دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

امسال یک‌ میلیون کودک وارد مکتب شده و یک‌هزار و هشت‌صد مکتب ساخته می‌شود

#کودک‌خبر، کابل: اشرف‌غنی رییس‌جمهور، با نواختن زنگ آغاز سال تعلیمی جدید، اعلام کرد که امسال یک میلیون کودک جدیداً وارد مکتب شده‌اند.

آقای غنی امروز در مراسم نواختن زنگ مکتب، هم‌چنین افزود که قرار است در سال جاری ساختمان یک‌هزار و هشت‌صد باب مکتب در سراسر کشور ساخته شود.

رییس‌جمهور غنی با ابراز خرسندی از آغاز سال تعلیمی جدید، گفت: «جای افتخار است که یک میلیون کودک ما امسال به مکتب می‌روند و در سال ۱۴۰۰ یک‌هزار و هشت‌صد باب مکتب جدید انشاالله و تعالی اعمار خواهد شد.» آقای غنی گفت که طی دو سال اخیر، ۷۳۲ باب مکتب ساخته شده است.

رییس‌جمهور هم‌چنین افزود که در سال جاری خورشیدی، ۱۱هزار و ۱۷۳ بست جدید معلمی به اعلام سپرده می‌شود و افراد جدیدی براساس «رقابت بسیار شفاف و توزیع عادلانه» در سراسر کشور استخدام خواهند شد. او می‌گوید: «مگر یک نقطه‌ی کلیدی برای معلم صاحبان و همکاران گرامی و محترم‌ که بین بست‌های ۸ و ۴ قرار دارید، معاشات‌تان زیاد می‌شود و از روز اول حمل قابل اجرا است و در وسط سال عملی می‌گردد، مبارک‌تان باشد.»

رییس‌جمهور غنی تاکید کرد که وزیر مالیه به او وعده سپرده که مساله افزایش معاشات آموزگاران مکاتب را تا وسط سال اجرا می‌کند. رییس‌جمهور هم‌چنین به سرپرست وزارت مالیه دستور داد که «هرچیز دیگر را کنار» بگذارد و معاش آموزگاران مکاتب را اجرا کند.

رییس‌جمهور در سخنرانی خود به چاپ کتاب‌های درسی در داخل کشور نیز اشاره کرد و گفت که دیگر لازم نیست برای چاپ این‌ کتاب‌ها به بیرون از کشور مراجعه شود.

اشرف‌غنی هم‌چنین ابرازداشت که برای نخستین‌بار است که کاغذ با کیفیت در داخل کشور توسط بخش سکتور خصوصی تولید می‌شود. او گفت که مواد از جمله کتاب‌های مندرس، برای تولید کاغذ در کشور فراوان است.

اشرف‌غنی از سال جاری خورشیدی، به عنوان سال دیجیتال‌سازی افغانستان یاد کرد و گفت عرضه خدمات دیجیتالی به آموزگاران مکاتب، دانشجویان و کارمندان وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی در صدر برنامه‌های کاری حکومت قرار خواهد داشت. او گفت: «خواهش من این است که از بهترین معلمین ما، از بهترین استادان ما، شیوۀ درس‌شان ثبت شود، عملی شود تا بتوانیم به همه برسیم و متعلمین محترم ما بتوانند با مغز فکر کنند.»

رییس‌جمهور در عین‌حال تاکید کرد که تقویت معارف معارف مسوولیت در درجه اول، ریاست‌جمهوری و کابینه و والیان است. به گفته‌ی او، برای تقویت معارف، به بسیج عمومی مردمی نیاز دارد.

تدریس به لسان مادری

رییس‌جمهور غنی به لسان‌های مادری در مکاتب نیز اشاره کرد و گفت کودکان باید به زبان مادری خود آموزش ببینند. او گفت: «کودک باید به زبان مادری خود دسترسی داشته باشد و زبان‌های دیگر خود را باید بفهمد. ما نه تنها مهد زبان دری هستیم، ما هم‌چنین گهواره‌ی زبان پشتو و زبان اوزبیکی هستیم و تمام این زبان‌ها سرمایه‌گذاری کار دارد و ضرورت این است که زبان به حیث وسیله ارتباط یکجا شود. در عین حال ضرورت به بحث و فهم زبان‌های بین‌المللی داریم.»

رییس‌جمهور می‌گوید که در حال‌حاضر کیفیت در مکاتب پایین است و یک دانش‌آموز و دانشجو زمانی که فارغ می‌شود، مجبور است چند سال دیگر درس‌های تکراری را بخواند. او با اشاره به دوره دانش‌آموزی خود گفت:‌ «حال چند سال می‌گیرد که دوباره فارغ‌التحصیل‌های صنف داوزده ما، درس دوباره تکراری بخوانند. کیفیت نهایت مهم است، از این جهت باید مخصوصاً در تحصیلات عالی ما جناب بصیر صاحب! فرهنگ چانس دوم و سوم، این واقعاً برای ملت توهین است. کسی که چانس سوم می‌خواند ظرفیت این را ندارد که یک بچه غریب یا یک دختر غریب را از تحصیل محروم کند. چطور چانس سوم می‌خواهد؟ چطور چانس چهارم می‌خواهد؟ این ظلم است، این عدم مساوات است. من خواهان این هستم که یک گفتمان ملی بالای سویه صورت بگیرد.»

در همین‌حال، رنگینه حمیدی سرپرست وزارت معارف، می‌گوید که امسال به اصلاحات، دیجیتال‌سازی و بلند بردن کیفیت نصاب درسی توجه می‌شود.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …