده بکارت باید منوط به رضایت زن و حکم محکمه با صلاحیت به صورت همزمان باشد.»

پیش از این در کود جزا آزمایش پرده بکارت به یکی از دو شرط رضایت زن و یا حکم دادگاه با صلاحیت مشروط شده بود.

اما، کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که به منظور حفظ کرامت انسانی زن و رعایت معیارهای بین‌المللی حقوق بشری و طبی در این زمینه، باورمند است که معاینات طب عدلی نسایی، ضمن این‌که نقض صریح حقوق بشر است،‌ اساس طبی و علمی برای اثبات جرم نیز ندارد. این کمیسیون افزوده است: «بنابراین کمیسیون، مانند گذشته، خواستار “ممنوعیت بی‌قید و شرط معاینات پرده بکارت و سایر معاینات طب عدلی نسایی” است و به دادخواهی‌اش در این زمینه تا ممنوعیت کامل این معاینات ادامه می‌دهد.»

معمولاً آزمایش پرده بکارت به منظور اثبات یا رد ادعاهای مربوط به تعرض و تجاوزهای جنسی بر دختران صورت می‌گیرد. نهادهای حقوق بشری چنین آزمایش‌ها را خلاف کرامت انسانی خوانده و از نهادهای مسوول خواسته تا در زمینه جلوگیری از انجام چنین آزمایشاتی خودداری کنند.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …