یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تلاش‌های صلح به کاهش تلفات کمک نکرد؛ تلفات کودکان ۲۳ درصد افزایش یافت

#کودک‌خبر، کابل: هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، با انتشار گزارشی از میزان تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال ۲۰۲۱، گفته است که تلاش‌های صلح در این کشور به کاهش تلفات غیرنظامیان کمکی نکرده بلکه میزان تلفات در ربع اول امسال در مقایسه با سال ربع اول سال گذشته، ۲۹ درصد افزایش یافته است.

این سازمان در گزارش خود با عنوانی «برای توقف کشتن و مجروحیت هزاران شهروند افغان در سال ۲۰۲۱ نیاز است تا خشونت پایان یابد»، افزوده که میزان کُلی تلفات ۲۹ درصد، از زنان ۳۸ درصد و از کودکان ۲۳ درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش، میزان تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال ۲۰۲۱، در مجموع به یک‌هزار و ۷۸۳ تن شامل ۵۷۳ کشته و یک‌هزار و ۲۱۰ زخمی رسیده است.

هیات معاونت سازمان ملل متحد با تاکید بر این‌که تلفات غیرنظامیان «به‌طور قابل توجهی» افزایش یافته است، می‌گوید: «نگرانی ویژه افزایش ۳۷ درصدی تعداد زنان است که کشته و زخمی شدند وهمین‌گونه افزایش ۲۳ درصدی تلفات کودکان در مقایسه با ربع اول سال ۲۰۲۰ می‌باشد.»

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، این آمار را «آزاردهنده»ه توصیف کرده می‌گوید: «تعداد کشته و مجروح شدن غیرنظامیان افغان، به ویژه زنان و کودکان آزار دهنده است. من از طرفین می‌خواهم فوراً راهی را برای توقف این خشونت پیدا کنند.»

با این‌حال، یوناما می‌گوید که آغاز مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در سپتامبر ۲۰۲۰، امیدواری‌هایی را برای بهبود وضعیت خلق کرد، اما آغاز این مذاکرات به کاهش تلفات غیرنظامیان کمکی نکرد. یوناما در گزارش خود گفته است: ‌«متاسفانه، از زمان آغاز مذاکرات صلحِ افغانستان به این‌سو دیگر با هیچ کاهشِ خشونت موافقت صورت نگرفته است.»

براساس این گزارش، خانم لاینز خواسته تا از هر فرصتِ ممکن برای صلح باید استفاده شود و اگر میزان خشونت‌ها بلافاصله کاهش نیابد، کشته شدن هزاران غیرنظامی در جریان سال ۲۰۲۱ توسط هموطنان‌شان ادامه پیدا خواهد کرد.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، تاکید دارد که میزان تلفات غیرنظامیان به دلیل استفاده از تاکتیک‌های جدید شامل جنگ‌های زمینی، استفاده از مواد انفجاری تعبیه‌شده و قتل‌های هدفمند افزایش یافته است.

براساس این گزارش، گروه‌های تروریستی از قبیل طالبان، مسوول بیش از شصت‌ درصد و نیروهای امنیتی مسوول بیست‌وهفت درصد تلفات غیرنظامیان شناخته شده‌اند.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …