پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

از هر صدهزار ولادت زنده در افغانستان، ۶۳۸ مادر هنگام زایمان جان می‌دهند

نگینه نیازمند قریشی

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، یو‌ان‌ایف‌پی‌ای، از افغانستان در میان کشورهای آسیایی و حوزه پاسفیک، به عنوان کشوری یاد کرده که در آن بیشترین مادران باردار هنگام زایمان جان‌های خود را از دست می‌دهند.

این سازمان در گزارشی وضعیت مادران باردار را در افغانستان روبه وخامت توصیف کرده می‌گوید که از هر صدهزار ولادت، ۶۳۸ مادر هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند.

یو‌ان‌ایف‌پی‌ای، می‌گوید که با تلسط دوباره گروه طالبان در نیمه ماه آگست گذشته و متوقف شدن فعالیت‌های انکشافی صحی، وضعیت زنان باردار روبه وخامت گرایید. این سازمان تاکید کرده که بدون اقدامات به موقع برای بهبود خدمات صحی، وضعیت بدتر از این شرایط موجود می‌شود.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، از انیسه یک زن باردار ۱۹ ساله در ولسوالی ژیری ولایت قندهار نام گرفته، گفته است که این زن به‌دلیل متوقف شدن فعالیت مراکز صحی و عدم دسترسی به مراقبت‌های صحی، دچار سقط جنین شده است. انیسه گفته است: «من سقط جنین کردم و دختر دو ساله‌ام نیز بیمار شد. هردوی ما به مراقبت‌های صحی نیاز داشتیم.»

با این‌حال، صندوق جمعیت سازمان ملل گفته که برای رسیدگی به وضعیت و گسترش خدمات صحی، به ۲۵۱.۹ میلیون دالر کمک‌های بشری نیاز دارد. به گفته‌ی این سازمان، از این مبلغ در بخش صحت‌باوری و رسیدگی به وضعیت صحی ۹.۳ میلیون شهروند افغانستان، به شمول ۲.۲ میلیون زن در سنین باروری، ۲.۳ میلیون دختران نوجوان و ۲۸۹هزار زن دیگر که احتمالاً در جریان همین سال زایمان خواهند داشت، استفاده می‌شود. یو‌ان‌ایف‌پی‌ای تاکید کرده که این سازمان درنظر دارد در جریان همین سال ۴۲ درصد جمعیت افغانستان را تحت پوشش خدمات صحی قرار دهد، اما برای رسیدن به این هدف به ۴.۴۴ میلیارد دالر نیاز است.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …