دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

واکنش‌ها به طرح وزارت معارف؛ چرا مردم از ملا و مسجد متنفر اند؟

#کودک‌خبر، کابل: طرح وزارت معارف مبنی‌بر انتقال صنف‌های اول، دوم و سوم از مکاتب به مساجد، واکنش‌ها و انتقادهای شهروندان را از این وزارت برانگیخته و برخی از شهروندان اعلام کرده‌ که از فرستادن کودکان برای آموزش‌وپرورش نزد ملا در مساجد خودداری خواهند کرد.

وزارت معارف اخیراً در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرح انتقال صنف‌های ابتدایی از مکاتب به مساجد، به‌دنبال «تغییر ساختار» این وزارت و به منظور این‌که «اسلام جایگاه محوری را در سیستم تعلیم و تربیه داشته باشد»، روی‌دست گرفته شده است. در این بیانیه آمده است: «قبلاً تعلیمات عمومی مسوولیت تمام تعلیمات ابتدایی و ثانونی را به‌عهده داشت ولی تعلیمات اسلامی تنها در قبال مدیریت دارالحفاظ و مدارس مسوولیت داشت. این تفکیک، جایگاه اسلام را در حاشیه قرار داده بود.»

وزارت معارف هم‌چنین در این بیانیه‌ی خود آورده است: «وزارت معارف مساجد را در ایکو سیستم تعلیمی شامل نموده که براساس آن شاگردان صنف اول تا سوم تعلیمات خویش را در مناطق که دسترسی به مکاتب وجود نداشته باشد، از مساجد محل خویش فراخواهند گرفت. در سه سال نخست تعلیم و تربیه، رفتن به مسجد یک هویت قوی اسلامی را در شاگردان ایجاد و پرورش خواهد داد و محوریت اسلام را برای شاگردان ما برجسته خواهد نمود.»

اما، برخی از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های تندی نسبت به تصمیم وزارت معارف نشان داده می‌گویند که معارف بازیچه نیست که هرکس براساس سلیقه شخصی خود طرحی را در آن اعمال کند.

بهروز خاوری یکی از شهروندان در صفحه فیسبوک خود، طرح انتقال صنف‌های اول تا سوم از مکاتب به مساجد را «نامعقول» توصیف کرده می‌گوید که سپردن سرنوشت کودکان هفت تا ده ساله به ملاهای مساجد، خطر سوءاستفاده جنسی از کودکان را بیشتر می‌سازد. آقای خاوری می‌نویسد: «تعداد زیادی از ملاها جدا از خوی و خواص کیبل‌دار و به شدت خشن‌شان، بنا برفقر جنسی، دوری از خانواده و اجتماع، انزوای خواسته یا ناخواسته و شاید ترومای تجاوز در کودکی، دچار کودک‌آزاری و دیگرآزاری و سادیزم و پدوفیلیا اند و سپردن زمام امور کودکان هفت تا ده ساله به ایشان، خطر شدید تجاوز جنسی را دارد.»

بهروز خاوری هم‌چنین تاکید کرده که عدم آشنایی ملاها با پیداگوژی و سایر اصول نوین تدریس کودک، اکثریت کودکان را ترسو، عقده‌ای و بیزار از درس و مکتب و در عین‌حال تروریست خواهد ساخت.

مقیم مهران دیگر شهروند کابل نیز طرح وزارت معارف را «ابلهانه» توصیف کرده و در صفحه فیسبوک خود با مطرح کردن سه دلیل در مخالفت با این طرح، می‌نویسد: «در اکثر نقاط افغانستان مسجد برای کودکان ناامن است. کم نشنیده‌ایم خبرهایی از تجاوز جنسی ملای مسجد بالای کودکان. مسجد پایگاه مذهب و دین است. فضای مسلط در آن وحشت جهنم و عذاب قبر است. از در و دیوار آن غم می‌بارد. در حالی که کودکان بیشتر به محیط شاد و بهشت‌گونه ضرورت دارند.»

مقیم مهران هم‌چنین تاکید کرده که از نگاه روان‌شناسی، آموزگاران دوره اصول صنفی باید زنان باشند، اما ملایان مساجد «در اکثر موراد مردان محیرالعقول اند» و کودک را نه سرمایه‌ی آینده، بلکه مزاحم کارهای بزرگان می‌دانند.

رویا موسوی یک کاربر دیگر شبکه‌های اجتماعی طرح وزارت معارف را «مسخره» خوانده می‌گوید باوجود میلیاردها دالر سرمایه‌گذاری جامعه‌ جهانی بالای نظام آموزشی و بازسازی مکاتب، دولت تصمیم گرفته که از مساجد به جای مکتب استفاده کند.

موضوع اصلی که باعث نگرانی و انتقاد شدید شهروند در باره طرح وزارت معارف مبنی‌بر انتقال صنف‌های اول تا سوم از مکاتب به مساجد شده است، احتمال سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان در مساجد توسط ملاها است. از دید برخی از شهروندان، شماری از ملا امامان مساجد، این مکان‌های مذهبی و دینی را به محلی برای تجاوز جنسی بر کودکان کودکان مبدل کرده‌اند.

این نگرانی‌ها از آن‌جایی ناشی می‌شود که بارها از تجاوز جنسی برخی از ملا امامان مساجد بر کودکان گزارش شده است. تجاوز جنسی بر کودکان، از بدترین نوع خشونت علیه کودکان در اجتماع و خانواده‌ها است، اما این معضل کم‌تر جدی گرفته شده است.

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …