دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

یوناما در واکنش به هدف قرار گرفتن دانش‌آموزان کوثر دانش: نباید اجازه داد که خشونت پیروز شود

#کودک‌خبر، کابل: هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، در واکنش به حمله‌ی خونین دیروز در مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل، گفته است که نباید اجازه داده شود تا خشونت عاملان چنین رویدادهایی به پیروزی برسد.

یوناما این حمله را «هدفمند، سنگ‌دلانه و بی‌ماهیت» توصیف کرده و در یک بیانیه کوتاه می‌گوید: « کسانی که مسوول حمله هستند باید پاسخگو باشند. نباید اجازه داد که خشونت آن‌ها پیروز گردد. همه باید تلاش‌های‌شان را برای کاهش خشونت‌های اخیر، به ویژه خشونت‌هایی که غیرنظامیان افغانستان را متاثیر می‌سازد، افزایش دهند و برای رسیدن به یک توافق سیاسی صلح‌آمیز، برگفتگو تمرکز کنند.»

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر،این حمله را «جنایت جنگی» توصیف کرده می‌گوید که از افزایش تلفات غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان نگران است. این کمیسیون در بیانیه‌ای با بیان این‌که عاملان این رویداد باید شناسایی و به دادگاه کشانده شوند، از دولت خواسته تا در این باره تحقیق همه‌جانبه انجام دهد. در این بیانیه آمده است: «کمیسیون مستقل حقوق بشر هم‌چنین به‌دلیل افزایش تلفات غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان به‌اثر ماین‌های کارگذاری‌شده در جاده‌ها، نیز حمله بر تاسیسات عام‌المنفعه، مراکز آموزشی و تخریب شاهراه‌ها نگران است و چنین رفتارهای جنایت‌بار را محکوم می‌کند و خواستار توقف خشونت با مردم، کشتار آن‌ها و ویرانی کشور است و از طرف‌های درگیر مجدانه می‌خواهد که به خواست مردم افغانستان به توقف جنگ و رسیدگی به مسایل منازعه‌برانگیز از رهگذر مذاکره احترام بگذارند.»

این کمیسیون در عین‌حال از سازمان ملل متحد، حامیان بین‌المللی افغانستان و  کشورهای اسلام و علمای پرنفوذ خواسته که برای ختم جنگ و دست‌یابی به صلح عادلانه و پایدار در افغانستان، بر دو طرف جنگ در این کشور فشار وارد کنند.

بعد از ظهر دیروز، یک مهاجم انتحاری که می‌خواست وارد مرکز آموزشی کوثر دانش در ناحیه سیزدهم شهر کابل شود، پس از شناسایی‌اش توسط محافظان این مرکز آموزشی، مواد انفجاری جاسازی‌شده در بدنش را در نزدیکی دروازه وردی این مرکز هنگامی که دانش‌آموزان بیرون می‌شدند، منفجر کرد. در نتیجه‌ این حمله، ۲۵ تن که بیشترشان دانش‌آموزان این مرکز بودند کشته و ۵۲ تن دیگر زخمی شدند. این دانش‌آموزان بیشتر کسانی بودند که برای ورود به دانشگاه آمادگی می‌گرفتند. قربانیان این حمله، امروز در مناطق مختلف شهر کابل تدفین شدند.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …