دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چه زمانی نوزادان می‌توانند آب بنوشند؟

منبع: PregnancyBirth&baby

#کودک‌خبر، کابل: اگر کودک شما کم‌تر از شش ماه عمر دارد، فقط باید شیر مادر یا شیر خشک نوزاد بنوشد. پس از شش ماهگی می‌توانید در صورت نیاز علاوه بر شیر مادر یا شیرخشک، مقدار کمی آب به نوزاد بدهید.

چرا آب برای نوزادان زیر شش ماه مناسب نیست؟

قبل از شش ماهگی، شیر مادر یا شیر خشک برای کودک شما غذا و نوشیدنی است. این تنها چیزی است که آن‌ها نیاز دارند، حتی در هوای گرم. دادن آب به نوزاد ممکن است به این معنی باشد که شیر مادر یا شیر خشک کم‌تری می‌نوشد. این می‌تواند نوزادان را در خطر عدم دریافت شیر مادر ​​یا شیر خشک کافی برای رشد مناسب قرار دهد. دادن مقدار زیادی آب یا شیر خشک به نوزاد، در مدت زمان کوتاه نیز می‌تواند او را بسیار بدحال کند.

چه زمانی می‌توانم به نوزادم آب بدهم؟

اگر کودک شما در حدود شش ماهگی است، می‌توانید مقدار کمی آب شیرین جوشانده سرد شده به او بدهید اما نباید جایگزین شیر مادر یا شیر خشک کنید. شیر مادر یا شیر خشک هنوز باید تا دوازده ماهگی نوشیدنی اصلی آن‌ها باشد.

بعد از دوازده ماه، نوشیدنی اصلی آن‌ها باید آب و شیر گاو یا شیر مادر باشد. می‌توانید در یک پیاله‌ی خیلی کوچک آب یا شیر بدهید. هنگامی که کودک شما به دوازده ماهگی رسید، نیازی به جوشاندن آب لوله کشی نیست.

اگر کودک شما غذای جامد را تازه شروع کرده است، هنگام خوردن غذا با چند جرعه آب از یک پیاله‌ی کوچک ویژه‌ی کودکان خوردسال شروع کنید. این به این دلیل است که آن‌ها می‌توانند در مورد نوشیدن از یک پیاله‌ی کوچک یاد بگیرند و هم‌چنین می‌تواند به جلوگیری از قبضیت به‌دلیل افزایش حجم چربی‌سوزی آن‌ها کمک کند. هدف این است که آن‌ها را از یک پیاله‌ی کوچک به نوشیدن عادت دهید زیرا این روش اصلی نوشیدن آن‌ها از دوازده‌ ماهگی به بعد خواهد بود.

در هوای گرم چطور؟

در شرایطی که آب و هوا گرم باشد، توصیه می‌شود اگر کودک شما زیر شش ماه است، بیشتر شیر مادر یا شیر خشک بخورد. آب ندهید مگر این‌که توسط داکتر توصیه شده باشد.

ممکن است کودک شما بخواهد بیشتر از حد معمول اما برای دوره‌های کوتاه‌تر شیر بخورد. اگر از شیر مادر تغذیه می‌کنید، باید خود مادر نیز از نوشیدن آب کافی نیز اطمینان حاصل کند.

برای راحت‌تر کردن شیردهی برای شما و نوزاد در هوای گرم، از این دو روش کار بگیرید:

  • یک روی‌پاک، تکه یا روبالشیتی بین خود و نوزاد خود قرار دهید.
  • برای کاهش تماس با پوست برای تغذیه با شیر مادر دراز بکشید.

اگر نوزاد شما در طول ۲۴ ساعت ۶ تا ۸ دایپرز مرطوب کم رنگ داشته باشد، به درستی هیدراته می‌شود، یعنی مایعات کافی دریافت می‌کند.

اگر کودک من تب داشته باشد چه؟

اگر کودک شما تب دارد، زیر شش ماه سن دارد و از شیر مادر تغذیه می‌کند، ممکن است نیاز به تغذیه بیشتر با شیر مادر داشته باشد. اگر کودکان کم‌تر از شش ماه سن دارند و از شیر خشک تغذیه می‌کنند، می‌توانید مقادیر کم‌تری از شیر خشک را بیشتر استفاده کنید. آب ندهید مگر این‌که توسط داکتر توصیه شده باشد.

اگر کودک شما بیشتر از شش ماه سن دارد، به شیردهی ادامه دهید. می‌توانید در بین خوراکی‌ها آب بدهید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید بررسی کنید این است که آیا کودک شما مایعات کافی دریافت می‌کند یا خیر.

نوشیدنی‌های دیگر چطور؟

آب میوه، نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین برای نوزادان زیر ۱۲ ماه مناسب نیست.

نوشیدنی‌های کافیین‌دار مانند چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و البته الکُل، برای کودکان در هر سنی مناسب نیستند.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …