دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کمیسیون حقوق بشر: کشتار غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان جنایت جنگی است

#کودک‌خبر، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر از کشتار غیرنظامیان در انفجار دیروزی در ولایت دایکندی، به عنوان جنایت جنگی یاد کرده و به نقل از منابع محلی گفته که عامل این انفجار «به احتمال زیاد» گروه تروریستی طالبان بوده است.

مسوولان محلی ولایت دایکندی، دیروز اعلام کردند که حوالی صبح روز سه‌شنبه، در نتیجه برخورد یک عرده موتر مسافربری با ماین جاسازی‌شده در کنار جاده، چهارده غیرنظامی به شمول هفت زن و پنج کودک کشته و سه کودک دیگر زخمی شده‌اند.

این انفجار در قریه «سلیمان‌آباد» ولسوالی کجران، جایی که افراد طالبان حضور گسترده دارند، صورت گرفته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر، این حادثه را محکوم کرده و در بیانیه‌ای می‌گوید: «کشتار غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کودکان جنایت جنگی است و کمیسیون با محکومیت شدید آن و تکرار خواستش به برقراری آتش‌بس، خواستار تأمین عدالت برای قربانیان است.»

در همین‌حال، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، استفاده از ماین‌های ضدپرسونل و فشاری را مرگ‌بار توصیف کرده می‌گوید هرگاه سرنشینان یک موتر با چنین ماین‌هایی برخورد کنند، همه‌ی‌شان کشته و یا زخمی می‌شوند.

یوناما با تاکید بر توقف استفاده از ماین‌های تعبیه شده، گفته است که انفجار این ماین‌ها تنها در ماه آگست باعث کشته و زخمی شدن بیش از صد نفر شده است.

هم‌چنین سازمان بین‌المللی حفاظت از کودکان، سیف‌دچلدرن نیز، این حمله را محکوم کرده می‌گوید که تداوم تلفات غیرنظامیان به ویژه کودکان قابل قبول نیست.

کریس نیامندی مدیر کشوری سیف‌دچلدرن در افغانستان، در بیانیه‌ای می‌گوید که کودکان در بُروز و ادامه‌ی جنگ هیچ نقشی ندارند و نباید قربانی شوند. او با بیان این‌که کودکان یک سوم تلفات غیرنظامیان در افغانستان را تشکیل می‌دهند، از تمام طرف‌های درگیر جنگ خواسته که به «خشونت‌های وحشیانه» پایان بدهند. کریس نیامندی می‌افزاید کودکان بار سنگین جنگ در افغانستان را به‌دوش دارند و هرگاه خودشان از جنگ جان سالم به‌در کنند، والدین خود را از دست می‌دهند. او تاکید کرده که آینده صلح‌آمیز و پایدار افغانستان، به آموزش و مصوونیت کودکان این کشور بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …