یکشنبه , ۱۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

یاد بود از اقبال مسیح در روز جهانی مبارزه با برده‌داری کودکان

رابین گومز

مترجم: زینب فرهمند

جنبش فرهنگی مسیحیان اسپانیا، ۱۶ آپریل را به عنوان روز جهانی مبارزه با برده‌داری کودکان گرامی می‌دارد. الهام‌بخش این مراسم سالانه، برده ۱۲ ساله مسیحی پاکستانی، اقبال مسیح است. او در ۱۶ آپریل ۱۹۹۵ به‌دلیل افشای «مافیای قالین‌بافی» در پاکستان که با سواستفاده از بردگان کودک تقویت می‌شد، ترور شد.

۲۶ سال از قتل اقبال مسیح که خود برده‌ی مافیای قالین بود، می‌گذرد و جنبش فرهنگی مسیحیان اسپانیا در مادرید هم، ۲۶ سال است که بر علیه بردگی کودکان در سراسر جهان به نام اقبال مسیح دادخواهی می‌کند.

جنبش تاکید می‌کند که ۱۶ آپریل روز بین‌المللی مبارزه علیه بردگی کودکان با روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان در ۱۲ جون که از سوی ملل متحد نام‌گذاری شده است، فرق دارد. بردگی کودکان، با کار کودکان فرق دارد.

برده‌ی کارشاق

اقبال مسیح، سال ۱۹۸۳ در موردیک، شهرک تجارتی حومه‌ی لاهور، در خانواده‌ی فقیر مسیحی به دنیا آمد. در چهار سالگی، پدر و مادرش او را برای پرداخت ۶۰۰ روپیه قرض‌ که از صاحب یک کارخانه قالین بافی گرفته بودند، به کار فرستادند.

در کارخانه، اقبال و سایر کودکان باید ساعات متمادی تحت شرایط دشوار کار کنند، در حالی که با زنجیر به کارگاه قالی بافی بسته شده بودند. وقتی که فهمید قرض والدینش به این زودی‌ها پرداخت نخواهد شد، در ده سالگی، زنجیر را شکست و پا به فرار گذاشت.

از بردگی تا فعالیت‌های حقوقی

او از جهان خواست تا قالین‌هایی را نخرند که توسط کودکان برده بافته شده بودند و این مافیای قالین‌بافی را برملا کرد. اگرچه از شش سال بردگی در شرایط غیرانسانی و سوتغذیه، لاغر و خمیده بود، اقبال سه‌هزار کودک پاکستانی را کمک کرد تا از بردگی فرار کنند و در بیشتر نقاط جهان علیه کار کودکان سخنرانی کرد.

او در ۱۶ آپریل ۱۹۹۵ ترور شد. احتمالاً توسط مافیای قالین، پس از دریافت فشارهای زیاد مبنی‌بر بستن کارگاه‌های شان که از بردگی کودکان استفاده می‌کردند.

بر اساس گزارش‌های سال ۲۰۲۰ و به نقل از جنبش فرهنگی مسیحیان اسپانیا، ۴۰۰ میلیون کودک برده، بین ۴ تا ۱۴ سال در سراسر جهان وجود دارند، ۱۶۵ میلیون آن‌ها زیر ۵ سال اند. جنگ، تن‌فروشی، استثمار، گرسنگی، تهدیدات صحی، زندگی روزمره‌ی میلیون‌ها کودک در سراسر جهان است.

در حالی که استثمار کودکان به طرق مختلف در کشورهای در حال رشد افزایش می‌یابد، جنبش می‌گوید که استثمار کودکان در کشورهای رشدیافته نیز در حال ظهور است.

شهرت جهانی

فعالیت‌های اقبال او را به جهان شناساند و او در شهرهای بوستون امریکا و استکهلم سویدن برنده جوایز شد. در سال ۱۹۹۴ او برنده‌ی جایزه‌ی Reebok Youth in Action شد. او الهام‌بخش ایجاد سازمان‌هایی مانند Free the Children  در کانادا، و بنیاد شهید اقبال مسیح که در پاکستان بیش از ۲۰ مکتب دارد، شد. جایزه‌ی جهانی حقوق کودک در سال ۲۰۰۰ پس از مرگش به وی اهدا شد.

چهارراهی در شمال غربی اسپانیا- شهر سانتیاگو د کامپوستلا، به نام اقبال مسیح نام‌گذاری شده است. بخش امور بین‌المللی دیپارتمنت کار ایالات متحده، همه ساله جایزه‌ی مبارزه علیه کار کودکان، اقبال مسیح را به فعالان حقوق کودک اهدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی

کاشانه بر روی کودکان خیابانی بسته می‌شود

کودک‌خبر، کابل: برخی از مسوولان موسسه خیریه حمایت از کودکان خیابانی در افغانستان، کاشانه، اعلام …