دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کمیسیون حقوق بشر: فوری آتش‌بس کنید و اگرنه زنان و کودکان بیشتر آسیب می‌بینند

#کودک‌خبر، کابل: همزمان با آمادگی‌ها برای آغاز دور دوم مذاکرات صلح میان هیات‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر، کمیسیون مستقل حقوق بشر از طرف‌های درگیر جنگ خواسته تا به آتش‌بس فوری تن دهند و درغیراین‌ صورت، از دوام خشونت و جنگ بیشتر زنان و کودکان آسیب‌ می‌بینند.

این کمیسیون در یک درخواست‌نامه، گفته است که آتش‌بس از ضرورت اصلی برای پیش‌برد مذاکرات و رسیدن به توافق صلح است. در این خواست‌نامه با اشاره به آمادگی‌ها برای دور دوم مذاکرات صلح در قطر، آمده است: «این مذاکرات فرصتی تاریخی برای پایان ‌دادن به جنگ و فراهم‌سازی زمینه صلح پایدار در افغانستان را ‌فراهم می‌کند. تشدید و تداوم فزاینده‌ خشونت‌ها، تلفات ملکی و خسارات مالی که همه‌روزه بر مردم وارد می‌شود، امید به صلح را کاهش می‌دهد. این خشونت‌ها هم‌چنین به غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان بیشتر آسیب می‌رساند، بر مشارکت عمومی در روند صلح به‌شدت تاثیر می‌گذارد، تجمعات عمومی، مشارکت فعال زنان، رسانه‌ها و علمای دین را کم‌رنگ و امیدواری همگانی به این روند را تضعیف می‌کند. بنابراین ما درخواست خود مبنی‌بر آتش‌بس را تکرار می‌کنیم‌ و از شما می‌خواهیم ‌کمیته‌ای مشترک‌ تعیین کنید تا درباره مسایلی مانند آتش‌بس، سازوکار‌های نظارت بر آتش‌بس و هم‌چنین تعیین تیم مشترک برای تحقیق در مورد ادامه رویدادها و قضایای خشونت‌باری مانند حملات هدفمند، از جمله حملات علیه روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر‌ بحث و گفتگو کنند.»

کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده که مردم افغانستان برای برخورداری از حق حیات، امنیت و آزادی‌های اساسی خود نباید منتظر توافق کامل بر سر یک خط‌‌مشی یا نقشه‌‌ راه سیاسی باشند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در عین‌حال تاکید کرده که جنگ در افغانستان میلیون‌ها قربانی غیرنظامی از خود به جا گذاشته است. به گفته‌ی این کمیسیون، در سراسر افغانستان، در شهرها و روستاها، میلیون‌ها بیوه، یتیم و افرادی دارای معلولیت ناشی از جنگ وجود دارند. کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که جنگ هیچ محله و منطقه‌ای را در کشور بی‌تاثیر نگذاشته است و تمام مردم به‌ویژه غیرنظامیان، از حملات انتحاری، بمب‌ها و مهمات منفجر‌نا‌شده، حملات هدفمند، حملات شبانه و حملات هوایی آسیب‌های گوناگونِ فراوان دیده‌اند و این روند هم‌چنان ادامه دارد. کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید: «ما از هر دو هیات مذاکره‌کننده می‌خواهیم که توجهی ویژه‌ به قربانیان و نگرانی‌های آن‌ها مبذول دارند. ما یک‌بار دیگر از شما می‌خواهیم که در مورد ایجاد سازوکاری که بتواند حضور قربانیان را در میز مذاکره تضمین کند و به صدای آن‌ها گوش‌ داده شود، توافق کنید. به‌عنوان یک حق اساسی و قانونی، قربانیان جنگ از هر‌دو جانب مذاکره‌کننده می‌خواهند که صدای‌شان را بشنوند و به درد و رنج آن‌ها اذعان کنند و به خواسته‌ی اصلی آن‌ها مبنی‌بر پایان‌دادن به جنایات و اطمینان از تکرار ‌نشدن آن احترام گزارند.»

کمیسیون در این درخواست‌نامه خود، افزوده که پرداختن به حقوق قربانیان به تحکیم صلح کمک می‌کند و خواستار حضور و مشارکت قربانیان در روند صلح شده است. کمیسیون می‌گوید: «قربانیان نقشی مهم‌‌ در روند آشتی و التیام ایفا خواهند کرد. اذعان به اهمیت رسیدگی به این نیاز و قبول مسوولیت دولت پس از منازعه، به رفع تلخی‌ها و التیام زخم‌ها و دردهای گذشته کمک می‌کند و امکان صلح در سطح جامعه و کشور را فراهم می‌سازد.»

این درخواست‌ها در حالی مطرح می‌شود که قرار است امروز دومین دور مذاکرات صلح میان هیات‌های دولت افغانستان و گروه تروریستی طالبان در قطر آغاز شود. هیات دولت امروز عازم قطر شد.

 

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …