دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کودک‌تان همیشه چیزی را فراموش یا گم می‌کند؟ چهار راهکار برای حل این مشکل

#کودک‌خبر، کابل: کودکان مستعد فراموشی یا گم کردن هستند. معمولاً تا هفت سالگی، این والدین هستند که تمام چیزها را برای کوودکان‌شان به خاطر می‌آورند. بعد از آن، والدین فرض را براین می‌گذارند که کودکان می‌توانند به‌طور فزاینده‌ای مسوولیت را قبول کنند.

برخی از کودکان بسیار حواس‌پرت هستند و تنها هنگامی چیزی را به یاد می‌آورند که دیگر کار از کار گذشته باشد. حواس‌پرتی می‌تواند نشانه بیماری اختلال در توجه باشد، ولی معمولاً صرفاً یک علامت فراموش‌کاری است.

به‌خاطر آوردن و از پیش برنامه‌ریزی کردن، مهارت‌هایی هستند که باید پرورش یابند. سعی کنید با راه‌حل‌های زیر به کودک کمک کنید که کم‌تر فراموش‌ کاری کند.

۱-حالا شروع کنید و از گم کردن‌های بعدی جلوگیری کنید

یک الگوی سازماندهی و یک برنامه برای عمل ترتیب دهید که روند استقلال و مسوولیت‌پذیری را پرورش می‌دهد.

  • به کودک جای مشخصی برای نگهداری اشیائش بدهید. اطمینان حاصل کنید که کودک جای‌لباسی اختصاصی و جای به خصوص برای اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌هایش دارد. به این جاهای اختصاصی برچسب بزنید و از همان ابتدا از آن‌ها به طور مداوم استفاده کنید. کودک از شما تقلید خواهد کرد و در نتیجه، مهارت‌های سازماندهی‌اش رشد خواهند کرد.
  • از تحسین استفاده کنید. هنگامی کودک دنبال چیزی می‌گردد و آن را در جای مخصوصش پیدا می‌کند، او را برای قرار دادن شیء در جای مناسب تحسین کنید. هنگامی که لباس خود را آویزان می‌کند و یا اینکه یک اسباب‌بازی را در جای خودش قرار می‌دهد، نکاتی را در باره بازدهی کارش و این که چقدر آسان‌تر دفعه بعد می‌تواند لباس یا اسباب‌بازی‌اش را پیدا کند، ذکر کنید.
  • به او آموزش دهید که از پیش برنامه‌ریزی کند. با بزرگ‌تر شدن کودک، راهبردهای سازماندهی‌ خودتان را به او نشان دهید. به کودک یک تقویم بدهید و در بعدازظهر روزهای آخر هفته برنامه‌ی هفته آینده را مرور کنید و به او کمک کنید که فهرستی از چیزهایی که باید به یاد داشته باشد را تهیه کنید. بر روی تقویم ساعات روزهای مهمانی‌ها و قرارها را ثبت کنید. گاهی یک فهرست یادآور روزانه نیز کمک می‌کند. تمام موضوعاتی را که کودک باید در آن روز به یاد بیاورد، ثبت کنید. فهرست را روی آینه، یخچال یا کتابچه‌اش بچسپانید و به او یادآوری کنید که به آن نگاه کند.
  • بیشتر بخوانید:
  • شش روش موثر برای اصلاح عادت‌ها و رفتارهای ناپسند کودکان
  • والدین چگونه می‌توانند رفتارهای نادرست کودکان خود را تغییر دهند؟
  • برای تشویق رفتار خوب کودک، به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟
  • ۱۸ کار خاصی که به کودکان مهارت‌های مهم زندگی را یاد می‌دهد
  • چگونه به کودکان کمک کنیم تا مدیریت مالی و پولی را یاد بگیرند؟

۲-روش‌های یادآوری را به کودک بیاموزید

روش‌های مختلفی وجود دارد که براساس آن می‌توانید به کودک‌تان آموزش دهید که به جای فراموش کردن، به‌خاطر بیاورد. این کار را به او از طریق نقش‌بازی کردن، تمرین مثبت و الگو قرار دادن آموزش دهید.

  • پرسش از خود: به کودک خود آموزش دهید که قبل از ترک کردن خانه، بایستد و از خودش بپرسد: «آیا من چیزی را فراموش نکرده‌ام؟» در مقابل دروازه توقف کند، تا ده بشمارد و اطمینان حاصل کند که چیزی را فراموش نکرده است. این کار را با وادار کردن کودک به جستجوی بدنی خودش کامل کنید.
  • جستجوی بدنی: به او یاد دهید که بدنش را از فرق تا نوک پایش وارسی کند و به دنبال اشیای فراموش شده بگردد. «آیا کلاه، عینک، جاکت، کیف، کتاب‌ها، دستکش، جای قلمی و قلم و… را خود برداشته‌ام؟»
  • جستجوی اطراف: به او نشان دهید که چطور به دنبال چیزهایش بگردد و توجه کنید که آیا او می‌تواند با چشم یکی از وسایلش را که جا گذاشته است، نشان دهد یانه. به او یاد دهید از چیزهایی که می‌بیند به عنوان نشانه‌ای برای به یادآوردن چیزهای دیگر استفاده کند. برای مثال، دیدن کارخانگی شبانه بر روی تخته سیاه پیش از ترک صنف درسی، به او یادآوری خواهد کرد که چه چیزهایی را برای انجام کارخانگی شب درنظر بگیرد.
  • فهرستی تهیه کنید: فهرستی از اشیایی که باید در آن روز به خاطر آورده شوند، تهیه کنید و کودک را وادارید که آن را در جایی که به آسانی دیده شود، نگهدارد تا بدین وسیله چیزها را به خاطر بیاورد. تکه‌های کوچک برچسب برای این منظور مناسب هستند.
  • به او اجازه دهید که راه‌های خودش را برای به یادآوردن پیدا کند. یکی از کودکانی که ما می‌شناختیم، عادت داشت کارخانگی را که باید در خانه انجام دهد، هر روز در کتابچه‌ای یادداشت کند. ولی معمولاً فراموش می‌کرد که کتابچه را باخودش به خانه ببرد. به تدریج آموخت که کارخانگی را کف دستش بنویسد. زیرا امکان فراموش کردن آن تقریباً وجود داشت. گاهی نمی‌توانید به روش‌های ابداعی کودک اعتراض کنید.

۳-از پیامدهای طبیعی استفاده کنید

موثرترین راه برای یادآوری، به خاطر آوردن پیامدهای فراموش‌کاری است. کودکان معمولاً بسیاری از چیزها را به خاطر نمی‌آورند، زیرا پدر و مادرشان به جای آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. اگر اجازه دهیم که کودک نتایج فراموش‌کاری را تجربه کند، کار درست خواهد شد.

  • نقش حافظه کودک را برعهده نگیرید. اگر کودک دستکش‌هایش را فراموش کرده، بگذارید همان‌طور بماند. ممکن است او نتواند آن روز در بازی شرکت کند. به مکتب نروید و آن را برای کودک نبرید.
  • فراموش کردن را مشکل‌ساز کنید. اجازه دهید که او در صورت امکان خودش شئ فراموش‌شده را پیدا کند. او می‌تواند برای پیدا کردن اشیای گم‌شده، تلفن بزند و یا این که به جایی برود، ولی خودتان هیچ تلاش غیرلازمی را انجام ندهید.
  • از تصحیح بیش از حد استفاده کنید. هنگامی که کودک‌تان چیزی را فراموش یا گم می‌کند، او را وادار کنید روش‌های به‌خاطر آوردن را چندبار در حضور شما تمرین کند.
  • بلافاصله اشیای گم‌شده را تهیه نکنید. کودک را وادارید که با انجام دادن کارهای بیشتر در خانه، بهای آن را بپردازد. یا این‌که او را وادار کنید که از پس‌انداز و یا پول جیبی‌اش دست‌کم قسمتی از بهای آن را بپردازد.

۴-کوشش‌های درازمدت کودک را تحسین کنید

کودک خود را برای مسوولیتی که پذیرفته است، تحسین کنید. یادداشتی از تعداد روزهایی که چیزهای جا گذاشته یا گم‌ شده است، تهیه کنید. او را برای استفاده از روش‌های به‌خاطر آوردن تحسین کنید. روی کارهای خوب تاکید کنید.

مطلب پیشنهادی

منسوخ شدن ۱۴ افسانه در باره تغذیه نوزاد با شیر مادر

منبع: unicef افسانه؟ تغذیه با شیر مادر آسان است. #کودک‌خبر، کابل: کودکان پس از تولد …