دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چطور مسوولیت‌پذیری را به کودکان آموزش دهیم: ۹ راهکاری برای والدین

نویسنده: Gwen

منبع: Meraki Lane

#کودک‌خبر، کابل: اگر می‌خواهید بفهمید که چگونه مسوولیت‌پذیری را به کودکان خود آموزش دهید اما مطمین نیستید که از کجا شروع کنید، احتمالاً تنها شما با این مشکل مواجه نیستید.

زمانی که من اولین‌بار کارهایی را با درنظرداشت سن‌وسال دخترم به او سپرم، هنوزهم در ذهنم است. مسوولیت‌هایش را روزانه چندین‌بار برایش گوش‌زد می‌کردم و گاهی منجر به نق‌زدن‌های او و خستگی هردوی‌ ما می‌شد. این تجربه‌ای بود که در کودکی با مادرم داشتم. اما، زمانی که در باره چگونگی آموزش مسوولیت‌پذیری به کودکان تحقیقات بیشتری انجام دادم، پی‌بردم که پرورش استقلال در فرزندم می‌تواند پیوند هردوی ما را تقویت کند. من باید درک می‌کردم که چگونه به او نزدیک شوم و اطمینان حاصل کنم که انتظاراتم واقع‌بینانه است.

از طریق تحقیقات، آموزش و خطا آموختم که وقتی می‌توانم فرزندم را توانمند بسازم که در خانه مسوولیت‌های بیشتری به او واگذار کنم و مهارت‌های بیشتری زندگی را به او آموزش دهم. همین‌طور، با آموزش و خطا، به فرزندان خود اعتماد به نفس می‌دهیم و و نشان می‌دهیم که آنها یک بخش مهم و کمک‌‌کننده‌ی خانواده هستند. اهمیت دادن تاثیر عمیقی در اعتماد به نفس و احساس ارزشمند بودن در کودکان را به‌وجود می‌آورد.

آموزش مسوولیت‌پذیری به کودکان، هم‌چنین فرصتی برای انجام دادن کارهایی مهم است که می‌تواند به تقویت رابطه‌ی والدین با فرزندان کمک کند. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه مسوولیت‌پذیری را به کودکان آموزش دهید، در این‌جا به ۹ راهکار برای شروع کار اشاره شده است.

چطور به کودکان مسوولیت‌پذیری را آموزش بدهیم؟

۱-وقت شروع کنید

اگر می‌خواهید مسوولیت‌پذیری را به کودکان خود آموزش دهید، اما مطمین نیستید که چه زمانی باید کار خود را با سپردن مسوولیت‌هایی به کودکان خود آغاز کنید، باید بدانیم که هیچ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. هرچند بیشتر افراد سپردن برخی کارهای سبک خانه را به کودکان‌شان از سن دو سالگی شروع می‌کنند، اما مشخص است که تصمیم‌گیری شما باید براساس ارزیابی توانایی‌های فردی فرزندتان باشد. آهسته شروع کنید و اطمینان حاصل کنید که کارهای فرزندتان را واقع بینانه و قابل اجرا انتخاب می‌کنید. با داشتن قدرت و توانمندی برای کنترول امور توسط کودک، این تضمین ایجاد می‌شود که کودک شما علاقمند و درگیر باقی خواهد ماند.

۲-برای گرفتن مسوولیت آماده سازید

قبل از شروع درخواست کمک از فرزندان خود در امور خانه بهتر است که مدتی را صرف آماده کردن ذهن آنها کنید و به آنها تفهیم کنید که قصد تنبیه یا آزار او را ندارید. سپس در مرحله بعد انبوهی از منابع آنلاین مختلف وجود دارند که می‌توانید هنگام تلاش برای شناسایی کارهای متناسب با سن کودک به آنها مراجعه کنید، اما بزرگ‌ترین توصیه ما به شما این است که ابتدا کارهایی را که فرزندان‌تان از انجام آنها لذت می‌برند انتخاب کنید تا آنها مشتاقانه منتظر توصیه‌های بعدی شما باقی بمانند.

سعی کنید ترکیبی از کارهایی را که می‌توانند انجام دهند پیدا کنید. ابتدا از کارهای ساده که آنها به طور مستقل می‌توانند انجام دهند شروع کنید و سپس به دنبال کارهای دیگری بروید که می‌توانید با هم انجام دهید. بنابراین آنها می‌توانند به مرور هم از کنار شما بودن لذت ببرند و هم در یادگیری خودکفا شوند.

۳-واقعیت‌گرا باشید

هرچند خوب است که فرزندان ما بتوانند تمام کارهای خانگی خود را به تنهایی انجام دهند، اما این توقع احتمالاً به ویژه در مورد کودکان خُردتر یک انتظار واقعی نیست. اگر می‌خواهید بفهمید که چگونه می‌توانید مسوولیت‌پذیری را برمبنای درست به کودکان آموزش دهید، باید به خاطر داشته باشید که این کار به صورت یک روند تدریجی امکان‌پذیر خواهد بود. هدف اصلی شما این است که انتظارات مشخصی از آنها داشته باشید و مهارت‌های لازم برای رسیدن به آن اهداف را به آنها بیاموزید و برای رسیدن به این هدف لازم است که همواره خودتان نیز متعهد و پاسخگو باشید.

بیشتر بخوانید:

آموزش ۱۷ مهارت زندگی برای مسوولیت‌پذیر شدن کودکان در بزرگ‌سالی

ده راه ساده برای تقویت رفتارهای خوب کودکان

هم‌چنین این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که کودک شما جای شما نیست. جدا از این‌که چقدر تلاش می‌کنید تا به کودکان خود بیاموزید که کارها را به سبک شما انجام دهند، باز هم احتمالاً سبک آنها متفاوت خواهد بود. تلاش کنید به یاد داشته باشید که تفاوت سبک به معنای اشتباه نیست و تا زمانی که کودک کوچک شما بهترین تلاش خود را انجام می‌دهد، فارغ از هرنتیجه‌ای در واقع شما و او هر دو موفق شده‌اید.

۴-جدول کاری ایجاد کنید

اگر کودک شما با مسوولیت‌پذیری و سازگاری مبارزه می‌کند روش‌هایی متفاوت‌تری در نظر بگیرید، مثلاً یک جدول کاری را طراحی و تنظیم کنید و آنچه را که دقیقاً در هر روز از او انتظار دارید به همراه پاداش یا جایزه‌اش در صورت موجودیت، در آن درج کنید. این یک روش عالی برای جذب کودکان است.

۵-اجازه اشتباه کردن به کودکان بدهید

به عنوان یک مادر یا پدر، بهتر از هر کسی درک می‌کنید که چقدر سخت است که به کودکان اجازه دهید تا اشتباه کنند. دیدن چهره‌ی پس از شکست و توام با ناامیدی کودکان دشوار است. وقتی که آنها نمی‌توانند چیزی را انجام دهند و کلافه می‌شوند، گاهی اوقات انجام دادن کارها توسط خود ما را ساده‌ترین راه‌حل احساس می‌کنیم. اما زمانی خطری کودک را تهدید نمی‌کند هرگونه اصرار به مداخله توسط شما اشتباه است.

برای این‌که فرزندان ما در بزرگ‌سالی دارای احساس ارزشمند اعتماد به نفس باشند، باید به آنها اجازه دهیم که با مواجهه با چالش‌ها مشکلات را حس کنند و برای عبور از موانع پشت‌کار داشته باشند. ممکن است در کوتاه مدت احساس بدی از این کار به شما دست دهد، اما مزایای بلندمدت آن ارزش آن را خواهد داشت.

۶-با انگیزه نگهدارید

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید مسوولیت‌پذیری را به بهترین روش به کودکان‌تان آموزش دهید، مهم است که راهی برای ایجاد انگیزه در فرزندان خود پیدا کنید. ستایش کلامی، جایزه یا برچسب‌ها و پیام‌های مثبت موجود در جدول‌کاری و همه راه‌های خوبی برای تقویت مثبت رفتارهای کودک شما هستند.

پاداش‌های نقدی را با توجه به شرایط فرهنگی و اقتصادی خانواده‌ی‌تان در نظر بگیرید.

۷-پاداش‌های نقدی درنظر بگیرید

به نظر می‌رسد که در دادن وجه نقد به فرزندان هر والدینی نظر خود را دارد. برخی معتقدند که دادن جایزه نقدی برای کارهای خانگی، انجام کارخانگی و سایر مسوولیت‌هایی از این قبیل هم برای کودک انگیزه مثبت ایجاد می‌کند و هم در عین‌حال آنها را برای درک مسوولیت مالی آموزش می‌دهد. از سوی دیگر کسانی که مخالف پرداخت جایزه نقدی به کودکان هستند نیز به این نکات بسیار مهم متوسل می‌شوند که پول به همه انگیزه نمی‌دهد و برخی دیگر کودکان را برای انجام وظایف‌شان شرطی‌بار می‌آورد.

هم‌چنین از آنجا که ما به عنوان بزرگ‌سالان برای کارهایی مانند تمیز کردن خانه وجهی دریافت نمی‌کنیم بعضی‌ها به شدت احساس می‌کنند که اعمال پاداش نقدی برای کارهای خانگی در کودک، کار گمراه کننده و ایجاد کننده ابهام برای اوست. به هرحال، انتخاب پاداش کودکان برای انجام کارهای مختلف یک انتخاب شخصی برای شماست که توصیه‌پذیر نیست و شما باید آنچه را که برای خود و خانواده‌ی‌تان مناسب می‌دانید انجام دهید.

۸-استوار و مقاوم باشید

این احتمالاً خارج از تصور است اما، اگر می‌خواهید کودکان در مسوولیت‌هایی که به آنها واگذار کرده‌اید احساس تعهد داشته باشند، اول خودتان باید این‌گونه باشید. بنابراین به یاد داشته باشید که انتظارات خود را واضح بیان نموده و یادآوری‌های منظم را انجام دهید و همیشه پاداش‌ها را به موقع پرداخت می‌کنید.

۹-یک سرگرمی بسازید

جمله آخری من برای کسانی که می‌‌خواهند بدانند که مسوولیت‌پذیری را چگونه به کودکان آموزش دهند، یافتن راه‌هایی برای حفظ و تداوم انجام مسوولیت‌ها، جنبه سرگرمی آن است. این‌که شما تلاش می‌کنید تا فرزندان‌تان مسوولیت‌هایی را در داخل خانه به عهده بگیرند یا در جامعه کمک کنند، می‌توانید فضای کاری را برای‌شان شاد و سرگرم‌کننده بسازید، در جریان کار شوخی کنید، موسیقی پخش کنید، انگیزه بدهید و از کنار هم بودن لذت ببرید.

اگر می‌خواهید مسوولیت‌پذیری را به کودکان‌تان آموزش دهید، امیدواریم که این نکات و ایده‌ها در راه مسوولیت‌پذیر بار آوردن فرزندان‌تان برای شما مفید واقع شوند. به خاطر داشته باشید که از کودکی او شروع کنید، کارها و مسوولیت‌های متناسب با سن‌وسال کودک را به آنان اختصاص دهید و روش‌هایی برای حفظ انگیزه و علاقمندی در کودک خود بیابید. با انتظارات خود شفاف و سازگار باشید و از داشتن کودکی در حال رشد لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …