دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

شوق زندگی در نزدیکی سرک؛ مادران باردار و کودکان با تاخیر رشد مواجه می‌شوند

#کودک‌خبر، کابل: در یک مطالعه‌ی جدید، پژوهشگران موسسه ملی سلامت کودکان و توسعه انسانی یونیس کندی شریور، به کشف جالبی در باره رشد کودکان دست یافته‌اند.

به گفته‌ی این گروه از پژوهشگران، زندگی کردن در نزدیکی جاده‌های اصلی می‌تواند خطر تاخیر رشد کودکان را افزایش دهد و همین‌طور زنان ‌باردار در معرض سطوح بالایی از آلودگی‌های ناشی از ترافیک قرار می‌گیرند.

دکتر پاولین مندولا یکی از این پژوهشگران می‌گوید: «نتایج تحقیقات ما پیشنهاد می‌کند که در دوران بارداری از قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های آلاینده و صوتی محتاط باشیم، زیرا دوران نوزادی و کودکی همه دوره‌های کلیدی برای رشد مغز می‌باشد.»

نقش آلودگی‌ها بر رشد کودک

پژوهشگران برای مشاهده این که زندگی کردن در نزدیکی مناطق جاده‌های پرتردد و آلاینده چگونه رشد کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از پنج‌هزار و هشت‌صد کودک در یک منطقه شمالی شهر مزدحم، نظرسنجی کردند.

بیشتر بخوانید:

پنج نشانه‌ی تاخیر در رشد کودکان؛ چرا نباید نگران باشید؟

دوازده مرحله‌ عمده‌ رشد کودکان از تولد تا شش سالگی

فشار روانی مادر در دوران بارداری، بر رشد مغز کودک اثر منفی می‌‌گذارد

سن‌وسال والدین و تاثیر آن بر رشد کودک

هدف این بود که ببینند که شرکت‌کنندگان این مطالعه چقدر نزدیک به جاده‌های اصلی و مزدحم زندگی می‌کنند و همین‌طور چقدر نزدیک کودکستان‌ها و مادران‌ بادار نزدیک مراکز مراقبتی قرار داشتند. پژوهشگران اطلاعات شرکت‌کنندگان را با میزان آلودگی‌هایی که از سوی آژانس حفاظت از محیط زیست، EPA، گزارش کرده مقایسه کردند.

این پژوهشگران می‌خواستند بدانند که چگونه رشد کودکان تحت تاثیر آلایندگی‌های ناشی از نزدیکی‌شان با جاده‌های مزدحم قرار می‌گیرد. بنابراین، پژوهشگران هر دوره چهار تا شش ماه زندگی این کودکان هشت ماهه تا رسیدن‌شان به سه سالگی را مورد آزمایش قرار دادند. با انجام آزمایش، پژوهشگران توانستند بین مهارت‌های کودکان در حل مشکلات، حرکت و عملکردهای اجتماعی و شخصی آنان تفاوت‌هایی دریابند.

این پژوهشگران دریافتند که قرار گرفتن در معرض آلودگی ناشی از ترافیک قبل و بعد از تولد، بر رشد شناختی کودکان تاثیر می‌گذارد، اما قرار گرفتن در معرض این آلودگی پس از تولد مضرتر است.

براساس این یافته‌ها، زنِ بارداری که هشت ماه در معرض آلودگی قرار گیرد، خطر این که نوزادش با تاخیر رشد مواجه شود، سه درصد بیشتر در مقایسه با زنان بارداری که دورتر از جاده‌های عمومی و مزدحم زندگی می‌کنند، می‌باشد. کودکانی که دو سال در معرض چنین آلودگی قرار گیرند، خطر مواجه شدن با تاخیر رشد در آنان هجده درصد بلندتر است.

با این‌حال، دکتر ساندای ها، می‌گوید: «مشخص نیست که چرا قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها پس از تولد با افزایش خطر تاخیر رشد ارتباط دارد.» وی می‌افزاید: «برخلاف دوران بارداری، قرار گرفتن در دوران کودکی در معرض این آلاینده‌ها خطرناک‌تر است و مستقیم بر کودکان اثر می‌گذارد.»

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …