دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

پنج راهکاری که می‌توان کودکانِ مسوولیت‌پذیر پرورش داد

منبع: awarenessact

#کودک‌خبر، کابل: هرچند به‌عنوان والدین دوست داریم تا جایی که قادریم از فرزندان‌ خود محافظت کنیم، اما گاهی اوقات مجبور می‌شویم اجازه دهیم تا آنان خودشان بی‌افتند. مطمیناً ما می‌خواهیم آن‌ها را برداریم و همه چیز از سر راه‌‌شان کنار بگذاریم، اما گاهی اوقات انجام این کار، ایده‌های اشتباهی را در ذهن کودکان ایجاد می‌کند.

به عنوان پدر و مادر خوب، باید مطمین شویم که فرزندان‌مان می‌دانند که باید مسوول خود باشند. وقتی کودکان وارد دنیای واقعی می‌شوند، اگر دیگران را آزار دهند و یا کار نامناسب دیگری انجام می‌دهند، باید با عواقب آن روبرو شوند. نه، ما مجبور نیستیم آن‌ها را مجبور کنیم که همه کارها را به تنهایی انجام دهند، اما باید مطمین شویم که کودکان ما می‌توانند بیش از هر چیز روی پای خودشان بایستند.

در زیر، قصد داریم چند نکته را یادآوری کنیم که می‌تواند به همه‌ی مادران و پدران کمک کند تا دقیقاً آن را انجام دهند. مطمیناً، هرازگاهی مراقبت و محافظت از کودکان‌مان ممکن است سخت باشد، اما بخشی از زندگی است. ما فقط می‌توانیم خیلی کار کنیم.

پنج نکته‌ی که به شما کمک می‌‌کند تا فرزندان مسوولیت‌پذیر تربیت کنید:

۱- به کودکان‌تان اجازه‌ی اشتباه کردن بدهید و بدون این‌ که سرشان دادوفریاد بزنید، نتایج اشتباه‌شان را یادآوری کنید.

ما همه انسان هستیم و فرزندان کوچک شما مرتکب اشتباهی می‌شوند. وقتی آن‌ها دچار اشتباهی می‌شوند، به عوض دادوفریاد و لت‌وکوب‌شان، در کنارشان بنشینید و در باره‌ی آن صحبت کنید. بگذارید کودکان‌تان درس‌هایی از اشتباهات‌شان بیاموزند و به کمک این درس‌ها، به فکر جبران اشتباهات خود و جلوگیری از اشتباهات احتمالی آینده، باشند.

بیشتر بخوانید:

چگونه به کودکان مسوولیت‌پذیری و اخلاق‌ کاری را آموزش بدهیم؟

آموزش ۱۷ مهارت زندگی برای مسوولیت‌پذیر شدن کودکان در بزرگ‌سالی

چطور مسوولیت‌پذیری را به کودکان آموزش دهیم: ۹ راهکاری برای والدین

ده راه برای این که پدران و مادران خوبی باشیم

۲- هم‌دلی و مهربانی را بیاموزانید

از خوردسالی به کودکان‌تان بیاموزانید که باید مراقب دیگران نیز باشند. به‌ آن‌ها کمک کنید تا بفهمند که افراد دیگر نیز به همان شیوه‌یی آسیب می‌بینند که آنان در آن موقعیت قرار دارند و آسیب می‌بینند و این که همه‌ یک‌ اندازه خوش‌چانس نیستند. این یکی از مهم‌ترین مواردی در این فهرست است.

۳- به آن‌ها در خانواده نقش بدهید

به کودکان‌تان تنها این اجازه را ندهید که هرکاری که دل‌شان خواست انجام دهند، بلکه در خانه به آنان وظایف مشخصی بدهید. کودکان‌تان ممکن است نخواهند که مسوولیت‌های واگذار شده را انجام بدهند، اما شما باید اطمینان حاصل کنید که فرزندان‌تان این مسوولیت‌ها را به خوبی انجام می‌دهند. برخی اوقات ممکن است به لجاجت و شانه‌خالی کردن آنان فرارشان از زیر بار مسوولیت تسلیم شوید، اما مطمین باشید که آنان نقش خود را در پیش‌برد برخی از مسوولیت‌ها در خانواده دارند.

۴- همیشه به آنان اجازه‌ی مشارکت بدهید حتی اگر ممکن است کارتان را پیچیده سازند

وقتی از شما اجازه خواستند تا کاری را انجام بدهند، چنین اجازه‌ی بدهید. این روش کودکان است تا برای یادگیری و حمایت از شما، از آن کار بگیرند. مطمیناً تمیز کردن پنجره‌ها توسط فرزند کوچک‌تان تفاوت زیادی در سریع انجام شدن کارها ویا تمیزتر شدن پنجره‌ها ایجاد نکند، اما بر ذهن کودک‌تان تاثیر زیادی می‌گذارد.

۵- در کُل، الگوی خوبی برای کودکان‌تان باشید

برای کودکان‌تان همان کسی باشید که دوست دارید آنان باشند. به کودکان‌تان نشان دهید که فردی قوی و دل‌سوز هستید و سخت کار می‌کنید و اما گاهی دچار اشتباهی هم می‌شوید و اشتباهات خود را هم می‌پذیرید. این کاری است که بسیاری از مادرها و پدرها فراموش می‌کنند انجام بدهند.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …