دوشنبه , ۱۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

یونیسف: با بوسه به شکل‌گیری مغز نوزادتان کمک کنید

#کودک‌خبر، کابل: صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای حمایت از کودکان، یونیسف، با ارایه معلومات کوتاه، گفته است که بوسه به شکل‌گیری مغز نوزادان کمک می‌کند.

این سازمان گفته است که هشتاد درصد مغز کودکان تا سه سالگی شکل می‌گیرد و با هر بوسه، نوازش و لبخند، به‌شکل‌گیری مغز نوزادان‌تان کمک کنید.

با این‌حال، تحقیقات نشان می‌دهید که بوسیدن نوزاد همراه با آغوش گرفتن او، می‌تواند در کاهش سطح هورمون استرس کودک تاثیر بگذارد. لبخند زدن بر کودک و پس از بوسیده شدن، به نوزاد احساس شادی و رضایت می‌دهد و در این حالت دوپامین یا محرک عصب شادی، افزایش می‌یابد. تحقیقات طبی نشان داده که بوسیدن یا برقرار ارتباط عاطفی با نوزاد، به تقویت دستگاه ایمنی او کمک می‌کند و باعث می‌شود تا بدن نوزاد در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر شود.

با این‌حال، در این‌جا به چهار فایده بوسیدن نوزادان اشاره شده است:

۱. سیستم ایمنی نوزاد تقویت می‌شو

با بوسیدن نوزاد مهر و محبت خود را به نوزادتان ثابت کنید. به آغوش کشیدن، ماساژ دادن، لمس کردن و بوسیدن راه‌های آسانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است. علاوه بر این بوسیدن نوزادان باعث رفع استرس آنها می‌شود که خود عاملی برای تقویت سیستم ایمنی محسوب می‌شود. وقتی کودک تازه متولد خود را می‌بوسید، بیماری‌هایی که ممکن است روی پوست کودک زیاد شده باشند را برمی‌دارید. بیماری‌ها به اندام‌های لنفاوی ثانویه مانند لوزه‌ها می‌روند، جایی که سلول‌های حافظه «بی» که مخصوص این عوامل بیماری‌زا هستند تحریک می‌شوند. یک مادر شیرده می‌تواند از این سلول‌های «بی» استفاده کند تا در برابر عوامل بیماری‌زا آنتی بادی تولید کند، سپس این مواد از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود تا با عوامل بیماری‌ها مبارزه کند. پس بوسیدن مادر می‌تواند سیستم ایمنی فرزندش را تقویت کند.

بیشتر بخوانید:

بوسیدن نوزاد؛ این برای کودک شما مضر است؟

۲. افزایش ضریب هوشی

عشق ورزیدن و بوسیدن کمک می‌کند تا در مغز کودک اتصالات عصبی بیشتری توسعه پیدا کند و در نتیجه باعث باهوش شدن نوزاد می‌شود. یکی از راه‌های عشق ورزیدن به نوزادان بوسیدن آنها است.

۳. تاثیر بوسه بر شکل‌گیری رفتار خوب

در آغوش گرفتن، نوازش کردن و بوسیدن نوزادان نه تنها باعث بهبود سلامت جسمی آنها می‌شود، بلکه روی سلامت روانی آنها نیز تاثیر می‌گذارد. بسیاری از کودکانی که خوب پرورش می‌یابند نسبت به نیازهای دیگران حساس هستند، با کودکان دیگر به خوبی برخورد می‌کنند، رابطه‌ای موفق می‌سازند و در مقایسه با کودکانی که مادران‌شان اهمیت زیادی به آنها نداده‌اند، موفقیت‌های تحصیلی بیشتری دریافت می‌کنند. مزایای این اهمیت تا زمانی که کودک بالغ می‌شود نیز ادامه دارد، زمانی که دیگر نوبت آنها برای بزرگ کردن فرزندشان می‌رسد، می‌توانند همدلی که آموختند و توانایی فهمیدن دیگران را به کودکان خود منتقل کنند.

اما، بوسیدن نوزادان خطراتی را نیز در پی دارد و نباید این خطرات را نادیده گرفت. نوزاد را از ابتلا به عفونت‌های خطرناک محافظت کنید. یکی از نکات کلیدی در این زمینه این است که اجازه ندهند در سه ماهه اول تولد نوزاد، کسی دهان یا لب‌های او را ببوسد. تبخال، بیماری‌های تنفسی، آلرژی غذایی، خطر ابتلا به سرطان ناشی از مواد کیمیاوی سمی، عفونت‌های گلو، بیره‌های دندان، عفونت معده، سیاه سرفه و برخی از موارد دیگر، در صورتی که افراد آلوده به ویروس‌های مختلف به نوزادان بوسه زنند، از پیامدهای بوسیدن می‌تواند باشد.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …