دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۱۴درصد شهروندان افغانستان دارای معلولیت اند

#کودک‌خبر، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر، با انتشار نتیجه یک تحقیقی، از افزایش بیش از یازده درصدی افراد دارای معلولیت در کشور خبر داده می‌گوید که نزدیک به چهارده درصد شهروندان افغانستان از معلولیت‌های مختلف فیزیکی، روانی و روحی رنج می‌برند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر که در این گزارش وضعیت حقوق بشری افراد دارای معلولیت را در سال ۱۳۹۹ مورد تحقیق قرار داده، می‌گوید: «بر اساس یافته‌های این تحقیق، ۱۳.۹درصد ‌کُل جمعیت کشور، یعنی ۴میلیون و ۴۷۵هزار و ۸۰۰ نفر دارای معلولیت‌اند. این رقم در سال ۱۳۸۴ به ۲.۷درصد کُل جمعیت کشور می‌رسید. بنابراین در جریان ۱۴ سال، شمار این افراد ۱۱.۲درصد افزایش یافته است.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر برای انجام این تحقیق، با بیش از یک‌هزار و پنج‌صد نفر که بیش از یک‌هزار تن آنان را افرادی دارای معلولیت مختلف تشکیل می‌دهند، مصاحبه کرده است. این کمیسیون گفته است که از میان یک‌هزار و چهار پرسش‌شونده، بیش از ۶۹درصد آنان افرادی دارای معلولیت فیزیکی از نوع نقص عضو، ۱۹.۵ درصد دارای معلولیت حسی فیزیکی، ۲.۸ درصد دارای معلولیت‌های بیولوژیکی و متابولیسمی و چهارونیم درصد دیگر دارای معلولیت ذهنی و روانی بوده‌اند.

جنگ و ماین، عامل اصلی معلولیت

نتیجه تحقیق کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که تداوم جنگ و ماین‌گذاری‌ها، عامل اصلی افزایش افرادی دارای معلولیت در سطح کشور است. این کمیسیون گفته که نتیجه یافته‌هایش نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۲ درصد از مصاحبه‌شوندگان، گفته‌اند که در نتیجه جنگ و انفجار ماین‌های کنار جاده معلول شده‌اند.

مصرف خودسرانه دواها، حوادث ترافیکی، رعایت نکردن تدابیر ایمینی در محل زندگی و کار، خودداری از مراقبت‌های صحی در دوران بارداری نیز از عوامل معلولیت برشمرده شده است. کمیسیون در عین‌حال تاکید کرده که دلیل معلولیت نزدیک به ۴۲ درصد دیگر مشخص نشده است.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر حاکیست که افرادی دارای معلولیت، مورد انواعی خشونت‌های فیزیکی و روانی در خانواده‌ها و جامعه قرار گرفته‌اند. تحقیر و توهین شدن، محروم شدن از حمایت‌های خانواده‌ و دولت و هم‌چنین جلوگیری از افراد دارای معلولیت به مکان‌‌های عمومی، معاشرت با دوستان و نزدیکان از دیگر مشکلات افراد دارای معلولیت برشمرده شده است.

این تحقیق نشان می‌دهد که بخش زیادی افراد دارای معلولیت از دست‌رسی به خدمات آموزشی و صحی و برخی از خدمات دیگر نیز محروم هستند.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …