دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

خطراتی که باورهای منسوخ شده‌ی پدرکلان‌ها و مادرکلان‌ها‌ متوجه کودکان می‌سازد

#کودک‌خبر، کابل: پدران کلان‌ها و مادران کلان‌ها، نقش بزرگی در زندگی نواسه‌ها خود دارند و به عنوان پرستار نواسه‌های خود رفتار می‌کنند و حتی گاهی به تربیت آنان کمک می‌نمایند. اما یک تحقیق نشان می‌دهد که بسیاری از پدر کلان‌ها و مادر کلان‌ها در بازگوی افسانه‌های صحی و مراقبتی منسوخ‌شده مشارکت دارند و با اعمال باورهای‌شان ناشی از این افسانه‌ها، امنیت و سلامت نواسه‌های خود را به خطر می‌اندازند. مادرکلان و پدرکلان‌ها دوست دارند تا باورها و سبک زندگی خودشان را بالای نواسه‌ها و دیگر اعضای خانواده‌ خود تحمیل کنند.

به گزارش کانسومر افیرز، از میان ۶۳۶ پدر و مادر کلانی که در این تحقیق از آنان پرسیده شد، چهل‌وچهار درصدشان معتقد بودند که حمام کردن با آب سرد، روش مناسبی برای پایین آوردن تب شدید نوزادان و کودکان است. همین‌طور نزدیک به یک‌چهارم‌شان نمی‌دانستند که نوزادان باید به پشت خوابانده شوند نه روی شکم و یا با پهلوی‌شان.

نویسندگان این تحقیق می‌گویند که حمام یخی، خطر هیپوترمی را در قبال دارد. هیپوترمی زمانی رُخ می‌دهد که دمای بدن به زیر ۳۵ درجه سانتی‌گراد برسد. این افت دما می‌تواند عوارض زیادی و حتی مرگ را در پی داشته باشد. هیپوترمی بسیار خطرناک است، چون بر توانایی تفکر فرد تاثیر می‌گذارد و در آن صورت حتی نمی‌تواند درخواست کمک‌ بکند. این نویسندگان تاکید دارند که برخی از این مادرکلان‌ها و پدرکلان‌های شرکت‌کننده در این تحقیق، باورمندند که نوزادان باید در موقعیت‌های دیگری غیر از پشت نیز خوابانده شوند. این تحقیق‌کنندگان می‌گویند که خواباندن نوزادان غیر از پشت، خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا «SIDS» را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

مادر و پدر بزرگ‌ها در سبک پرورش نواسه‌ها مداخله بکنند یا نکنند؟

مادر و پدرکلان‌هایی که در مراقبت از کودکان مصروف‌اند بیشتر عمر می‌کنند

تحقیق جدید به آگاهی‌ از روش‌های جدید و به روز ایمنی نوزادان و کودکان تاکید کرد، زیرا، طی بیست‌ یا سی سال گذشته، روش‌های ایمنی کودکان به طور قابل‌ توجهی تکامل و پیشرفت کرده است. در این‌جا به چند خطر بالقوه ایمنی اشاره شده که می‌تواند کودکان را در معرض خطر قرار دهد و این‌که چگونه از به کارگیری آن جلوگیری کنیم:

  • ü متوجه لبه‌های تخت، میز، چوکی و دیگر اشیای با لبه‌های تیز داخل خانه تان باشید و آنان را در نزدیک پنجره‌ها قرار ندهید. مادرکلان‌ها و پدرکلان‌هایی که مصروف نگهداری و مراقبت از کودکان خوردسال هستند، باید خطرات احتمالی در داخل را شناسایی و از بین ببرند. تناب‌هایی که در پرده‌های پنجره‌تان آویزان است، دور کنید تا برای کودکان قابل دسترس نباشد.
  • ü برهم‌ ریختگی گهواره، از زمانی که پدران و مادران ما، مادر و پدر بودند تغییر کرده است. قبلاً برای خواب نوزاد در گهواره از بالیشت‌ها و زیرخوابی‌های نرم که از پَر و پشم حیوانات و پرندگان پُر می‌شد، استفاده می‌کردند. اما، حالا به جای آنان، از وسایل مخصوصی برای خواباندن نوزادان استفاده می‌شود تا نوزادان تنها با پشت در آن بخوابند.
  • ü استفاده از وسایل و ابزار قدیمی دیگر کاربرد ندارد. برخی زا محصولات برای نگهداری نوزاد مثل گهواره، ممکن است عمر محدود نداشته باشد، اما استفاده از وسایل قدیمی و کهنه، ممکن است برای کودک دیگر ایمنی لازم را نداشته باشد و باید از وسایل جدیدی که از ایمنی بیشتری برخوردار است، استفاده کرد.
  • ü استفاده از دواهای مادر و پدر کلان‌ها توسط کودکان در خانه، حدود ۳۸ درصد موارد مسمومیت کودکان را تشکیل می‌دهد. مادر کلان‌ها و پدرکلان‌هایی که روزانه از دواهای مختلف استفاده می‌کنند، باید این دواهای‌شان را در جای امن و خارج از دسترس کودکان نگهداری کنند. در ضمن، متوجه باشید که خریطه‌ دواهای‌تان را نیز هرازگاهی بررسی کنید تا کودکی به آن دسترسی پیدا نکرده باشد.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …