چهارشنبه , ۱۹ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

یونیسف: نظام آموزشی افغانستان در آستانه‌ی فروپاشی است

#کودک‌خبر، کابل: صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان، یونیسف، می‌گوید که نظام آموزشی افغانستان به‌دلیل بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و هم‌چنین شیوع ویروس کرونا، در آستانه‌ی فروپاشی قرار گرفته است.
این سازمان در گزارشی گفته است که مسدود ماندن طولانی‌مدت مکاتب به‌دلیل بحران‌های موجود، سرمایه‌گذاری‌های بیست سال اخیر در عرصه‌ی آموزش‌وپرورش را به مخاطره انداخته است. یونیسف تاکید کرده که در صورت فروپاشی نظام آموزشی، بازسازی و بیرون رفت از این بحران، سال‌ها را در برخواهد گرفت.
این گزارش که به تازگی منتشر شده، در آن آمده است: «نظام معارف افغانستان در آستانه‌ی فروپاشی است و بسته شدن طولانی‌مدت مکاتب به‌دلیل کووید ۱۹ و بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به نوبه‌ی خود ۲۰ سال سرمایه‌گذاری و پیشرفت را در معرض خطر قرار می‌دهد. محدودیت‌های وضع شده در مورد تعلیمات‌ ثانوی دختران، دسترسی برابر به آموزش‌و‌پرورش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»
یونیسف هم‌چنین می‌افزاید: «برنامه بازگشایی مکاتب برای دختران از صنف شش به بعد در حال حاضر بنا به گزارشات تحت کار می‌باشد. معلمان دولتی از ماه آگست ۲۰۲۱ بدین‌سو معاش نگرفته‌اند و مواد تدریسی و یادگیری نیز برای معلمان و متعلمان توزیع نشده است. در چنین شرایطی بازنگاه داشتن مکاتب در ماه‌های آتی بسیار دشوار خواهد بود که خطر فروپاشی نظام مکاتب دولتی را هموار خواهد کرد و دهه‌ها سرمایه‌گذاری در عرصه معارف را به خطر خواهند افکند. در صورت فروپاشی نظام معارف، بازسازی و برون رفت آن از این بحران چندین سال را در بر خواهد گرفت. این نسل از کودکان افغانستان از تعلیم و کسب مهارت‌هایی که برای ساختن زندگی‌شان به آن نیاز دارند، باز خواهند ماند.»
طالبان با حاکمیت مجدد خود بر افغانستان در نیمه‌ی آگست گذشته، بر رفتن دختران به مکاتب محدودیت وضع کردند. طالبان رفتن دختران بالاتر از صنف ششم را به مکتب، مموع کرده می‌گویند که برای رفتن دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم، قواعد جدیدی را وضع می‌کنند. تاکنون، وزارت معارف تحت رهبری طالبان، شرایط رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب را اعلام نکرده است.
یونیسف می‌گوید که وزارت معارف تحت رهبری طالبان، مکتوبی صادر کرده که در آن از تمام ریاست‌های معارف ولایات خواسته شده تا دارالمعلین‌ها را بازگشایی نمایند. به گفته‌ی یونیسف، در این مکتوب مشخص نشده که دختران نیز می‌توانند به دارالمعلم‌ها می‌توانند بروند یا خیر. یونیسف ابراز داشته که براساس این مکتوب، برنامه «دسترسی دختران به تربیه معلم» در نُه ولایت، شامل بامیان، خوست، دایکندی، غزنی، وردک، زابل، کنر، لغمان و بادغیس از سرگرفته شده است. یونیسف گفته است که آغاز برنامه دسترسی دختران به تربیه معلم در ولایت‌های قندهار، هلمند، نیمروز، فراه، غور، پکتیا و پکتیکا منتظور دستور مراجع فعلی است.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …