دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

از ماه جنوری به این طرف، ۱۳هزار نوزاد به‌دلیل سوءتغذی و فقر جان باخته‌‌اند

نگینه نیازمند قریشی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر، اعلام کرده که از ماه جنوری امسال تاکنون، حدود ۱۳هزار نوزاد در افغانستان به‌دلیل سوءتغذی و بیماری‌های مرتبط با گرسنگی جان‌های خود را از دست داده‌اند.

این سازمان در گزارشی گفته است که ۹۵درصد شهروندان افغانستان غذای کافی ندارند و همین‌طور سه‌ونیم میلیون کودک نیاز به حمایت‌های جدی جهت رفع مشکل سوءتغذی دارند.

دیده‌بان حقوق بشر، به نقل سازمان ملل متحد، وضعیت جاری در افغانستان را «بحران ناامنی غذایی و سوءتغذی با ابعاد بی‌نظیر» توصیف کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر، به نقل از یکی از داکتران سازمان داکتران بدون مرز، گفته است: «نیمی از افرادی را که ما برای مراقبت‌های ویژه بستری می‌کنیم دچار سوءتغذیه نیز هستند.» این سازمان گفته که حدود هشت‌صد کودک تنها در شفاخانه‌ای در ولایت هلمند به‌دلیل سوءتغذی حاد بستری هستند.

دیده‌بان حقوق بشر، یکی از عوامل بُروز وضعیت موجود را مشکلات بانکی در افغانستان توصیف کرده می‌گوید که بسیاری از کشورها متعهد به کمک‌های بشردوستانه هستند، اما برای اجرای این تعهدات به سیستم بانکی کارآمد نیاز است. دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «اکنون اکثر بانک‌های افغانستان به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در هفته‌های اخیر، ایالات متحده و بانک جهانی میلیاردها دالر کمک را آزاد کرده‌اند، اما محدودیت‌ها بر بانک مرکزی افغانستان هنوزهم معاملات یا برداشت‌های بزرگ را غیرممکن می‌کند.»

گروه‌های کمک‌رسان گفته که نمی‌توانند کمک‌های مالی را به افغانستان منتقل کنند، زیرا بانک‌های بین‌المللی نسبت به تحریم‌ها علیه طالبان محتاط هستند و بانک‌های افغانستان برداشت پول نقد را به دلیل کمبود ارز محدود می‌کنند. گروه‌های کمک‌رسان افزوده که پرداخت‌ها به افغانستان معمولاً توسط بانک‌هایی مسدود می‌شود که نگران تخطی از تحریم‌ها هستند.

دیده‌بان حقوق بشر گفته که گروه‌های کمک‌رسان در حال حاضر از سیستم غیررسمی انتقال پول از طریق حواله استفاده می‌کنند. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که انتقال پول از طریق حواله، چهار تا سیزده درصد هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. این سازمان تاکید کرده که قبلاً انتقال پول حدود دو درصد هزینه برمی‌داشت.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …