دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
a6c9efe2-0309-4a4a-8ab4-667285f7b2db

حقایقی که در باره پرورش سالم کودک باید بدانید

Melissa Conrad Stöppler

منبع: Parenting

#کودک‌خبر، کابل: فرزند پروری و تربیت یک کودک شاد و سالم، یکی از چالش برانگیزترین کارهایی است که والدین می‌توانند داشته باشند. فرزندپروری هم‌چنین یکی از لذت‌بخش‌ترین شغل‌هاست. با این‌حال بسیاری از ما همان تمرکزی که برای یک کار استفاده می‌کنیم به مساله فرزند پروری توجه نمی‌کنیم .

بسیاری از والدین ممکن است بر اساس واکنش‌های ناگهانی خود عمل کنند یا فقط از همان روش‌های فرزند پروری استفاده کنند که در گذشته والدین خودشان استفاده کرده‌اند. در این شرایط معمولاً والدین چندان به اثربخشی این روش‌ها توجهی ندارند و به عنوان تنها راهی که آموخته‌اند از آن استفاده می‌کنند.

فرزند پروری یکی از شاخه‌های علوم اجتماعی است که در مورد آن تحقیقات زیادی انجام شده است. مهم نیست که سبک فرزند پروری شما چگونه است یا سوالات یا نگرانی‌های شما در مورد پرورش کودکان‌تان چیست .

ستنبرگ از استادان برجسته‌ی روان‌شناسی در دانشگاه تمپل فلادلفیا می‌گوید، والدین خوب به پرورش همدلی، صداقت، اعتماد به‌نفس، کنترول خود، مهربانی، همکاری و خوش‌رویی به کودک، نیاز دارند و این کار باعث ایجاد حس کنجکاوی فکری، انگیزه و میل رسیدن به هدف، در کودک می‌شود. هم‌چنین والدین خوب به کودکان در برابر اضطراب، افسردگی، اختلال خوردن، رفتارهای ضد اجتماعی و سوء مصرف موادمخدر، از کودکان‌شان محافظت می‌کنند.

ده اصل فرزندپروری سالم و موفق چیست؟

 ۱-الگوبرداری کودک از والدین

خواه رفتارهای‌تان سالم‌ باشد یا ناسالم، یا نحوه‌ی برخوردتان با دیگران، فرزندان‌تان از شما الگوبرداری می‌کنند. این یکی از مهم‌ترین اصول است که آنچه شما انجام می‌دهید بر روی رفتار کودک اثر گذار خواهد بود. لازم است والدین در مقابل رفتار کودک به صورت ناگهانی و بدون فکر عکس‌العمل لحظه‌ای نشان ندهند.

والدین باید از خود بپرسند، من قصد انجام چه کاری را دارم و آیا  احتمال دارد که این عمل نتیجه‌ای مطلوبی در قبال داشته باشد و من را به هدفم نزدیک سازد؟

۲-والدین همیشه دوست‌داشتنی نخواهند بود

ستنبرگ می‌گوید که این یک احتمال خیلی کم است که بتوان تنها با محبت کردن به کودک، او را به درستی پرورش داد. یا به تعبیر دیگر نشان دادن عشق و محبت به فرزندان تنها راه پرورش و رشد دادن ذهن و جسم کودک نیست .

بیشتر بخوانید:

آموزش و پرورشِ خلاقیتِ کودکان چگونه ممکن است؟

چطور یک کودک جاه‌طلب و بلندپرواز پرورش بدهیم؟

سه اشتباه رایج مادر و پدرها در پرورش و تربیت فرزند

مادر و پدر بزرگ‌ها در سبک پرورش نواسه‌ها مداخله بکنند یا نکنند؟

پرورش حافظه کودکان دوره‌ی ابتدایی مکتب با حرکات متنوع

۵ راهکار خلاقانه برای پرورش کودکان هوشمند و با استعداد

۱۰ پیشنهاد برای پرورش کودکان خلاق

نشان دادن عشق و محبت به کودک تنها از طریق کلمات یا رفتار برای انتقال عشق به او کافی نیست. گاهی اوقات لازم است والدین از طریق رفتارهای جای‌گزین محبت خود را به کودک آموزش دهند. در موارد خاصی انعطاف‌پذیری و پایین آوردن سطح توقعات و اجتناب از فشار آوردن زیاد، به کودک یک هدیه مناسب است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی محبت والدین به کودک باشد.

۳-درگیر شدن در زندگی کودک

این‌که به عنوان پدر و مادر در زندگی فرزند خو حضور فعال داشته باشید، مساله‌ای زمان‌بر و کاری نسبتاً سختی است. اما والدین با تجدیدنظر و تنظیم مجدد اولویت‌های زندگی قادر به انجام این کار خواهند بود.

این کار به معنای فدا کردن بعضی از اولویت‌های کوچک در مقابل اولویت مهم‌تر و بزرگ‌تری می‌باشد. تلاش کنید که از نظر روحی و جسمی همواره در زندگی فرزند خود حضور فعال داشته باشید.

حضور فعال به معنای انجام کارخانگی کودک یا اصلاح مداوم آن نیست. کارخانگی مکتب ابزاری است برای معلمان که بدانند کودک در حال یادگیری است یا خیر.

اگر کارخانگی کودک را انجام دهید، به معلم اجازه نمی‌دهید تا از وضعیت کودک شما ارزیابی درستی به دست بیاورد.

۴-متناسب با سن، کودک خود را پرورش دهید

از نظر قواعد فرزندپروری با رشد کودک خود همگام باشید. فرزند شما در حال بزرگ شدن است. در نظر بگیرید که بالا رفتن سن چگونه بر رفتار کودک تاثیر می‌گذارد.

همان انگیزه استقلال که باعث می‌شود تا کودک سه‌ ساله‌ی شما همیشه «نه» بگوید، انگیزه او برای یادگیری دست‌شویی رفتن است.

همان جهش رشد فکری که باعث می‌شود کودک ۱۳ ساله‌ی شما در صنف کنجکاو و پرسشگر شود، باعث می‌شود رفتار یا حضور او در میز غذاخوری بحث برانگیز باشد.

۵-قوانین مشخص وضع کنید

اگر شما رفتار کودک خود را در کودکی مدیریت نکنید، او به سختی یاد می‌گیرد که چگونه رفتارخودش را در بزرگ‌سالی مدیریت کند. هر زمان از شبانه روز، همیشه باید قادر باشید به این سه سوال پاسخ دهید : فرزندم کجاست؟ چه کسی با فرزندم است؟ فرزندم چه کار می‌کند؟ قوانینی که کودک از والدین خود می‌آموزد، قرار است قوانینی را که در مورد خودش اعمال می‌کند شکل دهد.

اما لازم به یادآوری است که والدین نمی‌توانند همیشه كودك را به طور كامل مدیریت كنند. هنگامی که کودک حدوداً از دوره ابتدایی مکتب خارج شد، والدین باید به کودک اجازه دهند که کارخانگی خود را بدون حضور و مدیریت آن‌ها انجام دهد، روش انجام کارها را خودش انتخاب کند و والدین در این مورد مداخله‌ای نکند.

۶-حس استقلالیت را در کودک تقویت کنید

تعیین حد و حدود به کودک کمک می‌کند تا احساس کنترول را در خود ایجاد کند. تشویق استقلال به او کمک می‌کند تا این اعتماد به‌نفس را به‌دست آورد و احساس کند قادر به یافتن راه خود است. برای موفقیت در زندگی، او به هر دو، محدودیت و استقلال نیاز دارد.

طبیعی است که کودکان برای مستقل شدن به والدین فشار بیاورند. بسیاری از والدین به اشتباه استقلال فرزند خود را با عصیان یا نافرمانی یکی می‌دانند. کودکان برای استقلال تلاش می‌کنند زیرا این بخشی از ذات انسان است که می‌خواهد زندگی خود را به‌دست خود کنترول کند تا این‌که تحت کنترول شخص دیگری باشد.

۷-ثابت قدم باشید

اگر قوانین شما از روزی به روز دیگر و به صورتی غیرقابل پیش‌بینی تغییر کند یا اگر آن را فقط به صورت متناوب اجرا کنید، بیش از هر کسی در بروز رفتارهای  غلط فرزندتان مقصر هستید .

مهم‌ترین ابزار انضباطی شما ثابت قدم بودن است. موارد غیرقابل مذاکره خود را شناسایی کنید. هرچه اختیارات شما بیشتر باشد براساس خِرد و نه بر اساس قدرت، فرزند شما کم‌تر آن‌ها را به چالش می‌کشد.

۸-از نظم و انضباط شدید و خشن خودداری کنید

والدین هرگز نباید تحت هیچ شرایطی کودک را لت‌وکوب کنند. كودكانی كه با آن‌ها بدرفتاری و لت‌وکوب می‌شود، بیشتر در معرض جنگ با سایر کودکان قرار می‌گیرند. این کودکان احتمالاً قُلدر هستند و بیشتر از طریق تهاجم و پرخاش برای حل اختلاف با دیگران استفاده می‌کنند.

راه‌های زیادی برای تربیت کودک وجود دارد، از جمله  اختصاص زمانی که کودک باید به کارهای خود فکر کند. این روش که بهتر کارایی دارد نیازی به پرخاشگری و تنبیه ندارد.

۹-درباره قوانین و تصمیم‌های خود توضیح دهید

والدین خوب انتظاراتی دارند كه می‌خواهند فرزندشان برآورده كند. به طور كلی، والدین به كودكان خُردسال خود بیش از حد توضیح می‌دهند و به نوجوانان نیز در مورد تصمیمات خود كم‌تر توضیح می‌دهند.

آنچه برای والدین واضح است، ممكن است برای یك كودك ۱۲ ساله مشهود نباشد. او اولویت‌ها، قضاوت‌ها یا تجربیاتی والدین اطلاعی ندارد و لازم است در این مورد راهنمایی شود .

۱۰-با کودک خود محترمانه برخورد کنید

بهترین راه برای دریافت احترام از کودک، رفتار محترمانه با اوست. لازم است والدین به همان اندازه که به کودک دیگران احترام می‌گذارند به فرزندان خود احترام بگذارند.

با او مودبانه صحبت كنید. به عقیده او احترام بگذارید. وقتی با شما صحبت می‌كند به او توجه كنید. با او مهربانانه رفتار كنید. سعی كنید هر وقت می‌توانید او را راضی كنید. نحوه‌ی برخورد والدین با کودک تعیین‌کننده‌ی پایه و اساس روابط او با دیگران است.»

به عنوان مثال، اگر کودک شما در نان خوردن خود بهانه‌گیری می‌کند، ستینبرگ در این باره می‌گوید: «من شخصاً فکر نمی‌کنم که لازم باشد تا والدین در مورد غذا خوردن یک معامله بزرگی انجام دهند. کودکان در باره غذاها ترجیحات خود را دارند. آن‌ها غالباً به صورت مرحله‌ای دوست دارند غذا بخورند. شما که نمی‌خواهید زمان وعده‌های غذایی را به مناسبت‌های ناخوشایند تبدیل کنید. فقط اشتباه نکنید که غذاهای ناسالم را جاگزین غذاهای سالم بسازید. اگر غذاهای ناسالم در خانه نگهدارید، کودک‌تان غذاهای سالم را نخواهد خورد.»

 

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …