دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

پنج نکته فوق‌العاده مفید صحی برای شیردهی سالم

Shalmali

منبع: MomJunction

#کودک‌خبر، کابل: به محض به دنیا آمدن نوزاد، یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام می‌دهید، شیر دادن به نوزاد تازه متولد است. به‌هرحال، این چیزی است که سلامت فرد تازه متولد را تضمین می‌کند.

شیردهی در شش ماه اول زندگی، برای نوزاد خیلی مهم است؛ چون شیر مادر تنها منبع و وعده‌ی کامل غذایی نوزاد به حساب می‌آید. بنابراین، شیر مادر منبع اصلی و مهم نوزاد برای دریافت مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدنش است.

ابه نظر می‌رسد که شیردهی یک روند بسیار عادی و طبیعی است، اما آن‌قدر هم که فکر می‌کنید کار آسان نیست. روند شیردهی مادر به نوزاد، کمی باعث چتل‌‌کاری هم می‌شود و این که نوزاد موقع شیر خوردن بخوابد و یا این که باز هم بیدار شود، اصلا موضوع عجیبی نیست پس می‌توانید بعد از خوابیدن او فضا را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید:

۱۲ نکته‌ مهمی که یک‌ تازه‌مادر باید بداند

راهنمایی یونیسف برای تغذیه کودکان با شیر مادر در دوران همه‌گیری کرونا+ویدیو

پنج راه برقراری رابطه‌ی عاطفی با نوزادان و تغذیه با شیر مادر

۹ روش برای گرفتن نوزاد از شیر مادر

رعایت نکات بهداشتی شیردهی کمک می‌کند که هم شما و هم نوزادتان هر دو تمیز، خوشحال و راضی باشید. اگرچه بیشتر این کارها از دست‌تان می‌آید اما از این نکته‌ها هم می‌توانید برای بهتر شدن زندگی‌تان استفاده کنید.

۱-لباس‌های راحت داشته باشید

ممکن است در طول روز بارها برای‌تان پیش بیاید که بخواهید به نوزادتان شیر بدهید. حتی تا شب هم ممکن است مجبور به انجام این کار شوید. پس اگر کمی به این موضوع فکر کنید در آوردن و باز و بسته کردن مدام لباس‌تان هردفعه خیلی دشوار خواهد بود. بنابراین، لباس‌های باز و راحت بپوشید که در موقع شیردهی دست و پای شما را نگیرد. با این روش شما همیشه آماده‌ی شیر‌دهی هستید و راحت هستید. و خوبی این کار این است که دیگر مجبور نیستید که درگیر لباس‌تان شوید.

۲-هر روز سینه‌بند خود را تبدیل کنید

برای این‌که از شر عفونت‌های باکتریایی خلاص شوید، حتماً هر روز سینه‌بندتان را تبدیل کنید و از یک سینه بند تمیز دیگری استفاده کنید. حتماً هم از یک سینه‌بند نرم و راحت استفاده کنید که جلوی تراوش شیر به بیرون را بگیرد. فقط مطمین باشید که هر روز سینه‌بندتان را تبدیل می‌کنید.

۳-دایپرز نوزاد را سریع تبدیل کنید

ممکن است عضو کوچک خانواده‌ی شما در طول شب چندبار نیاز پیدا کند تا دایپرزش تبدیل شود. هرچند این کار طاقت‌فرسا است اما باید این کار را برای سلامتی و حفظ بهداشت کودک خود انجام دهیم. از انجام این کار خودداری نکنید. البته لازم نیست که حتماً او را برای این کار از خواب بیدار کنید. ولی اگر بیدار است و بوی بدی حس می‌کنید فوراً دایپرز یا تنبانش را تبدیل کنید. هرچند کار سختی است اما در عوض کودک‌تان به مرور زمان یاد می‌گیرد که دفع ادرارش را کنترول کند و دیگر نیاز به تبدیل نا هنگام شبانه نداشته باشد.

۴-موهای‌تان را بسته نگهدارید

این نکته تنها برای حفظ سلامت نیست بلکه برای راحتی و امنیت بیشتر است. بیشتر اوقات متوجه می‌شوید که موهای‌تان مزاحم کار‌تان می‌شود و به ویژه موقع شیردهی، روی صورت نوزاد می‌‌افتد. هم‌چنین ممکن است موقع شیر‌دهی موهای‌تان با دهان نوزاد برخورد کند و باعث ناراحتی او شود. پس برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است که موهای‌تان را بسته کنید.

۵-رخت‌خواب تمیز می‌تواند تفاوت ایجاد کند

نوزادان در مقابل آلرژی یا عفونت‌ها و میکروب‌ها بسیار حساس هستند؛ به‌خاطر این که سیستم ایمنی بدن‌شان هنوز آن‌قدر قوی نشده است. پس این خیلی خوب است که همیشه از لحاظ و رخت‌خواب را تبدیل کنید. نوزادان همیشه روی آن ممکن است خراب کاری کنند.
در کل تمام این نکته‌ها تنها برای رعایت بهداشت و سلامت نوزاد و خودتان در طول شیردهی نیست اما نکته‌های مهمی هستند. پس این نکته‌ها را به یاد داشته باشید و از آن استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …