شنبه , ۸ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

والدین با شریک‌سازی عکس کودکان‌ در شبکه‌های اجتماعی، ممکن حقوق فرزندان‌ خود را نقض کنند

#کودک‌خبر، کابل: پدر و مادرانی که عکس‌های روز تولد یا محل زندگی کودکان خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، ممکن است منجر به نقض حقوق بشری فرزندان‌شان خود شوند.

به نقل از «کیدزنیوز»، کاساندرا سیری یک کارشناس حقوقی در دانشکده حقوق دانشگاه دیاکین ویکتوریا استرالیا، می‌گوید که نشر این عکس‌ها می‌تواند برامنیت و توانایی کودکان برای ورود به مکاتب و یا دانشگاه‌های خاص و هم‌چنین یافتن فرصت‌ شغلی‌شان تاثیر بگذارد.

خانم سیری در نامه‌ی به سازمان ملل متحد نیز، خواسته تا در بازنگری کنوانسیون حقوق کودک، مساله‌ی تاثیرگذاری نشر عکس‌های کودکان توسط والدین‌شان برحقوق‌شان در عصر را نیز درنظر داشته باشد.

یک تحقیق جهانی نشان می‌دهد که سه‌چهارم مادران و پدران به صورت مرتب عکس‌ها و ویدیوهای فرزندان‌شان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

کاساندرا سیری می‌افزاید که هرچند نشر عکس‌های کودکان توسط والدین‌‌شان در شبکه‌های اجتماعی کار غیرقانونی نیست و کودکان نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند، اما این کار تخلفی از حقوق کودکان به شمار می‌رود.

این کارشناس حقوقی گفت: «حقیقت این است که نمی‌دانیم چگونه از این اطلاعات در آینده استفاده کرد و چطور می‌تواند روی حقوق کودکان تاثیر بگذارد.»

کاساندرا سیری معتقد است که کارفرمایان و مدیران آینده، رسانه‌های اجتماعی را غربال‌گری خواهند کرد و این روند ممکن است شامل کودکان نیز شود. خانم سیری گفت: «موسسات آموزشی خصوصی، ممکن است با استفاده از نظارت پروفایل و صفحه مربوط به مادر و پدر دانش‌آموزان و دانشجویان خود در شبکه‌های اجتماعی، مناسب بودن و یا نبودن این دانش‌آموزان و دانشجویان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. این مساله می‌تواند بر کودک برای دسترسی بدون تبعیض به حقوق‌شان تاثیر بگذارد.» وی هم‌چنین تاکید دارد: «این تاثیرات بالقوه می‌تواند فراتر از دوران کودکی باشد و منجر به نابرابری‌های دایمی شود.»

کاساندرا سیری در حالی از احتمال پیامدهای منفی نشر عکس‌های کودکان در شبکه‌های اجتماعی توسط مادران و پدران‌ سخن می‌گوید که در افغانستان، خانواده‌ها هرگونه عکسی که خواسته باشند از فرزندان کوچک‌شان در شبکه‌های اجتماعی شریک می‌سازند. کم‌تر مادر و پدری خواهند یافت خواهند شد تا پیامدهای شریک‌سازی عکس‌های کودکان‌شان را مدنظر بگیرند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …