دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

سیف‌دچلدرن به اتحادیه اروپا: حقوق کودکان و خانواده‌های افغانستانی را تضمین کنید

#کودک‌خبر، کابل: سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، سیف‌دچلدرن، از اعضای اتحادیه اروپا خواسته تا حقوق کودکان و خانواده‌های افغانستانی مقیم در کشورهای عضوی این اتحادیه را تضمین کنند.

این سازمان در بیانیه‌ای که از بروکسل منتشر کرده، می‌گوید که از بی‌نتیجه ماندن بحث‌ شورای عدالت و امور داخلی این اتحادیه در باره تامین سرپناه برای خانواده‌های افغانستانی در کشورهای عضوی این اتحادیه ابراز ناخرسندی کرده اما خواسته که حقوق کودکان و این خانواده‌ها را تضمین کنند.

سیف‌دچلدرن گفته است که اعضای این اتحادیه به جای توافق روی حمایت بدون قیدوشرط از حقوق بشری پناهجویان افغانستانی که به اروپا می‌روند، نمایندگان این کشورها در نشست خود در شورای عدالت و امور داخلی این اتحادیه، روی جلوگیری از فرار افغان‌ها و ورود آنان به اروپا تمرکز کردند.

انیتا بی مدیر سیف‌دچلدرن در اتحادیه اروپا، می‌گوید که کشورهای اروپایی نباید حمایت از پناهجویان افغانستانی را به کشورهای همسایه این کشور واگذار کنند. به گفته‌ی او، کشورهای همسایه افغانستان هم‌ اکنون نیز میزبان جمع کثیری از پناهجویان افغانی هستند.

انیتا بی تاکید کرده که کودکان خانواده‌های پناهجو در کشورهای همسایه، مجبور می‌شوند تا دست از آموزش و پرورش برداشته و وارد بازار کار شوند. او گفته است: «اکثر دختران مورد آزار قرار گرفته و قربانی ازدواج‌های اجباری می‌شوند.»

او هم‌چنین تاکید کرده که اتحادیه اروپا منابع و ظرفیت لازم برای کمک به شهروندان افغانستان را دارند و باید کانال‌های امن برای کمک به کودکان و خانواده‌هایی که در جستجوی حمایت کشورهای اروپایی هستند، پیدا شود. انیتا بی می‌گوید که ایجاد کانال‌های امن برای کمک به کودکان و خانواده‌های‌شان، باعث باعث می‌شود تا آنان برای بیرون شدن از افغانستان تن به سفرهای خطرناک ندهند و قربانی سوءاستفاده‌ شبکه‌های جنایی نشوند.

این سازمان می‌گوید که در جلسه شورای عدالت و امور داخلی اتحادیه اروپا، فیصله شده تا از پذیرش درخواست پناهندگی خانواده‌های افغانستانی جلوگیری شود و این فیصله به گفته‌ی سیف‌دچلدرن، خلاف ارزش‌های حقوق بشری است. سیف‌دچلدرن در بیانیه خود افزوده که این سازمان بارها شاهد رفتارهای خشونت‌آمیز و گسترده علیه صدها کودک و خانواده پناهجو در مرزهای اتحادیه اروپا به ویژه در منطقه بالکان بوده است.

انیتا بی می‌گوید: «ما دیگر نمی‌توانیم حصار، عقب‌نشینی یا نقض حقوق بشر در مرزهای اتحادیه اروپا را بپذیریم. اتحادیه اروپا بر این اساس بنا شده است از کسانی که مجبور به ترک کشور خود شده‌اند و از ترس جان خود فرار کرده‌اند و برای آینده‌ی امن برای فرزندان و خودشان به اروپا متکی هستند، محافظت کند.»

سیف‌دچلدرن هم‌چنین نسبت به وضعیت هزاران کودک و خانواده‌‌های پناهجوی افغانستانی که هم اکنون در کشورهای عضوی اتحادیه اروپا هستند، ابراز نگرانی کرده است. به گفته‌ی این سازمان، در دوازده سال گذشته، ۲۹۰هزار پناهجوی افغانی به شمول ۴۶هزار کودک زیر ۱۴ سال و همین‌طور ۲۵هزار نفر دارای ۱۴تا ۱۷ سال عمر، از پناهنده شدن در کشورهای اروپایی محروم شده‌اند.

انیتا بی می‌گوید: «با تغییر وضعیت، همه پناهجویان افغان که درخواست پناهندگی‌شان رد شده یا قرار است اخراج شوند، حق دارند پرونده‌های خود را بدون تأخیر مورد بازرسی قرار دهند. وی افزوده است: «ما از همه اعضای اتحادیه اروپا می‌خواهیم تا طبقه بندی‌های پناهندگی خود را با توجه به تغییر چشم‌گیر وضعیت امنیتی و سیاسی، به ویژه برای زنان، کودکان افغان و بزرگ‌سالان، مورد بازبینی قرار دهند.»

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …