دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چهار دلیلی این‌که چرا برخی‌ آدم‌‌ها مادران و پدران بدی از آب درمی‌آیند

هارلی مانسون

Awareness Act

#کودک‌خبر، کابل: دلایل زیادی پشت این مساله وجود دارند که چرا برخی‌ از آدم‌ها مادران و پدران بدی از آب درمی‌آیند، اما از این میان، چهار مورد از رایج‌ترین دلایلی هستند. در حالی که همه‌ی ما دوست داریم تا باور کنیم که همه‌ی والدین بهترین چیزها را برای کودکان خود می‌خواهند، اما تمام والدین نمی‌توانند چیزهایی را که برای فرزندان خود می‌خواهند، ارایه دهند.

این غم‌انگیز خواهد بود که فکر کنیم بسیاری از والدین بدون این‌که متوجه شوند وظیفه یک والد چه چیزی را به دنبال دارد، وارد مرحله‌ی پدر و مادر شدن می‌شوند. پدر و مادر شدن هرچند یک تجربه‌ی ارزشمند و در عین‌حال یکی از سخت‌ترین و دلهره‌آورترین کارهایی است که یک فرد می‌تواند انجام دهد، اما همه‌ی آدم‌ها برای مادر و پدر شدن مناسب نیستند.

در برخی از موارد، به نظر برسد که از قرار معلوم یک فردِ بی‌آزار قادر خواهد بود تا با بهترین شیوه فرزند خود را تربیت کند، اما این فرد در طول مسیر متوجه می‌شود که آماده‌ی انجام چنین کاری نیست. در این‌جا چهار دلیلی وجود دارند این‌که چرا برخی‌ از افراد والدین بدی از آب در می‌آیند.

  • از نگاه احساسی میان فرزند و والدین ارتباطی وجود ندارد

نوزادان ابتدا کاملاً درمانده و نیازمند محبت و حمایت به دنیا می‌آیند. برخی از افراد، میان خود و دیگران محافظ یا بادیگارد می‌گذارند و زمانی که فردی میان خود و فرزندشان چنین محافظی بگذارد، نتیجه این کارش می‌تواند فاجعه‌بار باشد. کودکان از ارتباط عاطفی خود با والدین‌شان، شکوفا می‌شوند. کودکان برای احساس کامل بودن، امنیت و ثبات داشتن، به این ارتباط نیاز دارند. هنگامی والدین از نگاه عاطفی با فرزندان خود قطع رابطه کنند، کودک احساس می‌کند که مورد محبت قرار نمی‌گیرد و زندگی‌اش بی‌ثبات است.

بیشتر بخوانید:

پدران بد؛ پدرانی که مسوولیت‌ شان را در قبال فرزندان خوب انجام نمی‌دهند

شش اشتباه جدی رفتاری والدین که رشد شخصیت کودکان را تخریب می‌کند

۱۶ عادت جالبی که نوزادان از مادر خود به ارث می‌برند

پدر، مادر، شما متهم نیستید، آینده کودک را شما تعیین نمی‌کنید

  • محبت را نمی‌فهمند و نمی‌دانند که چگونه آن را ابراز کنند

برخی از آدم‌ها ممکن است باور داشته باشند که از عشق چیزی می‌دانند. این آدم‌ها ممکن است از فرزندان خود حمایت مالی کنند و مطمین باشند که تمام نیازمندی‌های فزیکی از قبیل تهیه غذا، سرپناه، دسترسی به خدمات صحی و آموزشی را برای فرزندان خود برآورده ویا فراهم کرده‌اند. با این‌حال، کودکان بیشتر از این نیاز دارند. آن‌ها به عشق و محبت واقعی بدون قیدوشرط نیاز دارند. وقتی والدینی هرگز یاد نگرفته‌ باشند که عشق و محبت چیست، بدون آمادگی و توانایی‌ها و مهارت‌های لازمه، به مقام مادر و پدر شدن می‌رسند. هرچقدر هم که باور داشته باشید مادر و پدر خوبی هستید، بدون داشتن عشق واقعی و بدون قیدوشرط‌ نسبت به فرزند، ناخواسته والدین بدی هستند.

  • دچار آسیب روانی التیام‌نیافته هستند

برای این‌که بتوانیم پدر و مادر خوبی باشیم، باید بتوانیم خود را در جایگاه کودک قرار داده و طرز فکر‌شان داشته باشم. با این‌حال، هنگامی که تروما یا آسیب روانی در سنین خُردسالی اتفاق می‌افتد، اغلب ما با فراموش کردن خاطرات گذشته، تلاش می‌کنیم تا خود را از زنده شدن آسیب‌های روانی گذشته در امان نگهداریم. ما این کار را انجام می‌دهیم تا هرگز آسیب‌پذیر نباشیم. اما، ترومای التیام نیافته، می‌تواند روند فرزندپروری را دچار مشکل سازد. وقتی نمی‌توانید دوران کودکی‌تان را به عنوان یک پدر یا مادر مرور کنید، می‌تواند شما را معلول بسازد و در نتیجه باعث می‌شود تا ناخواسته به یک مادر و پدر بد تبدیل شوید.

  • آن‌ها از جمله نسل نفرین‌شده شناسایی‌نشده هستند

نفرین نسلی، روش ساده و بهم تنیده‌یی برای گفتن این است که شما رفتارهای بد را از والدین و مادرکلان و پدرکلان‌های خود منتقل می‌کنید. برخی از افراد ممکن است دوران کودکی خیلی بدی را تجربه کرده باشند و این تجربیات را از خود به فرزندانش منتقل می‌کنند. یک نمونه از این موارد می‌تواند زمانی باشد که فردی دارای والدین بد یا بدسرپرست بوده باشد. این فرد، بعداً وقتی که صاحب فرزند می‌شود، از نظر عاطفی نمی‌تواند رفتارهای بد والدین خود را تشخیص بدهد و به نوبه‌ی خود همان رفتارها را ادامه می‌دهد. این چرخه تا زمانی ادامه خواهد یافت که کسی جرات جلوگیری از آن را نداشته باشد و متوجه نشود که آن رفتارها توهین‌آمیز و نادرست بوده است.

 

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …