دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

پدر عبدالرووف می‌خواهد نماز جنازه فرزندش را غیابی بخواند

با نام عبدالرووف ۱۰ ساله شاید کم‌تر کسی ناآشنا باشد یا در مورد او نشنیده نباشد؛ کودکی که حدود ۱۰ ماه پیش از ناحیه نهم شهر مزارشریف توسط افراد مسلح ناشناس ربوده شد. با آن‌که ۱۰ ماه از اختطاف او می‌گذرد، اما هنوز در بند است و هر‌از‌گاهی رباینده‌گان صدای ناله و فریاد او را که ناشی از شکنجه است، به پدرش می‌فرستند. محمدنبی اما در یک اقدام نومیدانه می‌خواهد که اگر به‌لحاظ «دینی» عالمان دین و بزرگان قوم ترکمن جواز بدهند، نماز جنازه او را به‌صورت غیابی ادا کند. هفته گذشته به تاریخ ششم اسد خیمه تحصنی که برای رهایی عبدالرووف در درب مقام ولایت بلخ برافراشته شده بود، پس از نزدیک به ده ماه از سوی خانواده او و بزرگان قوم ترکمن برداشته شد. هرچند پدر عبدالرووف می‌گوید امیدوار است که روزی «یوسف گم‌گشته» خود را در آغوش بگیرد، اما تصمیم او برای خواندن نماز جنازه غیابی برای عبدالرووف نشان از ناامیدی او است.

پدر عبدالرووف در هنگام برداشتن خیمه تحصن اعلام کرد که توان حکومت به آدم‌ربایان میلیونر نرسیده است. خانواده عبدالرووف چندین بار تاکنون مورد حمله قرار گرفته که چندین کشته و زخمی برجای گذاشته است. پدر عبدالرووف از حکومت به‌ویژه رییس‌جمهور غنی و امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری، گلایه کرد که با وجود وعده‌های مکرر برای رهایی پسرش اقدامی نکرده‌اند. این مرد که ۱۰ ماه فراق فرزندش را کشیده است، از نهادهای حقوق بشری نیز گلایه دارد که صدای دادخواهی او را بازتاب نداده‌اند؛ هرچند مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گویند که اختطاف عبدالرووف نقض حقوق بشر و حقوق کودک است و بارها مقام‌های محلی را تحت فشار قرار داده است.

محمدنبی بای هرچند در مشورت با بزرگان قوم ترکمن خیمه تحصن را برداشته‌، اما می‌گوید که با وجود کوتاهی حکومت در رهایی پسرش، از راه‌های دیگر تلاش می‌کند که فرزندش رها شود. این پدر دردکشیده می‌گوید که تا کنون حکومت به آنان سرنخی نداده است. محمدنبی گفت که با مسوولان ارشد حکومت از جمله رییس‌جمهور غنی و امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، دیدار کرده‌، اما نتیجه‌ای در پی نداشته است. با این‌حال، منابع امنیتی می‌گویند که برای رهایی عبدالرووف ۷۰ عملیات نظامی اجرا شده، اما ناکام بوده است. در آخرین مورد نهادهای امنیتی دریافته‌اند که عبدالرووف به ولایت فاریاب منتقل شده است.

پدر عبدالرووف گفت که رباینده‌گان برای آخرین‌بار با انفجار بمب در نزدیک خانه‌اش به او پیام داده و از خانواده او چند قربانی گرفته است. او از حملات راکتی و انداختن بمب به خانه‌اش نیز یادآوری کرد که به باور او پشت این حملات رباینده‌گان قرار دارد. او مدعی است که اختطاف‌چیان قدرت‌مند هستند و حتا تغییر ذهنیت سران دولت را دارند. عالمان دین اما می‌گویند که به‌لحاظ دینی، خواندن نماز جنازه غیابی فردی که مرگش ثابت نشده باشد، جواز ندارد. مولوی مفتی محمدالله حنفی به روزنامه ۸صبح گفته که مرگ عبدالرووف تاکنون ثابت نشده است؛ لذا خواندن جنازه غیابی او جواز ندارد.

پدر عبدالرووف می‌گوید که اگر بزرگان ترکمن و عالمان دین اجازه دهند، نماز جنازه غیابی عبدالرووف را می‌خواند؛ زیرا حکومت ناتوان است. محمدنبی، زنده رها شدن عبدالرووف را «محال» می‌خواند. او می‌گوید که اختطاف‌چیان پول نمی‌خواهند، بلکه در صدد گرفتن جان خودش هستند. جان باختن عبدالرووف به دست رباینده‌گان روز گذشته در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد، اما پدر عبدالرووف این خبر را تایید نمی‌کند.

حملات ربایندهگان بر پدر عبدالرووف

خانواده عبدالرووف چندین‌بار تاکنون مورد حمله قرار گرفته و چندین کشته و زخمی داده است. در شب یازدهم جوزای امسال افراد مسلح به خانه پدر عبدالروف حملات راکتی را اجرا کردند که به گفته مقام‌های امنیتی و خانواده عبدالرووف تلفات در پی نداشت. در بیست‌وهفتم سرطان، ماینی در موتر پدر عبدالرووف منفجر شد که چهار کشته برجای گذاشت. برادرزاده ۱۴ ساله محمدنبی نیز در این انفجار جان باخت. در هشتم اسد امسال نیز پدر عبدالرووف هدف انفجار قرار گرفت که نُه زخمی برجای گذاشت. محمدنبی مدعی است که اختطاف‌چیان در آخرین مورد گفته‌اند که پیش از این پنج کیلوگرام مواد انفجاری را در خانه‌اش جاسازی کرده بودند، اما بار دیگر ۲۰ کیلوگرام مواد انفجاری را جاسازی می‌کنند.

پدر عبدالرووف می‌گوید که اختطاف‌چیان را می‌شناسد و همه نام‌ها و نشانی‌ها را با امنیت ملی و سایر نهادهای امنیتی در میان گذاشته است. او از «کفایت گروپ» و «سلیم بای» به‌عنوان عاملان اختطاف پسرش یاد می‌کند که به گفته او، اکنون در خارج از کشور به سر می‌برند. به گفته او، عامل اختطاف عبدالرووف پس از بازداشت به‌صورت ویژه از کشور به خارج انتقال داده شده است. او از پسران اختر ابراهیم‌خیل، یکی از فرماندهان محلی ولایت بلخ نیز، به‌عنوان اختطاف‌چیان و عاملان ربودن عبدالرووف یاد می‌کند. او از حکومت انتقاد کرد که نسبت به سرنوشت عبدالرووف بی‌اعتنا است. پدر عبدالرووف از نهادهای حقوق بشری و نماینده‌گی سازمان ملل متحد انتقاد می‌کند که برای رهایی عبدالرووف به قدر کافی دادخواهی نکرده است. به گفته او، بارها به این نهادها مراجعه کرده‌اند.

با این‌حال سیدمحمد سامع، مسوول کمیسیون مستقل حقوق بشر در بلخ، گفته که اختطاف عبدالرووف نقض حقوق بشری و نقض حقوق کودک است و بارها برای رهایی این کودک صدای دادخواهی را به گوش مسوولان محلی بلخ رسانیده‌اند.

باری محمداشرف غنی، رییس‌جمهور، برای رهایی عبدالرووف به مسوولان محلی و امنیتی ولایت بلخ ۱۵ روز وقت داده بود تا او را از چنگ آدم‌ربایان نجات دهند، در غیر آن برکنار می‌شوند. از این اتمام حجت رییس‌جمهور ماه‌ها می‌گذرد، اما نه عبدالرووف رها شد و نه هم مسوولان امنیتی بلخ برکنار شدند.

عبدالرووف ۱۰ ماه پیش از سوی افراد مسلح که گفته شده است لباس نظامی به تن داشته‌اند، در ناحیه نهم شهر مزار شریف از سرویس مکتبش ربوده شد. رباینده‌گان در اوایل در بدل رهایی او ۱.۵ میلیون دالر می‌خواستند، اما این پول در ادامه به دو میلیون دالر افزایش یافت. کمپین جمع‌آوری پول برای رهایی عبدالرووف هم شکل گرفته بود، اما خانواده او می‌گوید که حکومت اجازه گشودن حساب بانکی را برای جمع‌آوری پول نداده است.

۷۰ عملیات برای رهایی عبدالرووف

منابع امنیتی به روزنامه ۸صبح گفته‌اند که بیش از ۷۰ عملیات مستقل و مشترک برای رهایی عبدالرووف اجرا شده است. نیروهای امنیتی هم‌چنان ۶۶ خانه و ساحات مشکوک را بررسی و ۵۹ تن را بازداشت کرده‌اند. ۳۲ نفر از بازداشت شده‌گان اعضای گروه داعش بوده‌اند. طبق اطلاعات منابع امنیتی که در اختیار روزنامه ۸صبح قرار گرفته‌، عبدالرووف خردسال توسط گروه داعش به ولایت فاریاب منتقل شده‌ است.

اختطاف و شکنجه عبدالرووف که آدم‌ربایان صدای ناله و گریه او را به خانواده‌اش می‌فرستند، واکنش‌های گسترده را در شبکه‌های اجتماعی در پی‌ داشته است. همین موضوع یکی از دلایلی کمپاینی بود که مردم می‌خواستند برای رهایی او پول جمع‌آوری کنند. با این‌حال تلاش‌ها برای رهایی وی هنوز کارساز نبوده است.

منبع: ۸صبح

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …