دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

سیف دچلدرن: تاوان کمبود واکسین کرونا در افغانستان را کودکان می‌پردازند

#کودک‌خبر، کابل: سازمان بین‌المللی نجات کودکان، سیف‌دچلدرن، نسبت به کمبود واکسین کرونا در افغانستان هشدار داده می‌گوید که تاوان کمبود واکسین را در این کشور کودکان می‌پردازند.

این سازمان در بیانیه‌ای با بیان این‌که «دبلیوایچ‌او»، سازمان صحی جهان، به وعده‌ی خود در تامین واکسین ضد کرونا در افغانستان عمل نکرده و تا ماه آگست این روند را به تاخیر انداخته است. به گفته‌ی این سازمان، براساس تخمین‌ها موارد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان از اول ماه می تا کنون، حدود ۷۴ درصد افزایش داشته است.

سیف‌دچلدرن از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواسته تا در تامین واکسین کرونا در افغانستان توجه جدی داشته باشند و با اقدام فوری در تامین واکسین از تاثیرات منفی موج سوم این ویروس بر کودکان، بکاهند.

آتنا ریبرن مدیر دادخواهی و ارتباطات سیف‌دچلدرن، در این بیانیه گفته است که افغانستان با بحران‌های‌فزاینده‌ی خشک‌سالی، ناامنی و فقر مواجه است و گسترش موج سوم ویروس کرونا، وضعیت در این کشور را بحرانی‌تر ساخته است.

این مقام سازمان نجات کودکان، می‌گوید که تاکنون بسیاری از کشورهای ثروتمند، ۵۰ تا ۶۰ جمعیت خود را در برابر ویروس کرونا واکسینه کرده، اما کشورهایی مثل افغانستان، بار دیگر به فراموشی گرفته شده‌اند. او تاکید کرده که هزینه‌ی این فراموشی را کودکان می‌پردازند.

سیف‌دچلدرن گفته است که موجودی واکسین ضد کرونا که کم‌تر از یک میلیون دوز بود، در افغانستان تمام شده است. به گفته‌ی این سازمان، رقم افرادی که تاکنون به طور کامل واکسین شده‌اند، به کم‌تر از یک درصد می‌رسد.

با این‌حال، سیف‌دچلدرن تاکید کرده که کم‌توجهی نسبت به تامین واکسین در افغانستان، پیامدهای‌‌های ناگواری بر کودکان گذاشته است.

دولت افغانستان حدود دو هفته قبل، تمام مکاتب و مراکز آموزشی دولتی و خصوصی را به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا تعطیل کرد و این تعطیلی برای دو هفته‌ی دیگر نیز در شانزده ولایت تمدید شده است.

سازمان نجات کودکان می‌گوید که بحرانی شدن وضعیت صحی در افغانستان، روند آموزش و پرورش کودکان را مختل کرده است. این سازمان تخمین زده که نزدیک به ۱۳ درصد کودکان فرصت‌ آموزش‌وپرورش را به‌دلیل فقر و جنگ، از دست داده‌اند. این رقم در میان دختران به ۲۱ درصد می‌رسد.

سیف‌دچلدرن تاکید کرده که با تعطیلی‌های اخیر مکاتب و دیگر مراکز آموزشی، شمار کودکانی که فرصت آموزش‌وپرورش را از دست خواهند داد، بیشتر از رقم فوق خواهد رسید. این سازمان می‌گوید: «بعید است که بسیاری از کودکان به مکتب باز گردند.»

سیف‌دچلدرن می‌گوید که فرصت یادگیری یا آموزش از راه دور، برای بخش زیادی از کودکان نیز محدود است و شمار زیادی از کودکان به انترنت و امکانات لازم دسترسی ندارند.

سازمان نجات کودکان افزوده است: «جامعه جهانی باید قدم بردارد و شکست شرم‌آور خود را در محافظت از آسیب‌پذیرترین کودکان در برابر تحمل‌بار این بیماری همه‌گیر اصلاح کند. آنچه در یک سال گذشته آموخته‌ایم این است تا زمانی که همه‌ی ما در امان نباشیم هیچ یک از ما از کووید-۱۹ در امان نخواهیم ماند. برای محافظت از آینده کودکان در افغانستان و خاتمه بخشیدن به این همه‌گیری، همه‌ی واکسن‌ها باید فوری در اختیار افغانستان قرار گیرند.»

سازمان نجات کودکان در حالی از کمبود واکسین در افغانستان شدیداً انتقاد کرده که امروز یک محموله‌ی هفت‌صد هزار دوز واکسین از چین به افغانستان رسید. هم‌چنین آمارهای امروزی نشان می‌‌دهد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان هم‌چنان در حال افزایش اند و در طول بیست‌وچهار ساعت گذشته، ۱۸۲۲ نفر مصاب و ۵۶ نفر هم جان باخته‌اند.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …