پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

سازمان ملل در پیام ۸ مارچ: چیزی که امروز در افغانستان شاهدش هستیم، فاجعه‌بار است

نگینه نیازمند قریشی

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در افغانستان، در پیامی به مناسب هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان، گفته است بحرانی که هم‌اکنون در افغانستان وجود دارد، فاجعه‌بار است.

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، در این پیام که از سوی دفتر یوناما منتشر شده، می‌گوید که وضعیت زنان و دختران در این کشور نگران‌کننده است و حقوق آنان به طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شده است.

او با بیان این‌که سازمان ملل در کنار زنان و دختران افغانستانی که «با شجاعت و استقامت با عواقب بحران‌های متعدد همراه با نابرابری جنسیتی شدید و تبعیض روبرو هستند، ایستاده است، می‌گوید: «چیزی که ما امروز در افغانستان شاهد آن هستیم یک بحران فاجعه‌بار است. همه در کشور از بحران کنونی متاثر گردیده‌اند، اما وضعیت زنان و دختران به ویژه نگران کننده است، زیرا حقوق آن‌ها و دسترسی‌شان به فرصت‌ها به طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شده است.»

این مقام ارشد سازمان ملل، مشارکت کامل و برابر زنان و دختران را در تمام عرصه‌های زندگی اجتماعی برای آینده افغانستان حیاتی توصیف کرده می‌افزاید که محروم ساختن زنان از حقوق آزادی گشت‌و‌گذار، کار، مشارکت در زندگی اجتماعی و تعلیم‌و‌تربیه، پیشرفت‌ها را محدود می‌سازد.

دیبرا لاینز می‌گوید: «در گفتگوهای‌مان با زنان افغان، آن‌ها در مورد اهمیت تعلیم و تربیه دختران و هم‌چنان نیاز به فرصت‌های بعدی برای ادامه تحصیلات عالی و اشتغال صحبت نمودند. برای ترویج فرصت‌های برابر برای زنان و دختران در همه عرصه‌های زندگی‌شان، کارهای بیشتری باید صورت بگیرد.»

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد، یوناما، می‌گوید که زنان در افغانستان چشم‌اندازی برای این کشور دارند و باید به آن‌ها فرصتی داده شود تا در ساختن آینده، مشارکت داشته باشند.

یوناما تاکید کرده که سازمان ملل به حفاظت و ترویج حقوق زنان و دختران در افغانستان متعهد و بر این باور است که هیچ صلح دوامدار، بهبودی یا ثبات بدون سهم‌گیری فعال زنان و مشارکت در زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ممکن نیست.

هم‌چنین سفارت ایالات متحده امریکا نیز، در یک بیانیه‌ی کوتاه به مناسبت هشتم مارچ، گفته است که امنیت و رفاه افغانستان وابسته به فراهم‌سازی فرصت‌ها برای زنان و دختران است. سفارت امریکا در کابل، در این بیانیه با نشر عکس شش زنی که پشت کارگاه قالین نشسته و پشت به کمره از آنان عکس گرفته شده است، می‌گوید: «در روز جهانې زن و هر روز، ایالات متحده از زنان و دختران افغان حمایت می‌کند. امنیت و رفاه براې افغانستان در گرو فراهم ساختن فرصت‌ها براې زنان و دختران آن است تا به طور کامل در تمام جنبه‌های جامعه به‌شمول تعلیم و کار حضور داشته باشند.»

در همین‌حال، سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که جهان در حالی از روز جهانی تجلیل می‌کند که زنان و دختران به طور کامل حقوق انسانی خود را از دست داده‌اند. عفو بین‌‌الملل می‌گوید که زنان و دختران با ظلم طالبان مواجه‌اند و از حقوق انسانی خود محروم شده‌اند.

عفو بین‌المللی با امضای طوماری توسط هشتادهزار نفر، از تمامی دولت‌ها خواسته تا گروه طالبان را در قبال رفتارش در برابر زنان و دختران در افغانستان، پاسخگو بسازند. این سازمان تاکید کرده که گروه طالبان با حاکمیت بر افغانستان، به سرعت در حال از بین بردن دست‌آوردها در زمینه حقوق زنان و دختران و هم‌چنین زمینه‌های دیگر است.

گروه طالبان با تسلط دوباره بر افغانستان، تمامی زنان را خانه‌نشین ساخته و مانع رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب شده است.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …