دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کرونا پیشرفت‌ها در زمینه پیش‌گیری از مرگ‌ومیر کودکان را از بین می‌برد

#کودک‌خبر، کابل:صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای حمایت از کودکان، یونیسف، نسبت به پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا هشدار داده می‌گوید که پیشرفت‌های چندین دهه در زمینه جلوگیری از مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج‌ سال، در خطر از نابودی و بین رفتن قرار گرفته است.

این سازمان در بیانیه‌‌ای می‌گوید که میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال، از ۱۲.۵ میلیون کودک در سال ۱۹۹۰، به ۵.۲ میلیون کودک زیر پنج سال در سال ۲۰۱۹ در سطح جهان رسید. اما، این سازمان تاکید کرده که همه‌گیری ویروس کرونا، اختلالات جدی به نهادهای ارایه‌کننده خدمات صحی وارد کرده و پیشرفت‌های چندین دهه در زمینه پیش‌گیری از مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال را با خطر نابودی قرار داده است.

هنریتا فور مدیر اجرایی یونیسف، می‌‌گوید که جامعه جهانی مسیر طولانی برای پیش‌گیری از مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال طی کرده، اما شیوع ویروس کرونا مانع پیشرفت در این مسیر شده است. او گفت: «زمانی که از دسترسی به خدمات صحی به‌دلیل مصروفیت بیش از حد سیستم‌های صحی محروم شوند و زنان‌باردار به‌دلیل ترس از مصاب شدن به ویروس از زایمان در شفاخانه‌ها می‌ترسند، این‌ها نیز قربانی کووید-۱۹ خواهند شد. بدون سرمایه‌گذاری فوری برای فعال‌سازی سیستم‌های مختل شده‌ی صحی و نهادهای ارایه کننده خدمات بهداشتی، میلیون‌ها کودک زیر پنج سال به ویژه نوزادان جان‌های خود را از دست خواهند داد.»

بیشتر بخوانید:

تولد یک میلیون نوزاد در سایه کرونا در افغانستان؛ یونیسف در باره سلامت زنان‌باردار و کودکان هشدار داد

همه‌گیری کرونا؛ زنان باردار چطور از خود و فرزندان‌‌شان محافظت کنند

ویروس کرونا؛ مواردی که زنان باردار باید درنظر داشته باشند

یونیسف: همه‌گیری بیماری کرونا ازدواج‌های کودکان را در افغانستان افزایش می‌دهد

یونیسف تاکید دارد که اقدامات لازم از به منظور پیش‌گیری از مرگ‌ومیر کودکان از جمله پیش‌گیری از زایمان‌های زودرس، تولد نوزادان کم‌وزن، شناسایی عوارض هنگام تولد، واکسیناسیون و ده‌ها مورد مورد دیگر باعث شد تا جان میلیون‌ها نفر حفظ شود. به گفته‌ی این سازمان، اما اکنون به این خدمات اخلال وارد شده و بسیاری از کشورها ارایه‌ی چنین خدماتی را به‌دلیل شیوع کرونا متوقف کرده‌اند.

یونیسف در بیانیه خود از افغانستان، بولیوی، کامرون، آفریقای مرکزی، لیبیا، ماداگاسکار، پاکستان، سودان و یمن به عنوان عمده‌ترین کشورهایی یاد کرده که بیشترین آسیب در بخش ارایه سیستم صحی که خدمات پیش‌گیری از مرگ‌ومیر کودکان می‌کند، دیده‌اند.

براساس اعلام یونیسف، این کشورها دارای بیشترین رقم مرگ‌ومیر کودکان هستند. یونیسف ابرازداشته که میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال در افغانستان در سال ۲۰۱۹، یکی بر هفده کودک بوده است؛ یعنی از هر هفده کودک زیر پنج سال، یک کودک جان خود را از دست داده است. به گفته‌ی یونیسف، وزارت صحت عامه افغانستان گزارش که میزان رجوع مردم به مراکز صحی به‌دلیل ترس از ابتلا به کرونا کاهش قابل توجه یافته و بسیاری از خانواده‌ها به مراقبت‌های قبل و بعد از ولادت را در اولویت قرار نمی‌دهند. یونیسف افزوده که این خطری است که زنان‌باردار و نوزادان تازه متولد در افغانستان با آن مواجه‌اند.

با این‌حال، یونیسف تاکید کرده که میزان‌ مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال، حتی قبل از زمان شیوع ویروس کرونا بلند بود. براساس تحقیق سال ۲۰۱۹ یونیسف، در هر ۱۳ ثانیه، یک نوزاد تازه متولد جان خود را از دست می‌داد. به گفته‌ی این سازمان، بیشترین مرگ‌ومیر کودکان، در دوران نوزادی اتفاق می‌افتد. مرگ‌ومیر کودکان در دوران نوزادی، در سال‌های اخیر افزایش قابل‌ ملاحظه‌ای یافته، در سال ۲۰۱۹، این رقم به ۴۷ درصد اما در سال ۱۹۹۰، به ۴۰ درصد می‌رسید. یونیسف، از این مساله ابراز نگرانی شدید کرده می‌گوید که نوزادان تازه متولد در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …