دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

یونیسف: حمله برمکاتب، حمله بر حقوق کودکان است+ویدیو

#کودک‌خبر، کابل: همزمان با گرامی‌داشت از نهم سپتامبر، روز جهانی حفاظت مکاتب از حملات، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای حمایت از کودکان، یونیسف، اعلام کرده که حملات بر مکاتب در برخی از کشورها «بدون وقفه» تداوم یافته و میلیون‌ها کودک را از حق دسترسی به آموزش‌وپرورش محروم ساخته است.

یونیسف در بیانیه‌ای زیر نام «آموزش زیر حملات»، حمله بر مکاتب را حمله بر حقوق کودکان توصیف کرده می‌گوید که بین‌ سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، حمله بر مکاتب در ۸۷ کشور گزارش شده است.

یونیسف با بیان این‌که هفتادوپنج میلیون کودک در کشورهای درگیر جنگ و در حال منازعه زندگی می‌کنند، می‌افزاید که طرف‌های درگیر به یکی از اساسی‌ و اصولی‌ترین قوانین جنگ که حفاظت و حمایت از کودکان است، توجه نمی‌کنند و تداوم آن بر آینده کُل کودکان تاثیر می‌گذارد.

یونیسف در بیانیه خود افزوده که یکی از راه‌های اصلی حفاظت و حمایت از کودکان، دسترسی آنان به آموزش‌وپرورش است. به گفته‌ی این سازمان، هرگاه‌ها کودکان نتوانند از حق آموزش برخوردار شوند، در آینده کودکانی که در مناطق درگیر جنگ زندگی می‌کنند، یک نسل بدون مهارت و متکی به کمک‌های دیگران بزرگ خواهند شد. به گفته‌ی یونیسف، این مساله پیامدهای ناگواری برای اقتصاد جوامع، کشورها و حتی کُل‌ دنیا در قبال دارد.

یونیسف با تاکید براین‌که بدون آموزش‌وپرورش نمی‌توان از حقوق کودکان در مناطق درگیر منازعه حفاظت و حمایت کرد، می‌گوید که آموزش می‌تواند نجات‌دهنده زندگی باشد. به گفته‌ی این سازمان، کودکانی که به فرصت‌های آموزشی دسترسی نداشته باشند و خارج از مکتب بمانند، به‌ راحتی توسط گروه‌های مسلحانه تروریستی وغیر تروریستی و هم‌چنین گروه‌های فرصت‌طلب مورد سوءاستفاده، استثمار و استخدام قرار می‌گیرند.

با این‌حال، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای حمایت از کودکان، تاکید دارد که مکاتب باید مکان‌های امن باشند و کودکان در برابر تهدیدها و بحران‌ها محافظت شوند. به گفته‌ی یونسف، حفاظت از مکاتب، یک گام حیاتی برای شکستن چرخه بحران است و احتمال درگیری‌ها و منازعات مسلحانه در آینده را کاهش می‌دهد.

یونیسف در بیانیه‌ جدید خود از میزان حملات برمکاتب یادآوری نکرده، اما در گزارشی که در ماه جوزای سال گذشته منتشر کرد، از سه برابر شدن حملات بر مکاتب در افغانستان خبر داده بود.

افغانستان یکی از کشورهای درگیر منازعه است که بیشترین موارد حملات برمکاتب در این کشور صورت می‌گیرد. دولت افغانستان، اعلامیه‌ جهانی که به منظور حفاظت از مکاتب در برابر حملات در ماه می ۲۰۱۵ در اسلو ناروی منتشر شد، نیز امضا کرده است. براساس این اعلامیه، کشورهایی که به آن الحاق کرده باید تعهد لازم سیاسی برای حفاظت از مکاتب به منظور دسترسی کودکان به حق آموزش‌وپرورش داشته و در این زمینه عمل‌کردهای لازم را داشته باشند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …