دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

افزایش ۵۵ درصدی تلفات کودکان؛ کشته و زخمی شدن ۱۶۸۲ کودک در شش ماه

ستاره حسینی

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، با انتشار گزارشی در باره میزان تلفات غیرنظامیان در شش ماه اول سال ۲۰۲۱، گفته است که میزان تلفات کودکان در این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰، حدود ۵۵ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش که امروز منتشر شد، آمده که در نیمه اول امسال میزان تلفات غیرنظامیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۷ درصد افزایش داشته و به پنج‌هزار و ۱۸۳ نفر رسیده است. از این میان، یک‌هزار و ۶۵۹ غیرنظامی کشته و سه‌هزار و ۵۲۴ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

مقام‌های سازمان ملل متحد در افغانستان، افزایش تلفات غیرنظامیان را در نیمه‌ی امسال، بیش از هر زمان دیگر نگران‌کننده توصیف کرده می‌گویند که نگرانی بیشتر این است که جنگ به مناطق پرجمعیت و شهرها در حال نزدیک شدن است.

یوناما در گزارش خود گفته که بیش از نیم غیرنظامیان قربانی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. به گفته‌ی این سازمان، در نیمه‌ی سال جاری میلادی، یک‌هزار و ۶۸۲ کودک در افغانستان در منازعات مسلحانه قربانی شده که از این میان، ۴۶۸ کودک کشته و یک‌هزار و ۲۱۴ کودک دیگر زخمی شده‌اند. یوناما می‌گوید که ۳۲ درصد کُل تلفات غیرنظامیان را کودکان تشکیل می‌دهند. این سازمان افزوده که میزان تلفات کودکان در مقایسه با شش ماه سال ۲۰۲۰، حدود ۵۵ درصد افزایش یافته است.

از میان این کودکان قربانی، ۶۲۲ شامل ۱۷۱ کشته و ۴۵۱ زخمی دختر و یک‌هزار و ۴۱ تن شامل ۲۹۳ کشته و ۷۴۸ زخمی پسر هستند. یوناما تاکید کرده که از زمان ثبت تلفات غیرنظامیان، این بلندترین آماری است که در نیمه‌ی اول امسال ثبت شده است.

گزارش یوناما حاکیست که میزان تلفات غیرنظامیان، از اول ماه می تا ۳۰ جون، زمانی که خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان شروع شد، بیشترین رقم تلفات غیرنظامیان ثبت شده است. به گفته‌ی این سازمان، در مدت این دو ماه، دوهزار و ۳۹۲ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

براساس گزارش یوناما، بیشترین تلفات از سوی گروه‌های تروریستی طالبان و داعش به غیرنظامیان وارد شده است. ۳۹ درصد این تلفات به گروه تروریستی طالبان و ۹ درصد هم به داعش نسبت داده شده است. هم‌چنین در این گزارش، عامل ۲۳ درصد تلفات غیرنظامیان نیروهای امنیتی شناخته شده‌اند.

دیبرالاینز فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، تلفات غیرنظامیان در کشور را «فاجعه‌بار» توصیف کرده می‌گوید که جلوی خشونت‌های جاری گرفته نشود، شمار بی‌سابقه‌ای از غیرنظامیان در جریان امسال قربانی خواهند شد.

هم‌چنین فیونا فریزر رییس بخش حقوق بشر یوناما، می‌گوید که میزان تلفات غیرنظامیان، در نیمه اول امسال به سطح رکورد جدید رسیده است.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …