یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

هشتاد درصد افزایش در تلفات غیرنظامیان؛ رقم کشتار و معیوب‌سازی کودکان سه برابر شد

#کودک‌خبر، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر، با انشتار گزارش تازه از میزان تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری میلادی، از افزایش هشتاد درصدی رقم کُلی تلفات غیرنظامیان و سه برابر شدن تلفات کودکان در کشور خبر داده است.

این کمیسیون در گزارشی که امروز منتشر کرده، می‌گوید که میزان تلفات غیرنظامیان از اول ماه جنوری تا پایان ماه جون ۲۰۲۱، در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۲۰، هشتاد درصد افزایش یافته است و به ۵هزار و ۳۲۱ تن رسیده است. این کمیسیون در گزارش خود گفته است: «یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان نشان می‌دهد‌ که در شش ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی، در ۱۵۹۴ رویداد ضد ‌امنیتی، جمعاً ۵۳۲۱ تن از افراد ملکی کشته و زخمی شده‌اند. از این جمله، ۱۶۷۷ تن جان باخته و ۳۶۴۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.» این کمیسیون می‌افزاید: « قابل‌ذکر است که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، در ‌مجموع‌ ۲۹۵۷ تن از افراد ملکی کشته و زخمی شده‌ بودند که از این جمله، ۱۲۱۳ تن مشمول جان‌باختگان بودند و ۱۷۴۴ تن دیگر، زخمی شدند. مقایسه‌ی آمار و ارقام فوق نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال۲۰۲۱ میلادی، نظر‌به شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، در‌مجموع ۸۰ درصد افزایش یافته است.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر، می‌افزاید که در شش ماه نخست ۲۰۲۱، میزان تلفات کودکان در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود سه برابر افزایش یافته است. در گزارش کمیسیون آمده است: «در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، در نتیجه‌ی رویکردهای نظامی جوانب جنگ در کشور، تلفات کودکاکان به ۱۴۵۶ تن می‌رسد که شامل ۳۷۳ تن کشته و ۱۰۸۳ تن زخمی است. در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، مجموع تلفات کودکان، در‌اثر رویکردهای نظامی طرفین جنگ، به ۶۳۰ تن می‌رسید که شامل ۲۲۵ کشته و ۴۰۵ تن زخمی بود. مقایسه‌ی ارقام بالا واضح می‌سازد که در‌اثر عدول از قواعد جنگ و نقض حقوق‌بشردوستانه‌ی بین‌المللی، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی‌ نسبت‌به نیمه‌ی نخست سال گذشته، در تلفات کودکان ۱۳۱ درصد، یعنی در حدود سه برابر افزایش به‌عمل آمده است.»

هم‌چنین در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی، میزان تلفات زنان نیز به ۵۰۳ تن شامل ۱۵۴ کشته و ۳۵۰ زخمی رسیده است. این رقم در شش ماه اول سال ۲۰۲۰، به ۲۹۷ تن شامل ۱۲۶ کشته و ۱۷۱ زخمی رسیده بود. کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که این رقم نشان می‌دهد که میزان تلفات زنان نیز ۶۹ درصد افزایش یافته است.

طالبان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان

کمیسیون مستقل حقوق بشر، در گزارش خود از گروه تروریستی طالبان به عنوان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان یاد کرده می‌گوید که ۵۶ درصد این تلفات به طالبان، ۲۲ درصد به عاملان نامعلوم، ۱۵ درصد به نیروهای امنیتی و ۷ درصد به گروه تروریستی داعش نسبت داده شده است. کمیسیون حقوق بشر گفته است: «در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، مجموعاً ۲۹۷۸ ‌غیرنظامی در‌اثر حملات گروه طالبان قربانی شده‌‌اند که از آن میان ۹۱۷ تن کشته و ۲۰۶۱ تن دیگر زخمی شده‌اند. ارقام متذکره نشان می‌دهد که در تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات گروه طالبان که دربرگیرنده‌ی استفاده از ماین‌های فشاری و تعبیه‌شده، حملات راکتی، ترورهای هدف‌مند و درگیری‌های زمینی است، در شش ماه اول امسال نسبت‌ به شش ماه‌ نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، دو برابر افزایش به‌عمل آمده است.»

کمیسیون حقوق بشر در عین‌حال تاکید کرده که تلفات غیرنظامیان در نیتجه حملات نیروهای امنیتی نیز حدود هفتاد درصد افزایش یافته است.

با این‌‌حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر، از طرف‌های درگیر جنگ در کشور خواسته تا به خواست‌های این کمیسیون توجه کرده و پیشنهادهایش را رعایت کنند. این کمیسیون از گفتگو و مذاکره به عنوان «اخلاقی‌ترین، منطقی‌ترین و سازنده‌ترین راهکار» برای پایان بخشیدن به خشونت جاری در کشور یاد کرده می‌گوید که معضلات کشور در پشت میزِ مذاکره قابل‌حل است، نه در میادین جنگ.

کمیسیون حقوق بشر از سازمان ملل متحد، سازمان‌ها و نهادهای اثرگذار داخلی و بین‌المللی اثرگذار بر جنگ و صلح در افغانستان و جامعه بین‌المللی نیز خواسته تا پیش از این‌که جنگ وحشت‌ناک کنونی به فجایع انسانی بیشتری بینجامد، از تمامی امکانات، فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود، برای پایان‌دادن به خشونت‌ها و جنگِ ویرانگر کنونی استفاده کنند.

 

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …