دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۳۱درصد قربانیان خشونت‌ها را کودکان تشکیل می‌‌دهند

#کودک‌خبر، کابل: هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که از هر ده غیرنظامی قربانی خشونت‌های مسلحانه در این کشور، چهار تن‌ آنان شامل کودکان می‌شوند.

یوناما در گزارشی که امروز در باره شمار تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه گذشته منتشر کرده، گفته که ۳۱درصد کُل تلفات غیرنظامیان را کودکان تشکیل می‌‌دهند. هرچند در این گزارش گفته نشده که میزان تلفات کودکان در نُه ماه امسال، در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته چند درصد کاهش یا افزایش یافته، گزارش‌های قبلی این سازمان نشان می‌دهد که قبلاً حدود ۲۷درصد تلفات غیرنظامیان مربوط به کودکان می‌شود.

در این گزارش آمده است که آغاز گفتگوهای صلح در افغانستان، بر کاهش تلفات غیرنظامیان تاثیری نداشته و در ۹ ماه گذشته، ۵هزار و ۹۳۹ نفر، شامل دوهزار و ۱۱۷ نفر کشته و سه‌هزار و ۸۲۲ زخمی، قربانی شده‌اند. یوناما تاکید کرده که به صورت کُل، میزان تلفات در نُه ماه گذشته در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۱۹، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

یوناما هم‌چنین می‌گوید: «سطح بالای خشونت‌ها هنوز هم با تاثیر ویرانگر بر غیرنظامیان ادامه دارد و افغانستان به عنوان مرگ‌بارترین منطقه در جهان برای غیرنظامیان باقی مانده است. در حالی‌که شمار تلفات غیرنظامیان که امسال به ثبت رسیده است، نسبت به ۹ ماه اول سال‌های دیگر یعنی از سال ۲۰۱۲ به این سو کم‌ترین است، اما صدماتی که به غیرنظامیان می‌رسد، هم‌چنان تکان‌دهنده و وحشت‌ناک است.» یوناما افزوده است: «از ۱۲ سپتامبر، آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه‌ی قطر تا ۳۰ سپتامبر، در شمار تلفات غیرنظامیان توسط گروه‌های دخیل در گفتگوها نسبت به هفته‌های گذشته آن در سال ۲۰۲۰، هیچ کاهشی وجود نداشته است.»

در این گزارش آمده است که آمار تلفات نظامیان در حوادث خونینی که پس از اول اکتوبر اتفاق افتاده، شامل این ارقام نیست. به گفته‌ی این سازمان، پس از این تاریخ در رویدادهای خونینی که اخیراً در ولایت‌های هلمند، ننگرهار، لغمان، غور، تخار و کابل به‌وقوع پیوست، حداقل چهارصد غیرنظامی کشته و زخمی شده‌‌اند.

کودکان قربانیان اصلی

با این‌حال، گزارش هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، حاکیست که کودکان قربانیان اصلی خشونت‌های مسلحانه در این کشور هستند. در این گزارش آمده است: «یک گرافی که در مورد انواع آسیب‌هایی که در افغانستان به غیرنظامیان وارد شده است معلومات می‌دهد، بیانگر این است که از هر ۱۰ مورد تلفات غیرنظامیان، ۴ تَنِ آن را کودکان و یا زنان تشکیل می‌دهند. شمار تلفات کودکان ۳۱ درصد و شمار تلفات زنان ۱۳ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهند.» ماین‌های کارگزاری شده توسط طالبان، عامل اصلی تلفات کودکان و زنان به شمار می‌رود.

یوناما در گزارش خود تاکید کرده که گروه‌های مسلح مخالف دولت، عاملان اصلی تلفات غیرنظامیان شناخته می‌شود. این سازمان ۵۸ درصد تلفات غیرنظامیان را در ۹ ماه گذشته به گروه‌های مسلح مخالف دولت نسبت داده است. این گزارش هم‌چنین حاکیست که شمار غیرنظامیان کشته شده توسط طالبان، در این مدت شش درصد افزایش یافته است.

هم‌چنین بیست‌وسه درصد این تلفات به نیروهای طرف‌دار دولت نسبت داده شده است. حملات هوایی، دلیل اصلی تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای امنیتی به شمار می‌رود.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …