دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چگونه از عقب‌ماندگی ذهنی کودکان جلوگیری کنیم؟

#کودک‌خبر، کابل: برای این‌که کودکی مبتلا به عقب‌افتادگی ذهنی نشود، باید در دوران بارداری از مادر و جنین نهایت مراقبت صورت گیرد. مادر باید در دوران بارداری، به طور منظم و طبق برنامه به مرکز صحی مادران باردار یا کلینیک‌های خصوصی مراجعه نموده و زیر نظر داکتر باشد و دستورات داکحتر را به صورت منظم اجرا کند.

مادر باید در معرض عفونت‌های ویروسی و میکروبی قرار نگیرد. در صورتی که زنی در دوران کودکی خود مبتلا به بیماری‌ سرخجه نشده باشد، قبل از بارداری باید علیه بیماری سرخجه واکسین گردد و حداقل سه ماه پس از واکسیناسیون علیه سرخجه، حاملگی صورت گیرد.

در هنگام زایمان، مادر باید از تمام تسهیلات و امکانات زایمانی برخوردار باشد تا زایمان به طور طبیعی خاتمه یابد.

اگر نوزاد پس از تولد مشکلی مانند زردی دارد، باید فوراً تحت درمان قرار گیرد. هم‌چنین کم‌کاری غده‌ی تیرویید مادرزادی و بیماری فنیل کتینوری، دو بیماری می‌باشند که اگر هرچه زودتر تشخیص داده نشود، باعث عقب‌افتادگی ذهنی کودک خواهند شد.

در صورتی که زنی در سن بالا باردار می‌شود، قبل از زایمان و تولد نوزاد باید وضع جنین خود را مورد بررسی قرار دهد.

تماس با حیوانات اهلی

بعضی از حیوانات اهلی منتقل‌کننده‌ی برخی از بیماری‌ها هستند که بر روی حاملگی و جنین تاثیرات نامطلوب می‌گذارد. از این نوع حیوانات می‌توان به پشک اشاره کرد که انتقال‌دهنده‌ی انگل‌های بیماری «توکسوپلاسموز» می‌باشد. اگر زن باردار در مراحل اولیه حاملگی، دچار بیماری توکسوپلاسموز گردد، منجر به سقط جنین خواهد شد و در مراحل پایانی حاملگی منجر به مرگ جنین و در صورت باقی ماندن جنین، ایجاد ناهنجاری‌هایی از قبیل اشکالات مغزی، زردی و سفید شدن رنگ چشم، عقب‌ماندگی ذهنی و غیره خواهد شد. بنابراین، زن باردار باید از تماس با حیوانات اهلی جداً پرهیز و خودداری نماید.

عکس‌برداری با اشعه‌ ایکس

در دوران حاملگی از عکس‌برداری با هرنوع اشعه ایکس باید خودداری کرد، اما عکس‌برداری از دندان و شُش‌ها توسط داکتری که بداند شما حامله هستید، مشکلی ندارد. در اینگونه مواقع، داکتر باید پوشش مخصوص روی شکم زن حامله بی‌اندازد که مانع رسیدن اشعه ایکس به جنین در رحم بشود.

عکس‌برداری از شکم و لگن خاصره به هرصورت نباید انجام گیرد. اینک زنان باردار و جنین داخل رحم، به امواج مافوق صوت عکس‌برداری می‌شوند که بی‌ضرر است.

مسافرت در دوران بارداری

در مسافرت باید به موراد ذیل توجه کرد: بهترین زمان برای مسافرت در دوران حاملگی سه ماهه دوم به خصوص هفته‌های بیست تا بیست‌وهفت می‌باشد. زیرا در این زمان، خطر سقط جنین به حداقل خود می‌رسد. در طول سفر دوا مصرف نکنید و آشامیدن آب در طول سفر بسیار ضروری است. اگر با موتر به سفر می‌روید، چوکی خود را تا آنجایی که امکان دارد به عقب ببرید. پاهای‌تان را دراز کنید و آن‌‌ها تکان‌تکان بدهید. از مسافرت طولانی و خسته‌کننده پرهیز کنید. در جریان مسافرت با وسایط نقلیه، خانم بارداری باید هر دو ساعت بعد، کمی پیاده گردی کند و این امر در مسافرت‌های طولانی امکان‌پذیر نیست. در این‌گونه مسافرت‌ها معمولاً پاها هیچ‌گونه تحرکی ندارند بناً بهتر است تا آنجایی که امکان دارد به مسافرت نرود. مسافرت در دو ماه آخر بارداری ممنوع است زیرا حرکات وسایط نقلیه باعث شروع دردهای زایمان و یا سایر عوارض می‌شود.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …