دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

سطح فشار روانی مادران قبل از تولد، بررفتار کودکان نوپا شدیداً اثر می‌گذارد

#کودک‌خبر، کابل: مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه کمبریج انجام شده حاکیست که سطح فشارهای روانی و عاطفی والدین به ویژه مادران قبل از تولد فرزندشان، بر رفتار نوزادان‌شان در دوران نوپایی شدیداً اثر می‌گذارد.

این مطالعه بیان می‌کند والدینی که سطح استرس یا فشارهای روانی‌‌شان بیشتر است یا بیش از حد واکنش‌های احساسی از خود نشان می‌دهند، به احتمال قوی کودکان‌شان در دو سالگی تحرک و عمل‌گرایی غیرمعمولی خواهند بود.

کلیر هیوگس یک تن از این محققان می‌گوید: «برای مدت طولانی تجربیات نخستین‌بار پدری کردن یا به حاشیه رانده شده و یاهم از تجربیات مادران جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. این دیدگاه و روش باید تغییر کند، زیرا وجود مشکلات در روابط مادر و پدر با کودک در دوران اولیه زندگی‌اش، می‌تواند بر کودک اثرات طولانی‌مدت بگذارد.»

محققان برای درک بهتر چگونگی مشکلات عاطفی والدین در دوران بارداری و تاثیر آن براحتمال نامناسب شدن رفتار کودک در دوران نوپایی، ۴۴۰ مادر و پدری که برای نخستین‌بار صاحب فرزند می‌شدند را در این تحقیق دخیل ساختند. هدف محققان دستیابی به نتیجه‌ ارزیابی وضعیت عاطفی، اضطراب، نگرانی و فشارهای روحی و روانی این والدین که برای به‌دنیا آمدن نخستین فرزندان‌شان آمادگی می‌گرفتند، بود. محققان در دوره‌های مختلفی از ماه سوم بارداری شروع تا زمان پس از تولد، وضعیت روحی و روانی این مادران و پدران را به بررسی گرفتند. در هر دوره ارزیابی، این والدین در باره احساسات شخصی خود در باره فرزند آینده و شریک زندگی‌شان معلومات می‌دادند. تکرار این مساله به مرور زمان به محققان فرصت داد تا تغییر وضعیت روحی و روانی والدین را ارزیابی کنند و ببینند که احساسات‌شان هنگام تولد نوزاد دچار چه تغییراتی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تاثیر اضطراب در دوران بارداری می‌تواند تمام عمر با کودک باقی‌ بماند

فشار روانی مادر در دوران بارداری، بر رشد مغز کودک اثر منفی می‌‌گذارد

استرس در دوران بارداری منجر به اختلال شخصیتی کودک می‌شود

پنهان نگهداشتن استرس از سوی والدین، بر کودک تاثیر منفی می‌گذارد

سرانجام، محققان به این مساله پی بردند که وضعیت عاطفی و فشار روانی والدین به طور مستقیم بر رفتار کودک به ویژه در سن دو سالگی، تاثیرات جدی دارد.

براساس یافته‌های این تحقیق، هنگامی که والدین در روابط با‌ هم دیگر درگیر رفتارها و مشکلات قبل از تولد فرزندشان می‌شوند، کودک بیشتر دچار مشکلاتی از قبیل دچار نگرانی شدن و مضطرب شدن به‌خاطر قرار گرفتن در یک موقعیت جدید می‌شوند و به آسانی گریه می‌کنند. همین‌طور، زمانی که مادران هنگام بارداری تحت فشارهای روحی و روانی قرار می‌گرفتند، جنین‌شان در ماه‌های آخر خود بیشتر در رحم مادر احساس ناراحتی می‌کردند، دست‌وپا می‌زدند و دیگر روش‌های بروز عصبانیت را از خود نشان می‌دادند.

محققان امیدوارند که این یافته‌ها به والدین به ویژه کسانی که برای نخستین‌بار می‌خواهند تجربه مادر و پدر بودن را داشته باشند، کمک کند تا راه‌های لازم را برای کاهش استرس و فشارهای روانی در دوران بارداری، درنظر بگیرند.

هیوگس می‌گوید: «یافته‌های ما ضرورت به حمایت‌های موثری از والدینی که برای فرزنددار شدن آمادگی می‌گیرند، برجسته کرد.»

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …