دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

هفت راهکار برای این‌که بدانیم حال نوزادمان خوب است

Gauri Ratnam

منبع: ParentingFirstcry

#کودک‌خبر، کابل: یکی از سخت‌ترین واقعیت‌های فرزندپروری این است که یک موجود کوچک دارید که برای هر روز زندگی کردن کاملاً به شما وابسته است. علاوه براین، یک موجود کوچک است نمی‌تواند به شما بگوید که چه می‌خواهد و چه احساسی دارد.

مادران اکثراً به‌دنبال این هستند که بدانند برای اطمینان از سالم بودن، راحت و خوشحال بودن فرزندشان چه کاری می‌توانند انجام دهند. فرزندتان تمام روز نمی‌خندد و نیازی هم به آن نیست، اما این نکات به شما کمک می‌کند که مطمین شوید نوزادتان تا حد امکان احساس راحتی و محبت کند.

۱-ایجاد یک پیوند

تمام چیزی که فرزند کوچک‌تان در روزهای اولش نیاز دارد، این است که در کنار غذا و خوب، احساس امنیت و عشق کند. هرگونه ارتباط انسانی، مانند لمس کردن، صحبت کردن، نوازش کردن و تماس چشمی باعث می‌شود که کودک در اطراف شما احساس امنیت کند و پیوندی که بین‌تان وجود دارد را قوی‌تر می‌کند.

حتی می‌توانید تماس پوستی را امتحان کنید که شامل نگه داشتن کودک در نزدیکی قفسه سینه برهنه‌ی‌تان برای مدتی طولانی می‌شود. راه عالی دیگری برای ایجاد ارتباط با نوزاد تازه متولد، ماساژ دادن روزانه او است. این کار عضلاتش را سُست می‌کند و تجربه «احساسی خوب» را همراه شما به او می‌دهد. زمانی که نوزادتان لبخند می‌زند، می‌خندد یا صداهای زمزمه مانندی برای شما ایجاد می‌کند، یعنی کارتان را به درستی انجام داده‌اید.

۲-به اشاره‌ها توجه کنید

کودکان از ارتباطات غیرکلامی استفاده می‌کنند تا به شما اطلاع دهند که چه زمانی گرسنه هستند، بیمار هستند، می‌خواهند در آغوش گرفته شوند یا نیاز به تبدیل کردن دایپرز دارند. این شامل ترکیبی از گریه کردن، حرکات بدن یا سروصدا ایجاد کردن می‌شود که به مرور زمان متوجه تفاوت بین آن‌ها می‌شوید. مشاهده روزانه رفتارهای نوزاد، این امکان را به شما می‌دهد تا بدانید دقیقاً به چه چیزی احتیاج دارد. قبل از این که گریه‌های غیرکنترول نوزداد شروع شود، به نیازهایش رسیدگی کنید تا ناراحتی نداشته باشد و شما در استرس نباشید.

۳-مطمین بودن از آسایش جسمی

تبدیل دایپرز و رفع ادرار سوختگی، همیشه در ذهن مادران جدید است. انتخاب دایپرز مناسب برای نوزاد، زندگی شما و فرزند کوچک‌تان را آسان‌تر می‌کند. با موادی نرم و کاملاً اندازه بودن داپیرز، پوست نوزادتان را شاداب نگه می‌دارد و به جلوگیری از ادرار سوختگی کمک می‌کند. نشانگر رطوبت به شما می‌گوید که چه زمانی وقت تبدیل کردن داپیرز است تا از آن که نوزادتان با دایپرز چتل‌شده جایی ننشیند، مطمین باشید. جدای از انتخاب دایپرز، لباس‌های نرم مانند لباس‌های نخی به او بپوشانید و از روتختی و جان‌پاک نرم برای او استفاده کنید.

۴-استفاده از ترفندهای آرام‌بخش

هر کودکی متفاوت است و چیزی که یک کودک را آرام می‌سازد، ممکن است روی کودک دیگر اثر نداشته باشد. استفاده از آزمون و خطا به شما می‌گوید که بهترین چیز برای آرام کردن نوزادتان در زمانی که گریه می‌کند چیست، چه خواندن لالایی مورد علاقه‌اش باشد، چه تکان دادنش در آغوش‌تان، چه به آرامی بر پشتش ضربه زدن. زمانی که بفهمید باید چه کار کنید، آرام کردن نوزاد کوچک‌تان آسان‌تر می‌شود.

۵-بگذارید نوزادتان بخوابد

داشتن یک نوزاد در خانه برای اعضای خانواده از جمله شما، کاملاً هیجان‌انگیز است. هر چقدر که دوست دارید تمام مدت در آغوشش بگیرید و او را به خود بفشارید، اما در زمان خواب تنهایش بگذراید. یک کودک که خوابش را بهم زده‌اید، خوشحال نیست و شما خیلی زود از بیدار کردنش پشیمان می‌شوید. با نوازش کردن کودک، استفاده از صدای‌های آرام‌بخش و دور نگه داشتن هر گونه چیز هیجان‌دهنده‌ای، فضایی آرام را برای کودک فراهم کنید.

بعد از یک خواب آرام، کودک شاد و آماده بازی می‌شود. راه دیگری که شما را از خوب خوابیدن کودک مطمین می‌کند، این است که کودک را به‌خاطر تبدیل کردن دایپرز از خواب بیدار نکنید. تنها زمانی دایپرزش را تبدیل کنید که بیدار است و از دایپرزهای نرم با قابلیت جذب بالا استفاده کنید تا مطمین شوید هیچ‌گونه بیرون زدگی از دایپرز اتفاق نمی‌افتد و کودک دچار ادرار سوختگی نمی‌شود.

دایپرزهای شلواری، کش می‌آیند تا بدون چسبیدن به پوست ظریف نوزاد، اندازه کودک‌تان شوند و در نتیجه فرزندتان در طول شب می‌تواند به راحتی بخوابد و هیچ بیرون زدگی از دایپرز هم اتفاق نمی‌افتد.

۶-دیدن با غریبه‌ها را محدود سازید

یک کودک در خانه به طور اتوماتیک به معنای آمدن هزاران مهمان به خانه برای دیدن آن کودک خاص است. اما تصور کنید که با دست به دست شدن و در میان غریبه‌هایی غول‌پیکر قرار گرفتن، کودک چه احساسی ممکن است پیدا کند. ناگفته نماند که میکروب‌های وارد شده به خانه می‌تواند برای کودک مضر باشد.

نمی‌توانید به مهمانان نه بگویید و از پا در آوردن فرزندتان هم درست نیست، اما هنوز می‌توانید موقعیتی برد-برد ایجاد کنید. از دوستان و اعضای فامیل بخواهید تا قبل از رسیدن، به شما اطلاع دهند و اگر افراد زیادی هستند یا کودک ممکن است در آن زمان بخوابد یا غذا بخورد، در نه گفتن تعلل نکنید.

۷-از خانه بیرون بروید

تمام آلودگی و گردوغبار بیرون از خانه ممکن است برای کودک مضر به نظر برسد اما این که هر از گاهی به کودک نور خورشید و هوای تازه بخورد برایش ضروری است. تغییر محیط باعث بهتر شدن حس‌و‌حال می‌شود و فرزندتان را تا حدی به دنیای بیرون معرفی می‌کند. هم‌چنین ویتامین دی نور خورشید هم به افزایش رشد استخوان کمک می‌کند، بنابراین گاهی اوقات از خانه بیرون بروید.

نوزادتان به چیز زیادی نیاز ندارد و روال کاملاً ساده‌ای از غذا خوردن، خوابیدن و دستشویی کردن دارد. مطمین باشید که راحتی و خوشحالی کودک تنها برای او سود ندارد بلکه زندگی را برای شما هم آسان‌تر می‌سازد. علاوه براین، این راهکارها را می‌توانید به فردی که کمک‌دست‌تان هست یا پرستار نوزاد بگویید تا بدون نگرانی برای فرزندتان که در خانه است، به طور اتوماتیک برای خرید رفتن وقت‌تان آزاد شود و برای خودتان وقت داشته باشید.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …