پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

ازدواج کودکان در افغانستان، «پنج‌صد درصد» افزایش یافته است

نگینه نیازمند قریشی

یک عضو پارلمان اروپا، از افزایش بی‌سابقه ازدواج کودکان یا افراد زیر سن در افغانستان خبر داده می‌گوید که رقم ازدواج کودکان در این کشور، حدود «پنج‌صد درصد» افزایش یافته است.

کلر دلی نماینده ایرلند در پارلمان اروپا، یک روز پیش از روز جهانی زن، با انتقاد شدید از برخوردهای دوگانه‌ی کشورهای غربی در قبال بحران‌های جاری در افغانستان و اوکراین، گفت که این کودکان به دلیل فقر و گرسنگی  قبل از رسیدن به سن قانونی مجبور به ازدواج می‌شوند. او کشورهای غربی را به برخورد دوگانه در قبال بحران افغانستان و اوکراین متهم کرده گفت: «یک بحران فاجعه‌بار در اوکراین در جریان است، اما در عین حال در افغانستان ده‌ها هزار نفر آواره شده‌اند، پنج میلیون کودک در معرض گرسنگی قرار گرفته، ازدواج کودکان پنج‌صد درصد افزایش یافته، خانواده‌‌ها برای به‌دست آوردن غذا، کودکان خود را می‌فروشند.»

این عضو پارلمان اروپا تاکید کرد که رسانه‌های غربی این بحران را در افغانستان پوشش نمی‌دهند و اعضای پارلمان اروپا نیز از آن سخنی به میان نمی‌آورند.

ویدیوی سخنرانی خانم دلی امروز در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان، به صورت گسترده دست‌به‌دست می‌شد.

هم‌چنین یک ویدیو دیگر نیز که گفته می‌شود در آن ده‌ها کودک برای فروش گذاشته‌اند، در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده دست‌به‌دست می‌شود. این ویدیو نشان می‌دهد که ده‌ها نوزاد و کودک خُردسال، در منطقه‌یی آورده‌ شده‌اند. در میان این جمعت که تعدادشان به ده‌ها تن می‌رسد، افراد تفنگ به‌دست مربوط به گروه طالبان نیز به چشم می‌خورند. واقعیت اصلی هنوز مشخص نیست، اما کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی اند که کودکان در این تجمع برای فروش گذاشته شده‌اند.

در همین‌حال، روزنامه اطلاعات روز، گزارش داده که مردی در فاریاب به دلیل بیکاری و فقر دختر ۱۰ ساله خود را به فروش گذاشته است.

اسدالله که ساکن ولسوالی بلچراغ فاریاب است، اکنون در شهر میمنه، مرکز این ولایت با یک دختر ۱۰ ساله و دو کودک کوچک‌تر از آن زندگی می‌کند.

او می‌گوید که هشت ماه قبل همسرش را از دست داده و اکنون با کودکان زیرسن خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

اسدالله به روزنامه اطلاعات روز گفته که در این روزها با گدایی نفقه‌ی کودکانش را پیدا می‌کند و این وضعیت او را وادار کرده است تا دخترش را به‌فروش بگذارد.

این مرد می‌گوید که قیمت دختر ۱۰ ساله‌اش را دوصد هزار افغانی گذاشته است؛ اما خریدار تا ۱۳۰ هزار افغانی می‌خرد.

با روی‌کارآمدن طالبان که منجر به قطع کمک‌های خارجی و وضع محدودیت مالی شد، اقتصاد افغانستان که به حمایت‌های خارجی وابسته بود، با فروپاشی کامل مواجه شد.

گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و هم‌چنین بیش از نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید مواجه‌اند.

به گفته‎ی نهادهای کمک‌رسان، نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، نسبت به سال گذشته میلادی ۳۰ درصد افزایش یافته است. با این‌حال، فقر و گرسنگی برخی از شهروندان افغانستان را مجبور کرده است تا فرزندان کودچک و اعضای بدن خود را به فروش بگذارند.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …